Bloeeddruk

Discussie in 'Gezondheid' gestart door ambholas, 4 feb 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ambholas

ambholas Lid

20 jan 2009
    78
    0
    0
    student HBO-V
    ergens in noord-brabant
    Hallo,

Ik weet dat een normale bloeddruk tussen de 120/60 is. Maar wanneer is er nou bij een zwangerschap sprake van een hoge of lage bloeddruk? En wat kan je eraan doen om dit te voorkomen?

Gr. angela

2. iniminie

iniminie Bekend lid

11 okt 2008
    974
    0
    0
    ik zit altijd op 130/80 en dat blijkt prima te zijn

3. kaatje k

kaatje k Fanatiek lid

als je onder de 50 onderdruk komt is het erg laag, dan krijg je er last van. duizelig, moe enzo, maar het is niet gevaarlijk voor de baby.

4. Aichaaaa

Aichaaaa Niet meer actief

Ik had met 15 weken 180/110 en daarna ook steeds 'n onderdruk van rond de 100 en heb toen medicatie gekregen en heb nu steeds 'n mooie bloeddruk van 120/70 (met de medicatie)

5. Annemarie76

Annemarie76 Fanatiek lid

25 nov 2008
    2.765
    0
    0
    wijkziekenverzorgende
    West-Stellingwerf
    @Aichaaaa

Ik denk dat mijn "lot" ook word, medicatie om de bloeddruk onder contole te houden.. Wat voor med. slik je?

Tis voor mij al een geruststelling dat er niet meteen volledige bedrust voor geschreven word ( Want dat had ik eerst wel als doom-scenario in mn hoofd.. tot ik hier op t forum kwam..) en dat er eerst medicijnen gegeven worden...

6. Aichaaaa

Ik slik L-methyldopa 2 x 500 mg (ik begon met 3 maar toen was mijn bloeddruk weer heel laag :D )

In het begin was ik heel bang en toen zei de gyn ook dat ze hoopte dat ik de 30 weken zou halen maar nu met de medicatie die goed werkt maak ik me ook geen zorgen meer!
    Ik heb net zo'n bloeddruk als ieder ander alleen heb ik daar medicatie voor nodig!

Heb jij ook hoge bloeddruk dan? en hoeveel en wat zeggen de vlos erover?

7. Annemarie76

Annemarie76 Fanatiek lid

25 nov 2008
    2.765
    0
    0
    wijkziekenverzorgende
    West-Stellingwerf
    De eerste controle was mn bloeddruk 170/95
    de tweede keer 160/85

In t verleden ook al wel medicatie gehad voor de bloeddruk.. ( atenolol) maar ben er op eigen houtje eens mee gestopt.. :oops: :oops: (Wat ook komt doordat een internist in t voortraject van een maagbandoperatie haar twijfels had over de noodzaak van de medicatie toen..)

Maar ben ook wel bekend met stress, dat ie dan omhoog gaat.. Heb een poosje bloed gegeven, als ik op de bloedbank kwam was bd te hoog en werd ik een half uurtje aan de koffietafel gezet, met een tijdschrift.. Bij de tweede meting was bd goed en kon ik gewoon bloed geven..

VK zat de eerste keer al te twijfelen of ze me al door wilde sturen naar de gyn.
    Bij de termijnecho aangeven van de hoge bloeddruk en gyn heeft na de echo mn bloeddruk ook opgenomen, was toen 140/85, en hij was daar tevreden over. Hij heeft op het formulier van de uitslag dit ook vermeld, met het advies de bloeddruk vooral met een brede band te meten omdat ik nogal stevige armen heb..

8. Aichaaaa

Mijn bloeddruk is normaal ook altijd hoog en daar maakte ze nooit iets van omdat het bij mij hoorde (140 of 160/ 80 of 85) maar als hij boven de 90 komt (bij zwangerschap is de onderdruk belangrijk volgens mij) spreken ze van hoog en gaan ze het in de gaten houden.

Als je je er ongerust over maakt moet je het wel met je verloskundige bespreken hoor!

Anders ga je je misschien nog drukker over maken.

Sterkte!

9. Annemarie76

Annemarie76 Fanatiek lid

25 nov 2008
    2.765
    0
    0
    wijkziekenverzorgende
    West-Stellingwerf
    De bloeddruk heb ik losgelaten, om zo maar te zeggen..

Kan me wel weer ontiegelijk opwinden over de lunchcurve die me te wachten staat, maar moet volgende week naar VK toe en vraag haar er dan wel over uit.. Ze zei nl. dat ik t niet zelf mag doen omdat het "niet betrouwbaar is".. Voor die verklaring zal ze van goede huize moeten komen mij te overtuigen.. Ik werk zelf als ziekenverzorgende en prik regelmatig bij diabetici hun glucose waarde.. Mijn man denkt dat ze dat even niet in de gaten had :) :)

10. Aichaaaa

Ik heb ook zwangerschapssuiker en heb gewoon rond 15 weken zwangerschap 'n priketui meegekregen waar ik me na elke maaltijd mee moest prikken (terwijl ik dus geen ervaring heb plus en prikkenfobie :confused: )
    Ik loop bij het ziekenhuis bij 'n diabeetverpleegkundige en internist en ben sinds vorige week ook insuline gaan spuiten.

Dus als ze 'n vermoeden hebben dat je suiker hebt moeten ze je gewoon doorverwijzen naar 'n diabeetverpleegkundige.
    Juist in je zwangerschap is die controle belangrijk!

11. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Te laag weet ik niet.
    Maar je mag niet een te hoge onderdruk hebben, die grens ligt bij 90, dus jij zit wel goed!
    Minder zout eten, veel drinken en bewegen, veel meer kan je er niet aan doen. Bij een lage bloedruk kan je (zoute) drop eten, maar soms werkt er niks tegen.

12. Noushis

Noushis Actief lid

16 sep 2008
    336
    0
    0
    Hallo.

Ik heb ook een te hoge onderdruk... Morgen ben ik 14 weken... Daarmee dat gyn besloten heeft om afspraak te maken bij cardiologie voor apparaatje voor 24u-monitoring van mijn bloeddruk.

Groetjes

13. Noushis

Noushis Actief lid

16 sep 2008
    336
    0
    0
    Trouwens, hebben jullie dan ook regelmatig hoofdpijn of hartkloppingen?

14. Annemarie76

Annemarie76 Fanatiek lid

25 nov 2008
    2.765
    0
    0
    wijkziekenverzorgende
    West-Stellingwerf
    Hartkloppingen wel.. maar die had ik voor mn zwangerschap ook al.. Eigenlijk alleen als ik in bed lig.. Ik maak me er niet zo druk om.. 't voelt alleen wat raar..

Deel Deze Pagina