Ik zal het probleem zo duidelijk proberen te omschrijven. Wij hebben sinds 8 jaar een main coon die toen 4 was toen we hem overnamen. Is altijd een hele vrolijke stoere kat geweest. Ging ook naar buiten en lag savonds en overdag gewoon lekker op de bank. Toen werd onze jongste geboren ,ook niks aan de hand en 2 jaar geleden kregen we er een jong katje bij een huis tuin en keuken. Dit ging ook prima en ze konden het goed vinden. Ong 3 kwart jaar daarna was hij heel veel buiten en konden we hem moeilijk binnenhouden.we merkte dat hij het dan echt niet fijn vond binnen en wilde graag naar buiten. Tot ik een keer toevallig in gesprek kwam met een vrouw in de buurt waar hij dus vaak zat. Hele lieve vrouw die ook echt gek op hem is. Waarschijnlijk vond hij het bij ons met zijn 12 jaar met2 kids en nog een kat en hondje toch te druk. Ik vond het dan geen problem dat ie 2 huizen deelde en dat ie gelukkig niet buiten zwerfde . Zei is echt gek op hem.hij is vorig jaar zomer heel veel bij ons binnen geweest. De laatste weken juist weer veel daar. Als hij hiervoor de deur zat en ik hem binnen liet ging ie vaak snel weer weg. Nou stond ze vanmiddag ineens huilend voor de deur en vertelde dat ze vrijdag het vermoede had dat hij ziek was. Wilde niet eten en poepen en is met hem naar de dierenarts geweest, hij blijkt een tumor te hebben zo groot als sinasappel. Ze wilde mij niet ongerust maken en daarom vertelde ze het vanmiddag pas. De dierenarts wil opereren en kijken of het kwaadaardig is. Als het goedaardig is en het word weggehaald kan die nog gewoon goed leven. Enkel kost dit 500 euro. Ze zei meteen dat zei dit wil betalen. Vind het heel moeilijk.vind dat natuurlijk ook onze kat is maar 500 kunnen wij echt niet betalen.zelf zou ik denk dan moeten besluiten om hem in te moeten laten slapen omdat hij ook al 13 jaar is en dat voor een Maine coon ook al aan de leeftijd is.maar ze blijft maar volhouden dat ze dit echt graag wil doen omdat ze ook echt houd van hem. Hij ligt nu daar in een mandje voor de kachel bij haar. Die rust zou hij bij ons niet kunnen vinden. Hij heeft nu geen pijn ,heeft goede pijnstillers en woensdag gaat da kijken. Hebben nu afgesproken dat als het uitgezaaid is of kwaadaardig dan gaan ze niet verder met operatie en laten hem inslapen. En anders word ie toch geopereerd. Maar ze zegt dat ik mij niet schuldig moet voelen en ze het heel graagwil en het voor haar ook aanvoelt als ook haar kat. Maar vind het wel heel moeilijk. Voel me schuldig .maar ze wil het zelf maar ben gewoon bang dat als ie er goed uitkomt dat er allerlei kwalen blijven komen waarvoor ze zich dan ook verantwoordelijk voor voelen. Ik wil ze niet op kosten jagen
Poeh, lastig hoor! Wel erg sneu dat jullie kat ziek blijkt te zijn en er een operatie nodig is. Het is jullie kat en jullie zijn er verantwoordelijk voor, maar in laten slapen (omdat je zelf de operatie niet kunt betalen) terwijl dat misschien niet nodig is, is ook al zo wat......... Als zij er op staat te willen betalen, zou ik dat misschien toch aannemen, maar ik zou dan wel kijken hoeveel je zelf kunt missen en zoveel mogelijk ook zelf meebetalen ipv haar volledig voor de kosten op te laten draaien. Sterkte en succes met deze lastige situatie!
Je zou het bedrag kunnen splitten. Maar als jullie liever helemaal van een behandeling afzien is dat jullie keuze. Super dat de kat graag bij andere is en dit voor jullie ook geen probleem is maar het is jullie dier en jullie beslissing. Mevrouw mag al lang blij zijn dat ze zo veel van de leuke kanten van kat mee heeft mogen maken. Jullie blijven uitijndelijk verantwoordelijk.
Misschien is het beter om te over wegen die kat helemaal aan haar te geven. Zo te lezen is hij meer daar en doet ze ook als al voor die kat. Je kan ook kijken of je af en toe wat geeft mocht je deze kat aan haar geven. Zak voer of dat je wel mee wilt betalen maar dat het nu niet kunt en je het prettiger voelt om het dan maar in kleine beetjes af te betalen. Doe allebij de helft 250 zo iets. En dan in termijnen als het je dan een beter gevoel geeft zo te lezen heeft de kat het getroffen met een extra baasje. Succes met wat je ook doet en beslist.
Blijkbaar betekent hij heel veel voor haar, zou het sneu vinden als jullie hem dan laten inslapen terwijl zij aanbied om te betalen. Als hij nog te redden valt en zij wilt het graag betalen zou ik het gewoon toelaten. Maar ik zou zelf persoonlijk wel een deel willen betalen, aangezien het toch ook mijn kat is geweest voor jaren. Maarja kunnen jullie het geld echt niet kunnen missen, zou ik hem niet daarvoor laten inslapen.
Dank jullie wel voor jullie berichtjes. Is zoooo moeilijk. Ben net bij haar geweest en hebben lang gepraat. Ik heb uitgelegdvdat ik mij zo schuldig voel. En ook verteld dat ik zelf gekozen zou hebben voor inslapen,niet omdat ik het dier niet meer wil of voor de makkelijkste weg kies maar omdat ie al op leeftijd is en niet weet of het 100procent helpend is.maar ze zei dat ze het echt wilde laten kijken of ie kans maakt. En dat ze deze kans wil nemen. Hebben afgesproken dat ze dinsdag langs gaat bij da en dat ze eerst gaan kijken met echo of het idd tumor is. Kat heeft al dagen niet gepoept en we willen uitsluiten dat hij niet enkel obstipatie heeft. Als de dierenarts twijfelt of zegt dat het enkel kwestie is van maanden rekken dan besluiten we om hem direct in te laten slapen. Als da ziet dat het idd tumor is en ze overtuigd is dat hij door weghalen nergens meer last van heeft dan wil ze het laten doen. Als bij operatie zichtbaar is dat het er toch slechter uitziet dan alsnog in laten slapen. Heb er wel op gestaan dat bij inslapen ik dat wil betalen. Ik heb mijn zorgen ook uitgesproken dat als ze besluit hem te laten operen en hij later alsnog slecht word of ernstige ouderdomskwalen gaat krijgen en ik me schuldig zou voelen om hem in te laten slapen omdat zij er net hoop geld ingestoken heef, Volgens haar moest ik daar niet over inzitten want ze had het er graag voor over en ze vertelde dat ze zoveel plezier aan hem gehad heeft en als de kans groot was dat ie nog jaren plezierig kon leven ze dat graag wilde doen. We gaan eerst dinsdag maar eens kijken wat deze dierenarts ervan vind. Ze gaat namelijk voor second opinion naar andere dierenarts en dan horen we het. Bij enige twijfel zorgen we dat het diertje waardig uit zijn lijden verlost word. En wil (wilde ze zelfzekerst niet) dus het evt inslapen echt zelf betalen en mocht hij echt met operatie een fijn leven hebben wil ik die100 euro ong die inslapen zou kosten ook meebetalen. Aan operatie. En wil proberen om als er weer ff wat lucht is toch wat bij te dragen maar veel meer kan niet.
Ik zie ook dat hij daar zo veel meer ontspannen is. Is al weken niet meer hier binnen geweest. Soms staat hij voor de achterdeur en dan roep ik hem maar dan komt ie of niet binnen of hij wil daarna snel weer naar buiten. Heb al allerlei lekkere dingen voor hem gehaald maar helpt niet. Bij haar heeft hij alle rust geen kleine kinderen en ligt er zo lekker rustig bij. Mischien als ie goeie kans maakt en er word besloten om te opereren en alles gaat helemaal goed hij mischien weer hier binnenkomt als deur lekker openstaat bij mooi weer en hij zelf naar binnen en buiten kan, Was vorig jaar zomer ook. Was hij ineens weer hele zomer thuis. Maar ben gewoon heel dankbaar dat ie in ieder geval nog een goed adres heeft waar ie zijn eigen fijn voelt en niet buiten aan het zwerven is omdat hij het bij ons te druk vind.
Sterkte. Ik denk dat ik op het aanbod zou ingaan. Je bent heel duidelijk geweest en zij weet precies dat als ze dit geld erin steekt dat ze daarvoor niet meer bij jullie terecht kan. Als zij dan jullie kat (van jouw gezin en van haar) wilt helpen, dan heeft het beestje een mooie extra kans op nog een paar mooie jaren erbij. Ook de voorwaarden die je hebt gesteld zijn heel duidelijk, dat het dier er echt mee geholpen wordt en er niet een paar maanden lijdensweg duurbetaald bij komen. Op naar een mooie zomer met een spinnende kat thuis . En zo te horen heeft de kat al lang besloten dat hij van jullie beiden is. De kat officieel van haar maken zou denk ik niets aan het gedrag van de kat veranderen.
Het eerste wat in me opkomt is wat een lieve zorgzame vrouw dat is. Ze houdt blijkbaar echt heel veel van die kat. Zo te lezen komen jullie er wel samen uit. Hopelijk blijkt uit onderzoek dat de kat na operatie weer goed kan functioneren.
Wat een lieve vrouw is het. Wat heeft jullie kat een mooi leven zo . Ik zou betalen wat ik kon missen, al is het maar 100 euro. Maar nogmaals, wat fijn dat er nog zulke mensen zijn!
Ik ben zelf geen kattenliefhebber dus wellicht kun je niks hiermee, maar persoonlijk zou ik me niet schuldig voelen over het feit dat je geen 500 euro kunt besteden aan een operatie voor een kat. Mensen hebben zorgverzekeringen om dit soort situaties op te vangen. Volgens mij zijn deze er ook voor dieren maar dit is niet standaard toch? Ik denk dat daar ook een goede reden voor is. In de natuur zou een dier met een tumor ook niet geopereerd worden maar gewoon sterven. Dat je hem laat inslapen is dus ook fijn, dan hoeft hij niet te lijden. Hoe zuur het ook is, een kat is een dier en geen mens en hoeveel je ook om het beestje geeft, ik zou me dus niet schuldig voelen als ik niet zoveel geld zou kunnen besteden aan een operatie. Wel vind ik dat je als je een dier hebt, je goed voor het beestje moet zorgen. Als een spuitje nodig is om erger leed te voorkomen is het goed dat je die verantwoordelijkheid op je neemt. Echter, als jouw buurvrouw hier anders over denkt, prima toch?