Hallo! Ik heb even een vraagje.... Mijn zoontje is nu bijna 6 weken oud en kan zich soms ( 1 a 2 keer per dag, vooral ' s avonds, maar soms ook smiddags ) enorm verslikken. 1 keer is het zelfs zo erg geweest dat hij een paar minuten niet meer ademde, rood aanliep en helemaal slap werd. Heb hem toen overeind gehouden, in z'n gezichtje geblazen en voorover op mn arm gelegd, maar niets hielp. Op het moment dat ik om hulp wilde gaan bellen kwam hij gelukkig weer bij. De huisarts heeft hem toen ook nog even nagekeken, maar kon niks vinden, zij dacht dus dat het zijn reflex is op het verslikken. Wel was hij toen een beetje verkouden en had wat spruw in zn mondje waar hij nystatine voor heeft gehad. Omdat ik nogal vlakke tepels heb voed ik met een tepelhoedje, maar dat probeer ik nu af te bouwen omdat ik merk dat t vaak te snel gaat hiermee, de voeding loopt langs mijn borst en langs zijn mondje en hij bleef zich maar verslikken en steeds opnieuw aanhappen, terwijl hij dit eerst niet deed. Mn tepels zijn nu ook wat soepeler, dus het voeden zonder tepelhoedje lukt steeds beter, al kost het aanhappen soms nog wel wat moeite, maar als hij eenmaal ligt, dan ligt hij goed en drinkt hij een minuut of 10 heel rustig. Ik heb een vrij heftige tsr, ongeveer na 2 minuten, maar ook dat gaat goed. Na die 10 minuten begint hij weer ontzettend te verslikken, houdt zn adem in ( gelukkig maar een paar seconden nu ) en hapt daarna met veel geluid 2 a 3 keer naar lucht, hoest even en begint dan hard te huilen. Ik neem hem dan rustig over mn schouder zodat hij een boertje kan laten en rustig kan worden, soms duurt dit 5 minuten, soms 10 minuten. Hierna proberen we het weer opnieuw, want hij blijft wel smakken of hij honger heeft, maar echt goed drinken lukt dan vaak niet meer omdat hij heel onrustig wordt en krampjes heeft. Zn speentje pakt hij meestal wel goed dan. Zou dit allemaal kunnen komen doordat hij nog wat verkouden is, of zou er toch meer aan de hand zijn, of doe ik misschien iets niet goed? Heb ook al andere voedingshoudingen geprobeerd als de madonnahpuding, maar daar wordt hij alleen maar onrustiger van en hij verslikt zich nog vaker... Hopelijk kunnen jullie helpen. Groetjes Kim
Heb nog een paar dingetjes die ik aan t lijstje wil toevoegen. Ik merkte namelijk de afgelopen dagen dat hij steeds onrustiger werd en moeite had met inslapen, zelfs in de kinderwagen kan hij nu echt overstuur zijn. Alleen rechtop op je arm valt hij nu in slaap, kan hem dan ook niet gelijk wegleggen, maar moet hem echt een tijdje overeind houden. Dacht dat hij misschien overprikkelt was en ben nu aan het proberen om hem met slapen steeds in z'n bedje te leggen ipv dat hij beneden slaapt, maar dit gaat niet zo goed en er vallen mij een aantal dingen op. - hij steekt heel erg veel z'n tongetje uit - hij maakt soms een misselijke indruk en kijkt daar echt heel vies bij - soms spuugt hij een klein beetje - hij herkauwt regelmatig op de dag - hij wil absoluut niet plat op z'n rug liggen, op z'n zij gaat wel iets beter, maar ook niet optimaal - hij kan soms ineens heel hard gillen van de pijn en houd daarbij z'n adem ook weer een paar tellen in. Je moet hem dan echt rechtop houden voor het overgaat. - ook is het nu bijna iedere keer zo dat hij verdrietig is na het voeden en ook tussendoor, dit is ook als hij een flesje bv krijgt en hij overstrekt hierbij heel erg Vermoed zelf na goed op alles te hebben gelet dat hij verborgen reflux heeft. Ga maandag dan ook zowieso het cb even bellen. Hebben jullie hier verder nog ideeën over en tips? Ik hou hem in ieder geval goed rechtop na het voeden en laat ook tussendoor boeren. Ik voed iedere keer met 1 borst en let goed op zijn hongersignalen daarbij. Hij slaapt nu snachts op zijn zij in een zijslaapkussen ivm voorkeurshouding, kan ik daarbij het matrasje ook omhoog zetten, of moet hij dan echt op z'n rug slapen? Groetjes Kim
hoi wat naar voor jou en je zoontje. Ik vind het lastig om te bedenken wat hier precies aan de hand is. Slim om ook het cb te bellen en te vragen of zij advies kunnen geven. Ik kan me nog wel bedenken dat het misschien handig is om hem rechterop te voeden. ik kopieer een link van borstvoeding.com met een foto, kijk naar foto 2. Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Kraamtijd - Borstvoedingshoudingen Als hij ook niet op zijn rug wil liggen zou ik hem toch nog eens na laten kijken door je huisarts of evt een fysiotherapeut. neem je bovenstaande lijstje mee zodat je dit allemaal kunt vertellen en zij ook een totaalbeeld hebben. Dat je nu zonder tepelhoedje voedt is prima, fijn dat dat gelukt is. Je kunt al sje merkt dat het bij 10 minuten drinken mis gaat, hem rond die tijd zelf van de borst halen, zodat je de onrust voor bent, dan even rechtop tegen je aan, en dan nog eens aanleggen. Misschien lukt het wel als je die onrust voor bent. Kun je hier iets mee? Bij meer vragen hoor ik het graag, ik ben ook benieuwd hoe het verder met jullie gaat, wil je ons op de hoogte houden? succes ermee! Mirjam
Hoi Mirjam, Bedankt voor je tips! Ik probeer hem inderdaad al wat rechterop te houden bij de voedingen en ook het loskoppelen voordat de onrust begint ben ik aan het doen. Helaas heeft hij er dan ook nog ontzettende last van, is het niet op dat moment, dan kan het een half uur later ook nog komen. Hij heeft dan echt veel pijn, zo zielig! Ben ondertussen vanmorgen met hem naar de huisarts geweest en zij denkt inderdaad dat het verborgen reflux is. Nu had ik al op de site die jij me net gaf gelezen dat er vaak johannes broodpitmeel wordt voorgeschreven en dat dit meestal helemaal niet werkt met borstvoeding, omdat het hier niet mee bind en dus niet dik wordt. Dit was ook haar voorstel om te proberen voordat we aan medicijnen zouden gaan beginnen. Ik heb hierover dus mijn vragen gesteld en zij gaf aan dat het in de meeste gevallen wel kan helpen, omdat het wel goed bind met het maagzuur. Ik heb me hierin dus over laten halen onder voorwaarde dat we over 2 weken nog even evalueren hoe het dan gaat en dat er anders toch verder naar hem gekeken wordt. Heb jij hier misschien ervaringen mee? Volgens de apotheek en het pak kan ik het papje maken met water of met borstvoeding, wat zou jij doen in dit geval? Een hele tijd geleden, tijdens mijn zwangerschap had ik overigens de vraag gesteld over het geven van borstvoeding en kunstvoeding samen vanaf het begin, omdat ik niet volledig borstvoeding wilde geven, omdat het me onzeker zou maken of hij wel genoeg binnenkreeg en omdat mijn man en ik het beiden erg fijn vonden als mijn man hem ook gewoon kon voeden. Ik zou hier ook nog even over laten weten hoe dit zou gaan. Zoals je waarschijnlijk al uit mijn verhaal hebt opgemaakt geef ik toch volledige borstvoeding. Hij groeit er ontzettend goed op en ik vind het veel fijner om te geven als dat ik had verwacht van tevoren. Ik heb wel vanaf het begin af aan al ontzettend veel melk, waardoor ik 1 x per dag mijn borsten even goed leegkolf. Had namelijk in de eerste week ook al een borstontsteking te pakken, wat ook kwam door overproductie. Mijn man geeft hem nu vanaf dag 3 al 1 x per dag een flesje bv en dit gaat hartstikke goed, dus dat is erg fijn! Maar in ieder geval ook nog bedankt voor jullie tips toen hierover. Groetjes Kim
hoi Kim ik zou het zeker proberen met dat johannesbroodpitmeel. Je kunt het best met BV proberen hoor, dit bindt best goed, maar je moet het wel meteen geven dan, omdat het inderdaad wel weer vloeibaarder wordt door de enzymen in BV. Wat heeft de arts gezegd? 1 of 2 theelepeltjes voor de voeding? Ik zou het zeker een kans geven! Goed dat je al bezig was met van de borst halen om rust te creëren en rechter op voeden. Leuk dat je nog even vertelt over je vraag van in de zwangerschap en hoe het nu gaat. Fijn dat je geniet van de BV, en dat jullie ook een manier hebben gevonden zodat je man de fles kan geven, supercombinatie! Zo leert je kindje ook al vast wennen aan de fles, voor als je eventueel gaat werken of als jullie samen eens weg willen gaan. Handig! Succes en bij meer vragen hoor ik het graag weer. Mirjam
Ze heeft niet gezegd hoeveel theelepeltjes precies, maar dat ik de instructie op het pak moet volgen en dan de ene helft ervoor en de andere helft erna. Op het pak staat alleen ervoor met 25 ml water of met bv. Had dit bij de apotheek gevraagd en zij gaven al aan dat ik dan eerst de helft moet klaarmaken en na de voeding de andere helft. Dit lijkt mij alleen best veel, of is dit wel normaal? En inderdaad heel fijn zoals het verder gaat met de bv, hij heeft ook geen last gehad van speen/tepelverwarring gelukkig. Al kon dot natuurlijk ook door het tepelhoedje komen Groetjes Kim
Hoi! Ik wilde nog even laten weten hoe het nu gaat.... We zijn gestart met de Johannes broodpitmeel en dit leek even te helpen, al begon hij wel 2 dagen later ineens projectiel te braken. Kan een keer gebeuren dacht ik. Hij leek wel wat rustiger te worden en vooral snachts sliep hij wat langer dus dat was wel fijn! Ongeveer een week na de start met de Johannes broodpitmeel werden de klachten echter ineens weer erger. Hij kon absoluut niet meer ontspannen liggen, slikken deed hem echt pijn, zelfs als hij moest gapen gilde hij t uit van de pijn. Hij kreeg ook steeds minder ontlasting, tot zelfs 2 dagen niet en hij had hierdoor verschrikkelijke krampen. Ook t slapen ging steeds slechter en als hij dronk waren t maar kleine beetjes waardoor hij dus ook steeds minder plaste. Al legde ik hem wel vaker aan nu. Gaf hem hierbij ook niet steeds meer t Johannes broodpitmeel, want dat verergerde t alleen maar naar mijn idee. Ook had hij ondertussen weer projectiel gebraakt, zat echt van m'n schouders tot aan m'n enkels onder de spuug, niet normaal meer. Vrijdag had hij zo ontzettend veel pijn dat hij het de hele dag door uitkrijste en af en toe voor een half uurtje uitgeput in slaap viel. Dit kon zo echt niet langer! Had eigenlijk voor komende donderdag een afspraak bij de osteopaat, maar heb hem vrijdag gebeld of t toevallig ook eerder kon en toen hij hoorde hoe t ging mocht ik dezelfde avond nog komen. Was dit niet gelukt dan was ik direct naar t ziekenhuis gegaan en ook als t niet zou helpen dan was dit m'n volgende stap geweest. De osteopaat zag al snel 2 dingen waar z'n klachten vandaan konden komen. Z'n buik was echt mega gespannen en drukte tegen zijn middenrif aan waardoor waarschijnlijk de refluxklachten op kwamen spelen. Ook zaten er onwijze blokkades in zijn lichaampje, vooral in z'n nekje. Hij heeft deze 2 dingen gelijk behandelt en ik heb m'n ventje in geen weken zo ontspannen gezien erna! Z'n buikje voelt nu veel soepeler ( we moeten hiervoor ook iedere dag een oefening met hem doen ) en op de dag en ook snachts slaapt hij weer als een roosje. Af en toe heeft hij nog echt wel even pijn hoor, moeten ook nog terugkomen, maar t heeft hem echt al zoveel geholpen! Zijn ook per direct gestopt met de Johannes broodpitmeel, omdat dit dus echt averechts werkte. Ben echt heel blij dat ik deze stap heb gezet, hopelijk blijft t zo! Groetjes Kim