bloedgroep 0-negatief

Discussion in 'Stel je vraag aan de verloskundige' started by dien79, May 24, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. dien79

dien79 Lid

Mar 26, 2010
    5
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben nu 13 weken zwanger. Vorige week kreeg ik de uitslag van het bloedonderzoek van de verloskundige.
    Zij vertelde mij dat ik bloedgroep O-negatief heb. Verder was alles in orde in mijn bloedwaarde. Maar als ik in week 30 zit, dan krijg ik een injectie voor anti-stoffen, mocht het kindje een andere bloedgroep hebben.
    Mijn oren stonden een beetje te klapperen en nu ben ik dus aan het onderzoeken hoe het allemaal zit.
    Het toevallige is, dat mijn vriend ook bloedgroep O-negatief heeft.
    Zou je mij wat meer uitleg kunnen geven over het bijzondere van bloedgroep: O-negatief?
    Enne voor de lezers: hebben jullie hier ervaringen mee?

Dankjewel,

dien79

2. Immie

Immie Verloskundige

Dec 17, 2006
    7,813
    0
    0
    Verpleegkundige en Verloskundige
    Hoihoi,

Omdat we niet weten wat de bloedgroep is van je kindje krijgt iedere vrouw die rhesus negatief is bij 30 wkn een prik (anti-D) dit om te voorkomen dat er antistoffen tegen het bloedgroep van je kindje word gemaakt. Het is niet zozeer voor deze zwangerschap maar van grotere invloed op een volgende. Als je antistoffen gaat aanmaken kan het kindje een (ernstige)bloedarmoede krijgen. Vandaar dat we dat voor willen zijn. Na de geboorte van je kindje word er uit de navelstreng wat bloed afgenomen, als je kindje een positieve bloedgroep heeft dan krijg je nogmaals een prik (anti D) omdat er tijdens de bevalling een grotere kans is op bloed bloed contact. maar is je kindje ook negatief dan is deze prik niet nodig.

Maar omdat je partner ook een negatieve bloedgroep heeft is de kans groot dat je kindje ook negatief is. Als je partner het kan bewijzen; neem dat dan even mee naar je verloskundige. Je bent niet verplicht tot het nemen van de prik.

Imke

3. dien79

dien79 Lid

Mar 26, 2010
    5
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dankjewel voor het beantwoorden van mijn vraag Imke.

Weer een geruststelling!

Thanks!

Share This Page