Welke aanvullende vitaminen gebruiken?

Discussion in 'De lounge' started by Sassie1981, Apr 7, 2018.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Sassie1981

Sassie1981 Fanatiek lid

Mar 2, 2006
    2,888
    617
    113
    Hallo dames!

Ik heb helaas geen al te beste weerstand en ook een chronisch vitamine D tekort. Voor het vitamine D tekort heb ik ampullen van de huisarts.
    Ik wil ook graag aanvullende vitaminen gaan slikken, maar er is zoveel keus. Welke is een aanrader? Welke bevat zo min mogelijk chemische troep? Merkte je echt verschil?

En welke is aan te raden voor kinderen? Die van mij zijn 3, 9 en 11.

Hoop dat jullie mij verder kunnen helpen:)

2. Floeperd

Floeperd Fanatiek lid

Oct 16, 2013
    3,060
    2,403
    113
    Female
    Ik neem voor mijn weerstand elke ochtend van Roter een vitamine C bruistablet.
    Daarnaast kauwtabletkes vitamine D en eer voldoende fruit en groente op een dag.

3. Caithy

Caithy Fanatiek lid

Feb 8, 2013
    3,713
    1,060
    113
    Ga naar de tuinen en kies voor Solgar of orthica, geen kruidvat/ etos of zoiets kiezen, zitten vol vulstoffen en zijn niet op elkaar afgestemd, waardoor de opname maar 15% is.

DastyQueen likes this.
  4. Lovely83

Lovely83 VIP lid

May 29, 2008
    20,418
    3,298
    113
    Wij nemen elke dag vitamine c en vitamine D.

5. Liekje81

Liekje81 VIP lid

Sep 6, 2013
    20,173
    23,253
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Hier alleen vitamine D. Extra aanvullen is m.i. onnodig als je gezond en gevarieerd eet. Waarom geld uitgeven aan bv vitamine C als je ook gewoon een sinaasappel kan eten?

jupke likes this.
  6. Lana1986

Lana1986 Fanatiek lid

Oct 2, 2014
    1,194
    400
    83
    Female
    Dit inderdaad!

Je zou ook eigen merk van Vitaminstore kunnen kiezen (Mega Multi bijvoorbeeld). Deze zijn ook goed :). Aangevuld met extra vitamine C.

Verder krijgt onze dochter een multivitamine van Vitals: Elke dag junior stevia.

7. DastyQueen

DastyQueen Niet meer actief

Hier ben ik het helemaal mee eens, ik slik alleen Solgar!

Ik slik trouwens dagelijks, B12, C, D, en magnesiumcitraat.

8. Manque

Manque Niet meer actief

Mag ik vragen hoe jullie aan de informatie komen over standaard multivitamine van Etos of Kruidvat? Waarom die niet goed zou zijn?

9. Niveah

Niveah Fanatiek lid

Dec 4, 2014
    3,528
    1,391
    113
    Female
    Ik zie veel topics over vitamines. Ik reageer er niet snel op. Maar ik gebruik speciale die je niet in de winkel kan kopen. De broer van mijn man zit in die business en ik gebruik ijzer, vitamine d en k en ook proanthenols. Dat laatste is een druivenpitolie die kanker tegen gaat en slechte stralingen van buitenaf. Zoals WiFi straling en andere stralingen.
    Ik heb mij nog nooit zo goed gevoeld sinds ik dat slik. Zelfs in mijn zwangerschap.

10. Liva

Liva Fanatiek lid

Dec 5, 2016
    2,018
    3,042
    113
    Ik slik een goede Multi van vitals. Daarbij algenolie, d en floradix.

11. iMoeder

iMoeder VIP lid

Oct 30, 2015
    5,943
    6,290
    113
    Ik gebruik een multi met hoog vit B complex, magnesium citraat, vit D in hoge dosis en omega 3.

Soms nog aanvullende dingen als er iets niet lekker gaat (fysiek of mentaal).

12. Sassie1981

Sassie1981 Fanatiek lid

Mar 2, 2006
    2,888
    617
    113
    Ik vind het echt lastig om een keuze te maken. Ik kwam voor mijn zoon die van Davitamon tegen. Iemand daar ervaring mee?

Attached Files:

13. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Omdat dit syntetische vitamine zijn, en geen natuurlijke. Daarom neem je er bijzonder weinig van op.

Je kunt dit googlen. Rika lukac legt dit in haar boeken ook goed uit. Momenteel heb ik de puf niet om linkjes te gaan verzamelen :)

14. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Dat is dus de syntetische variant.

Solgar, vitalize, vitals, orthica, dergelijke merken koop je bij de betere drogist of reformhuis. Daar zou ik persoonlijk voor kiezen. Dan heb je ook echt wat aan de vitamines die je slikt.

15. Manque

Manque Niet meer actief

Ik ben nu een tijdje aan het Googlen geweest, maar ik kan geen goede informatie vinden. Ja, ik zie dat er mensen zijn schrijven wat jij aanhaalt, dit bijvoorbeeld: "(...)Neem geen pillen met anorganische en/of synthetische stoffen (oxiden, hydroxiden, sulfaten, selenaten, carbonaten, selenieten, chloriden, fosfaten), dit wordt slecht door je lichaam opgenomen en de formules zijn niet compleet. Kies dus voor pillen met organische en opneembare verbindingen." Bron: https://voedzo.nl/gezond-eten/de-zin-en-onzin-van-vitaminepillen/

Maar de bronnen die de schrijver hiervan weer aanhaalt voor haar artikel, zijn niet allemaal gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek, of het onderzoek wordt met een kleine controlegroep gedaan in een commerciële setting en wordt niet geverifieerd, en bovendien spreken de bronnen elkaar tegen. Daarnaast zijn sommige bronnen 'artikelen' van websites die eigendom zijn van producenten van supplementen. En zo rammelen veruit alle artikelen die ik tot nu toe gevonden heb waarin dit beweerd wordt.

Ik kan niet zeggen dat het onzin is, maar ik kan ook zeker niet aannemen dat het klopt, daar is geen enkele aanleiding toe.

chrystel73, Juul75, suus1983 and 4 others like this.
  16. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Het lastige is, is dat alternatieve op de standaard werkwijze, dus bijv ook acupunctuur, biologisch eten etc..niet wetenschappelijk word bewezen, omdat wetenschappers er niet in geloven.

Ik heb mijn informatie uit het boek van rika lukac, op haar website vind je weinig, want ja, je moet t boek kopen, beetje irritant. Op basis daarvan ben ik ooit gaan googlen op vitamines en werkingen en vond toen interessante stukken. Iets wat ik nu niet 1 2 3 weer vind.

Ik vond even snel deze; https://gezondheidenvoeding.nl/voeding-gezondheid/mythen-ontkracht/synthetische-of-natuurlijke-vitaminen/
    Vind ook het plaatje van beide vitamines wel interessant :)

17. Manque

Manque Niet meer actief

Ja, ik denk dat het de aloude discussie is over het verschil tussen wetenschap en het alternatieve circuit.

Het artikel dat je aanhaalt is geschreven door iemand die zijn kennis heeft opgedaan tijdens een 'studie' orthomoleculaire voedingsleer op MBO-niveau (waar die persoon nog mee bezig is) en wat niet meer is dan een 4-daagse cursus die wordt geaccrediteerd door verenigingen van natuurgerichte behandelaren. Daarnaast zijn ook in dit artikel geen wetenschappelijke onderbouwingen te vinden.

Natuurlijk mag iedereen geloven wat hij of zij wil geloven en mag je kopen wat je wil en slikken wat je wil. Maar ik vind het persoonlijk wel belangrijk om ook kritisch te kijken naar feitelijkheden, bronnen etc. en ik wilde hier ook genoemd hebben dat er dus geen wetenschappelijke onderbouwing is voor de bewering dat multivitamines van de Etos of Kruidvat minder goed op te nemen zijn door het lichaam dan vitaminesupplementen van andere producenten die menen dat hun product minder synthetisch is. Tenminste... ik heb er geen kunnen vinden, als iemand een echte bron heeft lees ik die ook graag.

18. Manque

Manque Niet meer actief

Had ik ook gelezen ja. Volgens deze schrijver wordt de synthetische supplement zelf beter opgenomen, met uitzondering van vitamine E. Maar ook hier, geen bronnen. Geen onderzoeken. Geschreven door:
    Antje Houmes
    Expert Voeding & Gezondheid

Nu heeft Antje Houmes wel een hele gedegen opleiding gevolgd, op WO niveau en daarnaast een cursus wetenschapsjournalisitiek gedaan (via LinkedIn). Dus ik neem aan dat ze weet wat ze schrijft en ik ben ook geneigd om meer aan te nemen van deze schrijver dan van de schrijvers van eerdergenoemde artikelen. Maar het was fijn geweest als ze had aangegeven waar ze al die specifieke kennis vandaan had.

19. loetje

loetje VIP lid

Jun 6, 2006
    7,445
    1,843
    113
    @Sassie1981, je zegt dat je hoge dosis vitamine D gebruikt maar wist je ook dat je dit altijd in combinatie moet slikken met een goede magnesium? Een goede magnesium is bijvoorbeeld magnesium citraat. Deze 2 gebruiken elkaar om opgenomen te worden door je lichaam Slik je het 1,dan put je het ander uit met een waslijst van klachten als gevolg..

Zelf slik ik d en magnesium van het merk NOW. Kwalitatief hetzelfde als bijvoorbeeld Solgar, alleen doordat zij geen gebruik maken van dure reclamecampagnes etc. veel betaalbaarder.. Ik bestel online een pot met 250 tabletten a 200mg per stuk voor €19,90 terwijl ik in de natuurwinkel voor 100 tabletten rond de €15,00 kwijt ben voor precies hetzelfde product ..

Share This Page