hey meiden,even een belgisch receptje witloof(hartje eruit halen)stoven,met boter in de pan, daarna beetje water erbij en deksel erop. zo laten stoven tot ze zacht is. Uitlekken. bechamelsaus maken. witloof in ham draaien hesperolletjes in ovenschaal bechamelsaus erover geraspte kaas(emmentaler)erover(niet in de bechamelsaus,omdat je saus zou kunnen schiften) oven binnen op175graden zo'n 20 a 25minuutjes met gekookt aardappeltje,hmmm heerlijk xx
Hoi! Ik was een beetje aan het rondstruinen en kwam (weliswaar 14 dagen te laat) hier op dit tpoic uit. Ik kom uit België en heb een recept uit de witloofstreek hier. Ik heb nooit water in mijn overschotel en maak het zo klaar: Witloofstronken onderaan een kruisje insnijden. Boter in een hoge pan laten smelten, witloof erin, peper, zout en beetje suiker. Ongeveer 40 minuten laten stoven met het deksel halfopen! Kaassaus maken. Witloof in ham rollen, in de school schikken, kaassaus erop, kaas, paneermeel en enkele klontjes boter erop, even onder de grillen klaar! Hoop dat je er toch nog wat aan hebt...
Ik laat de witlof in een vergiet uitlekken, wikkel het in ham, en doe er daarna kaas en paneermeel om. Na die tijd is er idd wel sap in de schaal, maar ik denk dat je dat niet voorkomt
ik ben lexie wel niet maar ik heb misschien wel een tip ik vond witlof eerst nooit zo lekker maar nu heb ik wat gevonden eerst lekker de witlof koken dan lekker in smeren met beetje honing ham smeer ik beetje in met paturain en dan lekker in rollen en lekker wat kaas erover en dan op 200 graden lekker bakken 30 min dat is echt een jammie resept vind ik hihi
Ik heb ook een eigen variant... Kan in oven en magnetron, maar vind magnetron net wat sneller. Witlof in reepjes snijden (en natuurlijk het vieze hart eruit halen). Dan flink wat geraspte kaas erdoor, ham in blokjes snijden (gewoon broodbeleg, dus de dunne plakjes) en die erdoor. (hoeveelheden 1 kilo witlof, denk driekwart van zakje geraspte kaas, en 200/300gram ham) En dan ene beetje groentesaus (tuinkruiden)van de maggi erdoor(poeder aanmaken met weinig heet water). Dit goed husselen (is dan al lekker hahaha), dan zo'n 20 a 25 minuten in de magnetron waarbij je tussendoor wel moet roeren. Is wel een vochtig goedje, maar wel erg lekker!!!
Ik maak altijd een Witlof ovenschotel in laagjes. Ik snijd eerst de harde stukken uit de witlof ,dan snij ik het in ringetjes en kook ze in de pan gaar en laat ze erna uitlekken. Dan in een ovenschotel een laag aardappelpuree dan witlof laag- ham plakjes en kaasplakjes-weer witlof-ham-kaas en dan nogmaals. Op de laatste kaaslaag kruiden en paneermeel en een paar kleine klontjes boter en dan hup de oven in. Mijn kids noemen het de witlof lasagna.
Witlof koken, ondertussen een roux maken van boter, bloem en melk (bouillonblokjes rundvlees naar smaak!), witlof goed uit laten lekken en ham er om draaien. Dikke witlof doorsnijden en om elke helft een plakje ham. De witlof in de ovenschaal leggen, roux er overheen. Paneermeel, kleine klontjes boter in elke hoek en een paar in het midden verdeeld. In de oven op 200 20minuten, 10 minuten op 150 en daarna op 90 zetten en in de gaten blijven houden tot je een krokant laagje hebt. Heb het gister toevallig gemaakt moeders recept en zal het nooit anders maken Ook geen last van teveel vocht trouwens, en wij eten er altijd alleen maar aardappels bij. Ik vind de hamplakken wel genoeg aan vlees
Witlof met ham en kaassaus in de oven (de manier waarop mijn moeder en ik hem maken. ) -De buitenste blaadjes van de witlof eraf halen en de witlof wassen. -Stronkjes witlof doorsnijden en het middelste eruit halen (het bittere). -Beetje boter in een pan laten smelten en de witlof stronkjes erin leggen. -Een bekertje water in de pan doen en het laten sudderen. -Kruid de witlof met peper, zout en nootmuskaat. -Prik in de witlof om te kijken of die gaar is. Als die gaar is haal je de witlof uit de pan en laat je hem uitlekken in een vergiet. -Maak een roux van boter en bloem in een pan tot het een papje word. -Haal de pan van het vuur en giet er de melk bij. Goed blijven roeren! Zet de pan weer op het vuur als je de melk erin hebt gedaan. -Als de saus dikker geworden is haal je hem weer van het vuur en doe je er een zakje geraspte kaas in. (Laat een beetje geraspte kaas over!) Goed blijven roeren tot de kaas gesmolten is! -Kruid de saus met peper, zout en nootmuskaat. -Als de witlof goed uitgelekt is, neem je ham en rol je de witlof erin. Doe dit met alle stronkjes witlof. -Leg alle rolletjes in een ovenschotel. -Giet er de kaassaus overheen. -De geraspte kaas die je nog over had, strooi je nu over de schotel zodat je straks een lekker bruin korstje krijgt. -Zet de schotel in de oven en als er een mooi bruin korstje op zit, is de schotel klaar! Smullen maar! (Ik weet de precieze temperatuur en tijd niet omdat ik het met een klein oventje gemaakt heb.)