Bladeren van de (rauwe) witlof trekken. Op een schaal leggen en opdienen. 1 of 2 pakjes Castello Blue au bain marie smelten. Hier de witlofbladeren in dopen en opeten. Is een tapas gerecht. Wel slecht maar heeeeeeeeeeeeeeel lekker!!
Witlof met ham en kaassaus Ofwel maak ik het gestoofd (witlof in 2 of in 4 snijden) met gekookte of gebakken aardappelen en iets van vlees of vis. Of ik snij het fijn en stoof het met een appeltje bij. Bij stoofvlees (hachee?) serveer ik het rauw in stukken. En bij een feestje gebruik ik de buitenste bladeren en leg daar garnaaltjes / garnaalsla in. Ik verwijder de kern eigenlijk ook nooit. Alleen het achterste stukje wel en eventueel als de buitenste bladeren niet meer fris zijn.
Wat ook lekker is: witlof in stukjes roerbakken en dan op t laatst een beetje ketjap erbij en dan geroosterde sesam (sesamzaadjes in een pan even bakken tot ze verkleuren) er over heen strooien. Nog lekkerder met spruitjes ipv witlof! En minder calorieën dan met ham en kaas (al blijft dat ook lekker).
ik eet hem alleen rauw, want gekookt of uit de oven vind ik het net snot Rauwe witlof in stukjes, met stukjes appel, mandarijn, rozijntjes en dan met wat yoghurt een dressing erbij.
Altijd als ik witlof voorkook en het zeker een uur laat uitlekken in een vergiet dan heb ik alsnog heel veel vocht in de schaal!
Dat heb ik ook... Heel irritant! Witlofsalade met witlof (duh), appel, gekookt eitje, geraspte wortel, walnoten of andere noten, rozijnen, hamreepjes en een dressing van yoghurt, yogonaise en honing.
Ik stoom het altijd (zonder het binnenste stronkje) met aardappels en op de laatste vijf minuten een of meerdere appels erbij stomen. Uitlekken, doorstampen met rukgebakken gehakt. Lekker hoor.
Onze favoriet is chorizo in blokjes aanbraden. Daar de witlof in stukjes bij roerbakken en afblussen met kookroom. Heerlijk bij pasta en supersnel. Verder is stoofvlees erg lekker met witlof. Gewoon de laatste 10 minuten de witlof erbij doen. Gekookt aardappeltje en smullen maar.
Witlofoverschotel witlof stomen en dan in ham rollen aardappelpuree maken, hou hem een beetje droog de witlof komt vaak nog veel vocht uit half zakje geraspte kaas door de aardappelpuree stampen, dit over de witlof verdelen Rest van de kaas erover en in de oven maar tot de korst mooi bruin word. Ik snijd trouwens altijd het kontje van de witlof af zodat de bladeren eraf vallen, dit herhaal ik elke keer tot hij bijna op is. Gegarandeerd geen bittere kern in je schotel.
Jaaaa met bladerdeeg!! lekker en feestelijk. Heel simpel zoals bovenstaande maar dan bladerdeeg uitrollen met deegroller en het witlofrolletje inpakken in de bladerdeeg. beetje eigeel erop en dan in de oven. Maar ik mis ook nog de klassieke witlof die ik van mij moeder kreeg. Witlof snijden koken in de pan en dan als laatste maizenapapje erbij.
Ik kook hem altijd in bouillon,en verder niks...hmmmmm heerlijk! Met een sausje of uit de oven met ham en kaas is ook smullen!!
Witlof in stukjes snijden en voorkoken. Aardappelen schillen en in blokjes ook voorkoken (allebeide ongeveer 10 minuten) Gehakt rullen. Dit doe je in een ovenschaal in laagjes eerst de aardappelen, dan de witlof en als laatste de gehakt. Dan maak je een eigen kassaus. Een roux maken van bloem en boter, daan water of bouillon toevoegen. Hier doe je genoeg plakjes of geraspte kaas in zodat de saus een lekkere smaak heeft. Dit giet je erover en doorheen. Dan 30 minuten in de oven op 200 graden. Heerlijk.
Plakjes bladerdeeg op de bakplaat van de oven. Besmeren met creme fraiche. Witlofringetjes, mozarella, rode ui en geraspte kaas eroverheen doen. Dan even 15-20 minuten in de oven op 225 graden. Is zoo lekker!