voedingsschema dreumes 1 jaar

Discussie in 'Voeding' gestart door Jessmin, 19 okt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jessmin

Jessmin Fanatiek lid

2 aug 2009
    1.758
    0
    0
    thuisblijfmama
    Was eigenlijk benieuwd wat jullie kindjes met 1 jaar eigenlijk nog krijgen over de gehele dag genomen. Dan bedoel ik dus ook tussendoortjes en flessenmelk en dat soort dingen. Ik probeer zelf te zorgen dat ze 300 cc melk binnen krijgt, 200 gram fruit, 200 gram groente (en beetje vlees/rijst), en wat granen, maar ik merk dat ze niet zoveel kan eten als dat. Meestal zie je dat terug in dat ze weinig avondeten eet, dus dat gaat ten koste van de groente. Ik ben daarom benieuwd of ik het misschien anders aan kan pakken, zodat het ten koste gaat van iets anders. Fruit en groente vind ik namelijk het belangrijkst. Maar vooralsnog weet ik niet goed wat ik moet vervangen door iets anders, want ja, ontbijt en lunch doe je toch met granen en melk en niet met fruit of groente. Vandaar dat ik benieuwd was wat jullie wanneer geven. Hier in ieder geval mijn voedingsschema, zodat je altijd kritiek kan leveren ;)

08.30 Papfles met 240 cc water / 6 schepjes opvolgmelk en 5 schepjes Friso Meergranen Pap.

Tussendoor krijgt ze eigenlijk niet echt iets. Soms een cracotte. Er ligt wel continu een rietjesbeker met water waar ze soms een slokje van neemt.

12.30 1 boterham met 150 cc halfvolle melk uit een rietjesbeker. Meestal drinkt ze nog niet eens 100 cc hiervan.

15.15 200 gram fruit uit potje (vers vindt ze helaas niet zo geweldig). En water uit haar rietjesbeker.

17.45 Avondeten, waarvan ze maar maximaal 150 gram in totaal eet. Hiervan is ongeveer 90 gram groente en 60 gram vlees/rijst. Daarna krijgt ze 100 gram yoghurt. Dat eet ze vaak wel allemaal op.

Zoals jullie zien, is dus alleen de groente een probleem. Misschien dat ik, als ze toch maar 150 gram eet, alle 150 gram uit groente en vlees moet laten bestaan en dus geen rijst/aardappelen meer erbij doen?

Graag jullie advies, want ik voel me af en toe nog zo'n dombo :)

2. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

8 jun 2009
    4.291
    1.461
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Ik geef 's ochtends de fruithap tussen 10.00 en 10.30. ' s middags krijgt hij van mij soms wel (ook een craqotte) en soms geen tussendoortje. Als ik 's middags zijn fruithap geen heeft hij ook minder zin in zijn avondeten. Mijn zoontje is nog wel wat jonger dus krijgt hij nog opvolgmelk. Dit is zijn schema:
    07.00/07.30 papfles van 180cc water met 3 scheppen bambix
    08.30 tot 10.00 uur slapen
    10.00/10.30 fruithap, 2 stuks vers met ongeveer 50cc thee
    12.00 1 hele boterham met boter en beleg en 1 fles opvolgmelk van 150cc (dit drinkt hij lang niet altijd op meestal maar 100cc)
    13.00 tot 15.00 slapen
    15.30 soms een craqotte maar meestal niks en weer ongeveer 50cc diksap
    17.00 avondeten (4 grote eetlepels groente, aardappel/pasta/rijst, vlees/vis, als hij zijn kuren heeft dan wil hij soms niks eten) en 100 gram yoghurt
    19.30 fles van 150cc opvolgmelk met 2 scheppen bambix

Veel liefs
    Nataly

3. Jessmin

Jessmin Fanatiek lid

2 aug 2009
    1.758
    0
    0
    thuisblijfmama
    Apart dat het fruit om 10.30 dan niet zorgt dat hij minder trek heeft in zijn brood...? Ik heb het ook inderdaad wel eens geprobeerd tussen de ochtendfles en de lunch te geven, maar dan at ze nog niet eens een halve boterham. Maar ja, tussen ochtendfles en lunch zitten bij mij ook maar vier uur en bij jou vijf... Misschien dat haar dag te kort duurt? Ze is op zich ook wel eerder wakker, maar kletst rustig nog een uurtje. Dus ik laat haar dan altijd even liggen omdat ik zelf altijd zo moe ben nog...

4. mirjam2112

mirjam2112 Niet meer actief

Qua gewicht weet ik het niet want ik weeg de groente nooit... maar hier ons schema (met 14 maanden, maar is vanaf 12 mnd zo)

0700 2 bruine boterhammen met smeerkaas/smeerworst/jam, in ieder geval iets wat makkelijk smeert en eet.. + 1 beker melk (+/- 150 cc)
    Als ze haar melk niet opdrinkt laat ik het even staan, dan meestal na een kwartiertje pakt ze d'r beker en drinkt hem alsnog leeg...

0900 koekje (zo'n droog kaakje of een fruitreepje van Nestlé)

1000 fruit (varieert van een hele banaan tot 1 hapje appel, maar net hoe d'r pet staat... als het niet veel voorstelt probeer ik het 's middags weer)

1200 2 bruine boterhammen met vleeswaren/kaas + 1 beker melk (+/- 150 cc)

1400 koekje / fruitreepje / stukje eierkoek + glaasje sap (appelsap verdund met water, sinaasappelsap, siroop..)

1730/1800 avondeten (aardappelen + groente + vlees..)

's avonds voor het slapen gaan nog wat water / verdund sap en dan tandenpoetsen en naar bed :D

En avondeten zoals gisteren was witlof + aardappelen en daar heeft ze een enorm grote portie van op !!! En vrijdag was het zuurkoolstampot en daar is ze gek op maar daar heeft ze niet heel veel van op..

Ik maakte me tot vorige maand erg druk of ze wel genoeg groente en fruit binnen kreeg, en maakte daar ook bijna een strijd van aan tafel (had er hier nog een onderwerp voor geopend..) maar toen ik dat losliet en heel ontspannen aan tafel ging zitten met haar ging ze beter eten!
    Ook op het cb zeiden ze dat ze op deze leeftijd niet zo heeeel veel meer nodig hebben dat heel goed zelf kunnen aangeven.. dus als ze niet veel binnen krijgt, maak je geen zorgen, haalt ze vanzelf wel weer in !!

5. Jessmin

Jessmin Fanatiek lid

2 aug 2009
    1.758
    0
    0
    thuisblijfmama
    Ja, ik maak me daar ook wel druk om idd. Maar op zich vind ik het niet erg als ze niet veel eet, maar wel dat ze van alles de kans krijgt genoeg te eten. Maar als ik (per ongeluk) ervoor zorg dat ze met het avondeten nooit honger heeft bijvoorbeeld, dan zal ze nooit genoeg groente eten. Dan wil ik het liever anders over de dag verdelen, maar ik vermoed dat haar dag gewoon te kort is om alles erin te proppen. Wellicht dat ik haar 's ochtends iets minder lang op bed moet laten liggen, of fruit ipv brood geven misschien? Die papfles is toch ook al granen...

6. mirjam2112

mirjam2112 Niet meer actief

Wat je zelf net aangeeft klinkt goed ja, de papfles iets eerder doen... of vervangen voor een boterham + melk ?? is ook gezond..

En dan kan je het fruit 's ochtends doen en de lunch nog eventueel wat opschuiven.. dan komt het allemaal wat beter uit misschien??

Demi hield trouwens niet van de papfles, daarom heb ik daar geen ervaring mee maar had wel een tijdje peuter groeimelk (zonder de pap scheppen dus) omdat we 's ochtends tijd tekort hadden voor de boterham kreeg ze gewoon een fles..
    Gezien haar leeftijd hebben we dat toen veranderd en nu eet zij haar boterhammetjes terwijl ik m'n brood voor die dag klaarmaak en m'n makeup doe enzo aan tafel hihi

Trouwens, bij Demi 2 bruine boterhammen is nog wel zonder korst hoor !!

7. Jessmin

Jessmin Fanatiek lid

2 aug 2009
    1.758
    0
    0
    thuisblijfmama
    @Mirjam: zie dat jij ook geen toetje geeft. Op basis waarvan heb jij besloten die weg te laten? Ik heb eigenlijk dat standaard gegeven na het eten omdat het zo in het boekje van het cb stond :) Ze eet het wel, maar misschien is het op de lange termijn eetlustverpestend voor de gehele dag?

8. marjolijn195

marjolijn195 Actief lid

29 dec 2008
    364
    0
    0
    Papendrecht
    Misschien 's morgens een minder grote papfles?? en dan 's morgens en 's middags een half potje fruit.....

Hier het volgende schema:
    - ontbijt: 1 boterham + 150 ml opvolgmelk
    - tussendoor: fruit + water/sap
    - lunch: 1 boterham + 150 ml opvolgmelk
    - tussendoor: fruit + water/sap (soms een koekje of rozijntjes)
    - avondeten: groente en aardappels/pasta + yoghurt
    - voor het slapen: 150 ml opvolgmelk

9. Jessmin

Jessmin Fanatiek lid

2 aug 2009
    1.758
    0
    0
    thuisblijfmama
    @Mirjam: Boterham en melk wel eens geprobeerd, maar ze werd gallisch (huh? Dat ziet er gek uit in schrift :p) als ze niet meteen haar fles kreeg, dus die ochtendfles die krijgt ze nog. Heb ook eerst geprobeerd melk te geven in de fles en dan brood, maar na die melk hoefde ze echt geen brood meer. Als jij beker schrijft, bedoel je dan rietjes- of tuitbeker?

10. Jessmin

Jessmin Fanatiek lid

2 aug 2009
    1.758
    0
    0
    thuisblijfmama
    @Marjolijn: Zou je de tijden nog even erbij willen schrijven ajb?

11. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Hier was het met 10/11 maanden ->
    06.00 – 06.30 Melk ongeveer 165cc.
    08.30 – 09.00 Fruit.
    10.30 – 11.00 Melk ongeveer 135cc.
    13.00 – 13.30 Paar hapjes brood, met boter en soms iets van beleg, paar slokjes water/thee/verdund vruchtensap.
    14.30 – 15.00 Melk ongeveer 150cc.
    17.30 – 19.30 Avond eten ‘met de pot mee’, ongeveer 100cc melk.
    20.30 – 21.00 Melk ongeveer 165cc.
    Evt nachtvoeding, ongeveer 135cc melk.

En vanaf 14/15 maanden was het ->
    06.30 – 07.00 Melk ongeveer 165cc
    09.30 – 10.00 Fruit.
    12.00 – 13.00 Sneetje brood met boter en wat beleg (niet altijd helemaal op), paar slokjes water/thee.
    15.30 – 16.00 Cracker/Rijstwafel, tuitbeker met wat water/thee/verdunt vruchtensap.
    17.00 – 18.00 Avond eten, flesje melk ongeveer 100cc.
    19.30 – 20.30 Melk ongeveer 165cc.
    Evt nachtvoeding, ong 135cc melk.

De melk was afwisselend aan de borst drinken, gekolfde melk uit een flesje drinken of kunstvoeding uit een flesje drinken.

Fruit en groente heb ik echt geen idee hoeveel gram ze daarvan aten/eten. Gewoon net zo veel als ze willen, willen ze 2 hapjes is het prima en willen ze 15 hapjes is dat ook prima.

12. ikkin08

ikkin08 Bekend lid

17 okt 2009
    622
    0
    0
    Nikki is nu bijna tien maanden, en heeft het volgende schema.

7.00
    Live borstvoeding
    9.00 -10.00
    1,5 boterham met (suikervrije) stroop of jam + een hele banaan (of ander fruit)
    12.00-13.00
    Borstvoeding (of gekolft 200ml) + boterham
    14.30-15.00
    boterham + stuk fruit + 150 thee(ze drinkt ongv, 70 ml in een keer op en de rest "bewaart" ze)
    17.00
    Warm eten, alles vers (bedoel geen potje) aardappels/ groente, pasta's (Nog geen vlees, of vis)

Dit is zo'n beetje nikki haar schema, tussen de tijden die ik heb opschreven eet ze vaak kan een keer wisselen.
    Tussen door eet nikki vaak een stuk komkommer, wortel en ook soepstengels vind ze erg lekker.

13. Jessmin

Jessmin Fanatiek lid

2 aug 2009
    1.758
    0
    0
    thuisblijfmama
    Wow, kan ze echt wortel eten? Hoe kauwt ze dat dan? (Even OT sorry, hihi)

14. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Was wel niet aan mij, maar hier eten ze wortel gewoon net zoals komkommer, paprika, radijsjes, broccolie, appel, boontjes, en alle andere groenten en fruit. Eerst met de kaken zolang ze geen tanden hebben en als ze tanden hebben met de tanden. Wij hebben overigens nog nooit iets gepureerds gegeven en gewoon met 6 maanden (en zonder tandjes) begonnen met de bijvoeding.

15. ikkin08

ikkin08 Bekend lid

17 okt 2009
    622
    0
    0
    Ze heeft twee tandjes (en hele sterke kaken ;)
    En van wortels (overdag krijgt ze ze rauw) bijt en schraapt ze stukjes. Echt een leuk gezicht! Het is eten volgens de rapley methode in principe krijgen ze dan niks gepureerd maar gewoon stukjes.

Kijk is op borstvoeding.com daar staat zat informatie al heb je intresse

16. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Waarom geef je zo'n enorme hoeveelheid water bij de papfles? Normaal is de verhouding 180+6. Jij geeft 60cc meer water, heb je daar soms een speciale reden voor. Die fles wordt zo echt huge!

Verder ziet haar menu er toch prima uit. De 1 eet nu eenmaal meer dan de ander. Het ene kindje eet zo 200 gram warm eten op, de ander heeft meer dan genoeg aan 150 gram. Je moet je daar niet blind op staren hoor..Zolang je haar gezonde dingen aanbied en zij daar gevarieerd van eet is dat hartstikke goed..Soms moet je gewoon accepteren dat je kind een minder grote eter is dan die van een ander..

Ik heb 2 kinderen..Mijn zoon ging door voor kliko op die leetijd. Die at alles wat los en vast zat als je hem de kans gaf. Mijn dochter was veel bescheidener en at echt alleen naar behoefte en dat was heeeeeeeel wat minder dan haar grote broer. Ik moest daar in het begin ook even aan wennen, tot iemand mij ook vertelde dat elk kind uniek is en zijn of haar eigen eetgewoontes heeft. Aangegeven gemiddelden zijn precies zoals gezegt "gemiddelden". De 1 eet meer, de ander minder. Zolang die kleintjes tevreden zijn, goed groeien en lekker in hun velletje zitten, moeten wij als moeder dat voorbeeld maar gewoon volgen;)

17. Jessmin

Jessmin Fanatiek lid

2 aug 2009
    1.758
    0
    0
    thuisblijfmama
    @loetje: Ze werd steeds zo boos als die fles leeg was, en aangezien ik al op 210/7 zat, dacht ik; nou ja, dan maar wat extra water erbij. En toen dronk ze 'm nóg leeg en was iets minder boos als ie op was (nog steeds niet blij). Als ik haar daarna een rietjesbeker met water gaf, dan was dat ook 'hebbe hebbe hebbe', en meteen drinken. Denk dat ze gewoon veel dorst heeft ofzo?? Ze drinkt die ochtendfles ook binnen 5 minuten leeg. Ben ook erg bang om proberen op brood over te gaan, want ze wordt al pissig als ik binnen vijf minuten die fles niet klaar heb. In het verleden vertikte ze echt om brood te eten vóór de fles, dus gaf ik melkfles voor het brood, maar dan wou ze (logischerwijs) het brood niet meer. Vandaar toen de keuze voor de papfles. Pap uit bordje lepelen werd ze ook gallisch van. Ging veel te langzaam voor madame. Twee happen en ze wou niet meer, terwijl ze het zelfde goedje uit de fles binnen 5 minuten achterover tikt...

18. Dretjuh

Dretjuh VIP lid

12 okt 2007
    8.240
    85
    48
    Vrouw
    Visagiste voor MAC Cosmetics, eigenaresse webshop
    Brabo in België
    Layla blijft altijd heel erg lang slapen, dus haar eerste hapje is zo rond 10.30, dat zijn 2 boterhammen

Dan krijgt ze wat te drinken, als het leeg is vul ik de tuimelbeker weer zodat ze altijd wat te drinken heeft

Rond 12.00/12.30 nog een boterhammetje of wat pap
    Meestal in combinatie met een stuk fruit

Dan gaat ze rond 13.30 slapen tot 15.00, met een flesje melk van zo'n 100-150CC

Als ze wakker is krijgt ze een tussendoortje zoals een koekje of een soepstengel, met eventueel het stukje fruit wat ze in de middag niet op heeft gekregen

Om 18.00 gaan we avondeten en eet ze netjes met de pot mee, daarna krijgt ze een toetje

Om 19.30 gaat ze naar bed met een flesje halfvolle melk, ca. 150CC

19. Jessmin

Jessmin Fanatiek lid

2 aug 2009
    1.758
    0
    0
    thuisblijfmama
    Eet ze echt dan twee uur later wéér een boterham? En hoe kan het dat ze zo langs slaapt; die truuk wil ik ook hahaha.

Als mijne lang slaapt dan wil ze wel meteen meteen haar fles als ik benenden kom met haar. Hoef ik echt niet met brood aan te komen...

Deel Deze Pagina