Vanmorgen waren wij op het consultatiebureau. De jeugdarts daar zag dat Aiden witte aanslag van moedermelk op zijn tongetje heeft (geen spruw dus!). Ze zei dat we na elke borstvoeding zijn tongetje moesten schoonvegen met een (zak)doekje gedrenkt in water met wat citroensap. Is dat echt nodig? Toevalligerwijs kwam ik na het CB-bezoek mijn jongste zusje tegen. Ze zei dat haar jongste zoontje (nu 3 jaar) destijds hetzelfde had en dat zij ook dat advies had gekregen van het CB. Zij (verpleegkundige) heeft dit advies echter nooit opgevolgd, omdat ze van mening is dat het gewoon moedermelk is en het geen kwaad kan. Wie van jullie heeft een kindje wat ook witte aanslag op het tongetje heeft (dus geen spruw) en doen jullie er ook iets tegen? Of laten jullie het ook gewoon zitten?
Nog nooit van gehoord! Vind het ook wel wat raar advies...dan zou je als je 8 tot 10 keer per dag voedt, ook 8 tot 10 keer moeten gaan vervelen in de mond van je baby (en nog wel met citroensap)! Ik zou het niet doen!
Inderdaad idioot advies. Citroensap werd heel vroeger wel ingezet tegen spruw, maar er werd toch gezegd dat het GEEN spruw was? Tegenwoordig zijn er veiliger middelen tegen spruw voorhanden. Hou het wel even in de gaten. Als je witte aanslag op de tong of in de mond NIET makkelijk met een schone vinger wegveegt, dan is het wel degelijk spruw. Bel dan gewoon even de huisarts voor een kuur (en dan je tepels en je kind NA elke voeding behandelen!).
Dankjulliewel. Ik vond het ook al zo gek....Ik ga in elk geval nog niet met citroensap aan de slag in zijn mondje. Ik houd het wel in de gaten of het echt geen spruw is of wordt.
wat een BELACHELIJK advies. dan heeft je kindje fijn de smaak van zoete mamamelk in het mondje en dan moet je er met citroen overheen???????? en waarom??? lekker laten kletsen
Wij kregen exact hetzelfde advies en ik ben trouw aan de slag gegaan. We moesten zelfs water met citroensap op een theelepeltje geven. Onwetende kersverse moeder als ik had het beste met haar kind voor, vertrouwde op het CB (dom dom dom...) en deed dat dus. Vijf dagen later kregen we een recept voor anti-spruwmedicatie
Wat een achterlijk advies. Mijn zoontje had dat ook maar werd niets over gezegd! Dat ze zelf na ieder ding dat ze eten een slok citroensap nemen!
Dat wijf spoort niet. Kun je niet ergens een klacht indienen? Iemand die zulk advies geeft, hoort niet op een consultatiebureau thuis! Je zult zulk advies inderdaad in goed vertrouwen opvolgen zeg... Arm kindje.
Wat zielig! Niet doen hoor, laat ze ff lekker kletsen. Verder sluit ik me aan bij de voorgaande reacties.