Hoe wisten jullie dat jullie baby een (km) allergie had?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door ZonStraal, 4 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ZonStraal

ZonStraal Niet meer actief

Hoi Dames,
    Zoals de vraag al luidt was ik erg benieuwd hoe en wanneer jullie erachter kwamen dat jullie kindje een allergie had.

Ik krijg over enkele dagen een eliminatiedieet toegewezen die ik 3 weken moet volgen om zo bepaalde voedingsstoffen te elimineren. Vervolgens ga ik dan weer die voedingsstoffen eten om zo te kijken waar ze een reactie op krijgt.

Ik ben naar de huisarts geweest vorige week omdat het huidje van mijn dochter erg droog, schilferig, dik en erg jeukt. Ze heeft hier veel last van en soms gaat dit gepaard met veel buikkrampen. Volgens hem heeft ze een allergische reactie op iets wat ik had gegeten maar goed, we kunnen natuurlijk niet uitsluiten wat.

Daarom ben ik benieuwd met welke klachten jullie naar de huisarts zijn geweest toen jullie deden vermoeden dat jullie kindje een allergie had.

Groetjes,
    Ikram

2. blinky

blinky VIP lid

11 feb 2010
    8.249
    2
    38
    huisvrouw
    ossendrecht
    ik kwam erachter met bijna 3 maanden. ik was erop bedacht, omdat ikzelf als baby heel erg allergisch was. mijn zoon kreeg iets voor zijn 3 maanden ineens eczeem en ook gelijk heel ernstig. vanaf het begin spuugde hij al heel veel. de huisarts heeft me doorverwezen naar de dermatoloog. het cb heeft me doorverwezen naar een dietiste

3. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier werd ze met 3/4 weken onrustig overdag, slecht slapen, veel huilen, vaak de borst vragen, krampen, spugen en met 4 weken kreeg ze ook uitslag in haar gezichtje.
    Ik werd van de huisarts en cb niet veel wijzer toen ik daar toevallig zo rond die tijd was.
    En ben op eigen initiatief met 8 weken op dieet gegaan met binnen 2 dagen een heel ander kind.

4. ZonStraal

ZonStraal Niet meer actief

Dus, het begon bij jullie beide ook met eczeem? Hier spuugt ze gelukkig niet maar heeft wel eczeem op haar hoofdhuid, gezichtje en hals. Ontzettend veel jeuk en als we niet opletten krabt ze het tot bloedens toe open.

5. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Het begon hier met spugen en onrust, eczeem kwam daarbij en alles nam steeds meer toe.

6. Bri

Bri Niet meer actief

Hier geen kma, maar andere allergie.
    Zijn we achter gekomen toen zoonlief 2 jaar en een beetje was, en per ongeluk een heel klein beetje cashew heeft binnengekregen. Hij zat binnen een paar minuten van top tot teen onder de rode bulten, viel een beetje weg, en z'n ogen zaten dicht door de zwellingen. Hij werd er ook acuut helemaal naar van, alsof hij moest overgeven.

Hij reageerde heel goed op antihistamine (dat bevestigde dat het een allergische reactie was), en is een paar maanden later onderzocht door een allergoloog. Hieruit bleek dat cashew de boosdoener was geweest en dat hij ook allergisch is voor pistache (heeft hij nog nooit gegeten).

Als baby had hij ook veel last van eczeem (ook tot bloedens toe opengekrabd) maar dit leek geen relatie te hebben tot voeding. Het ging over na behandeling en het kwam alleen af en toe terug, als zijn huid te droog werd.

7. Jetjuh

Jetjuh Actief lid

12 sep 2009
    135
    0
    0
    red88: hier exact hetzelfde verhaal. alleen is de eczeem pas sinds een week aanwezig en dan behoorlijk fel op zn beide wangen. ik geef nog steeds borstvoeding en de kinderarts (daar lopen we ivm zijn reflux) vernoedt nu toch een allergie. alleen wil hij me niet doorsturen naar een dietiste omdat volgens hen de kans zeer klein is dat koemelkallergie via de borstvoeding. wat voor dieet ben jij gaan volgen?

8. dreumesmama

dreumesmama Fanatiek lid

11 jan 2010
    1.723
    1
    0
    Jetjuh, wat raar zeg. Wij zijn vorige week bij de kinderarts geweest ivm heftige reflux en verder dezelfde symptomen als bij red. Hij zei gelijk dat reflux vaak een symptoom van kma is.
    Ik ben nu een week op dieet (koemelk, ei en soja eiwit vrij) en ik had na 2 dagen een heel ander kindje.
    Nu na een week slaapt ze zelfs overdag weer zelf!

Ik was trouwens door cb doorgestuurd naar ha ivm reflux. De ha wilde me eigenlijk niet gelijk doorsturen naar ka maar hier heb ik echt op aangedrongen.

9. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Wat een belachelijke beredenering! Natuurlijk kan dat.
    Ik heb koemelk, ei en soja laten staan en ei bleek later wel te kunnen.
    Je kunt Stefan Kleintjes altijd mailen voor advies. kleintjesconsult@borstvoeding.nl. De huisarts kun je wel vragen om een verwijzing maar je kunt 'm eerst wel mailen.

10. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Het dieet went! Echt waar! Het begin is moeilijk maar als je een maandje verder bent, ben je het wel gewend en er blijven echt nog wel wat lekkere dingen over.

11. Jetjuh

Jetjuh Actief lid

12 sep 2009
    135
    0
    0
    Ik ga Stefan Kleintjes ook een mail sturen. Eigenlijk wil ik morgen al wel beginnen met de eventuele "boosdoeners" te laten staan..... Natuurlijk weet ik dat je geen kaas, boter, melk etc. mag hebben. Maar mag je bijvoorbeeld wel gewoon brood eten? En hoe zit het met pasta? En vleeswaren? Ik heb er echt alles voor over om mijn kleine mannetje wat gelukkiger te maken, want dit is niks zo. Dan maar zonder verwijzing, dan betaal ik het zelf wel.

Ik kan er ook zo verdrietig om worden. Ik geef namelijk borstvoeding. Alleen op de dagen dat ik werk (ene week 2 dagen, andere week 3 dagen), dan geeft de oppas hem tussendoor 2 flesjes met 50% moedermelk en 50% Nutrilon Hypo Allergeen. Dat zijn kleine flesjes van totaal 100 cc per stuk. Dus aan Nutrilon is dat max. 300 cc per week. Nu heb ik van de kinderarts wel een recept voor Nutrilon Pepti meegekregen, omdat hij dacht dat het alleen daar aan kon liggen en niet aan de borstvoeding. En dat terwijl ik de afgelopen week vrij ben geweest en alleen maar borstvoeding heb gegeven. Mijn mannetje is echt superonrustig en slaapt overdag bijna niet. 's Nachts wordt hij om de 3 uur wakker. Hij huilt veel en ik ben echt de hele dag met hem bezig. Ook zo sneu voor mijn dochtertje van 3. Stel nou dat ik met een dieet direct een ander kindje heb.....Dan zit ik hier al 4,5 maanden te ploeteren.....!! En dat terwijl ik met 4 weken al aan de bel heb getrokken en sinds dat hij 5 weken was loop ik al bij de kinderarts in het ziekenhuis.

Kun je me vertellen hoe jouw dagmenu er ongeveer uitziet Red?

12. dreumesmama

dreumesmama Fanatiek lid

11 jan 2010
    1.723
    1
    0
    Jetjuh, bij de ah verkopen ze brood van zonnatura deze eet ik nu ook, volkomen volkoren heet het. Allison mag ook.
    Tussendoortjes zijn het lastigste want in heel veel koekjes/ snoep/ chocolade zit melk.
    Ontbijtkoek en rijstwafels eet ik nu veel. In volkoren pasta zit ei, maar de meeste witte pasta niet. Vleeswaren even op de verpakking kijken, in de langere houdbare zit vaak ook melk. En gepaneerd vlees enzo kan ook niet.

Ik heb bij het voedingscentrum een lijst besteld met alle merk artikelen zonder koemelk, kip en soja eiwit. Als ik die heb ontvangen wil ik hem wel doormailen?

Ik zou het zeker proberen hoor!

13. raspberry

raspberry Niet meer actief

Wij kwamen er pas achter toen we met 7-8 maanden met yoghurttoetje begonnen na het warm eten en Thirza ineens megagrote eczeemplekken kreeg op buik en rug.
    Maar achteraf speelden al deze klachten vanaf de geboorte al:
    *heel veel terugspugen
    *voortdurend de hik
    *eczeemplekjes, (volgens CB smetplekjes...)
    *darmkrampen, heel extreem

Toen we met vast voedsel begonnen, bleef de ontlasting breierig, terwijl dat vaster moet worden als ze grotendeels vast voedsel eten. Dat gebeurde bij Thirza niet.

Toen we op dieet gingen, verdwenen in eerste instantie de voortdurende oorontstekingen ook, (terwijl we juist net het griepseizoen weer ingingen op dat moment en ze de hele zomer wel steeds klachten had gehad).

Wij werden niet erg serieus genomen door CB en HA, en hebben uiteindelijk laten testen bij een bioresonantietherapeut, waar de KMA luid en duidelijk naar voren kwam.

14. raspberry

raspberry Niet meer actief

Witbrood bevat eigenlijk altijd melk, bruinbrood meestal en volkoren brood meestal niet.

Artsen verschillen nogal van mening over de vraag of een KMA getriggerd kan worden door borstvoeding en een moeder die gewoon melkproducten gebruikt.
    Ik kan je vertellen: toen ik op dieet was, maakte ik op een gegeven moment een taart met een vulling van botercreme. Een half theelepeltje geproefd, omdat ik niet helemaal zeker was van de smaak en dacht dat DAT toch niet mis kon gaan.
    Volgende dag zat ze weer onder de eczeem! :(

Dus laat die artsen lekker kletsen, je merkt het gauw genoeg aan je kind. En leg dat verhaal dan wel bij de KA neer, want het is wel belangrijk dat juist deze artsen doordrongen raken van het feit dat een KMA zo heftig kan zijn dat zelfs de kleinste beetjes koemelk in de voeding van de moeder, de heftigste reacties op kunnen roepen!
    Ook bij onze KA daarover altijd scepsis trouwens, maar hij lult maar lekker: ik ken mijn kind, ik weet dat deze reacties altijd alleen kwamen na zelfs de meest iniemini-beetjes melk, dus 't was mij wel duidelijk!

15. Jetjuh

Jetjuh Actief lid

12 sep 2009
    135
    0
    0
    @ Dreumesmama: Bedankt voor de tips wat het brood betreft, ik ga het morgen direct halen. En superlief als je me die lijst wilt doormailen. Daar ben ik nu echt naar op zoek. Vooral met de merknamen erbij maakt het echt handig.

@ Rozemarijke: Hier zei het CB ook steeds dat het smetplekjes waren en de rode ruwe plekjes op de wangen moest ik gewoon vet houden. En, nee, het was geen eczeem. Onbegrijpelijk al die verschillende meningen.

Onze kinderarts zei zelfs dat het bijvoeden best mag vanaf 4 maanden. "Vroeger" werd geadviseerd het uit te stellen tot 6 maanden, maar ook daar waren ze HEEEEELEMAAL van teruggekomen.

16. Jetjuh

Jetjuh Actief lid

12 sep 2009
    135
    0
    0
    ik heb me sinds gisteren gehouden aan het dieet en wat denken jullie? Meneertje heeft geslapen van 10.00 tot 6.00. dat is nog nooit gebeurd!! kwam hij eerdere nachten nog om de 3 uur..... nu ineens 8 uur. En hij werd niet huilend/boos wakker maar maakte wat geluidjes. Zou het zo snel effect kunnen hebben? of toch een toevalstreffer?

17. blinky

blinky VIP lid

11 feb 2010
    8.249
    2
    38
    huisvrouw
    ossendrecht
    ik denk dat het bij Denny begonnen is met spugen, maar hij had ook problemen met zijn maagklepje, dus ga je er dan vanuit dat het sgpugen allemaal daardoor komt. hij had trouwens ook al wel eerder dan 3 maanden eczeem, maar toen was het nog alleen in zijn gezichtje op zijn slapen

18. blinky

blinky VIP lid

11 feb 2010
    8.249
    2
    38
    huisvrouw
    ossendrecht
    oh meid wel naar de dietiste gaan hoor. als ik een broodje kaas eet staat mijn ventje onder het eczeem. het gaat zeer zeker wel via borstvoeding. de huisarts kan je ook doorsturen of het cb. koemelk introduceren kan ook een stuk gemakelijker als je bv geeft door het eerst zelf te gebruiken

19. blinky

blinky VIP lid

11 feb 2010
    8.249
    2
    38
    huisvrouw
    ossendrecht
    ja de chocola moet je dan maar even laten staan. ik vond het dieet erg moeilij in het begin, omdat ik zin kreeg in alles wat ik niet mag eten en drinken. nu ben ik me gewoon erg aan het verheugen op een nomaal dieet in de toekomst haha. maar ik blijf nog lang bv geven, omdat het zo makkelijk is met de introductie van km. dan komt het bij de kleine toch wat minder hard aan. als je eenmaal aan je dieet gewend bent is het echt goed te doen hoor

20. blinky

blinky VIP lid

11 feb 2010
    8.249
    2
    38
    huisvrouw
    ossendrecht
    je zou blue band goede start brood kunnen eten. daar zit geen melk in, maar LET OP in de boter van goede start zit weer wel melk. heel vreemd vind ik dat. ik eet zelf wel pasta's en vleeswaren, maar heb er eerlijk gezegd nooit echt bij stilgestaan. mijn zoontje heeft de eerste maanden haast niet geslapen overdag en 's nachts sliep hij van pure uitputting wel goed. toen ik met mijn dieet was begonnen sliep hij ineens wel overdag. en zelfs nu slaap hij nog zo'n 14 uur per etmaal:D

Deel Deze Pagina