Na ruim 3 weken borstvoeding ineens te weinig?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Miracle1990, 5 feb 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Miracle1990

Miracle1990 Niet meer actief

Hallo allemaal,
    Ik zit echt met mn handen in mn haren op het moment, eigelijk nu al 2 dagen, maar na vandaag ben ik toch echt op het punt om om raad te vragen bij meiden die net als ik.. borstvoeding geven aan hun kindjes!

Even mijn verhaal.
    Ik ben mama van een ruim 3 weken oud dochtertje, die eigelijk heel goed aan de borst drinkt, geen problemen mee.. maar na gisteren lijkt ze ineens te weinig binnen te krijgen, ik moet aanvullen met een flesje kunstvoeding.
    Vandaag heeft ze 2 borsten leeg gedronken, en daarna heb ik dr een flesje van 100cc gegeven, omdat ze honger bleef houden.. Die heeft ze zonder problemen opgedronken, en is daarna uiteindelijk heel tevrede in slaap gevallen.
    is dit nu een teken voor mij dat mijn voeding terug loopt.. dat ik over moet op de fles? want ik doe nu beide, anders heeft ze niet genoeg.. en ik weet ook niet hoeveel ze nu per voeding mag hebben, want ik ben ook zo bang dat ik met het flesje eigelijk dan teveel geef, ik geef ook alleen nog een flesje erbij als ze na 2 borsten toch nog honger heeft.. anders niet.
    Kan iemand mij helpen? Want ik weet niet wat ik moet doen.. ik vind borstvoeding geven geweldig, en ik wil ook helemaal niet stoppen..:( maar als mn meisje nu niet meer genoeg krijgt, heb ik niet echt een keuze:S
    Ik hoop dat er iemand is die me raad kan geven..
    ook heb ik gisterne niets kunnen eten ik voelde me helemaal niet goed, zou dat ook misschien de reden zijn waarom ze honger blijft houden??
    Ik hoor het graag als iemand raad heeft hiermee!
    Ik zie door de bomen het bos gewoon even niet meer:(

Groetjes Miracle/Kim

2. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.072
    3.863
    113
    Rond 3 weken hebben de meeste vrouwen geloof ik een dip in de borstvoeding, wat regeldagen zijn dat. Extra vaak aanleggen en dan gaat de productie vanzelf weer omhoog.

3. Miracle1990

oke dus het is eigelijk helemaal niet goed dat ik aanvul met een flesje?
    Als ik dat niet doe, dan is het best slopend, dan wil ze echt 2 of 3x aan beide borsten.. Moet ik dat dan maar gewoon doen??

4. Beheer

Beheer Administrator
    Medewerker

11 feb 2005
    16.278
    2.978
    113
    Verplaatst naar Borstvoeding.

Lotte

5. Sparkie

Sparkie Fanatiek lid

24 okt 2009
    3.028
    2
    0
    Regeldagen was ook het eerste waar ik aan dacht. Dit is echt het punt waarop iedere mama denkt te weinig bv te hebben namelijk. Het beste wat je kunt doen is zo vaak aanleggen als je kindje erom vraagt. Dit kan zelfs elk uur zijn. Regeldagen zijn ervoor om de productie en vraag weer op elkaar af te stemmen. Dmv regeldagen verhoogt je baby je productie.

Dus... geef het liefste geen fv bij als je echt bv wilt blijven geven. Probeer gewoon veel aan te leggen. Kruip desnoods lekker met de baby in bed voor een dag (of meer). Jij lekker eten en drinken mee, en de baby aan de borst.
    Heel veel sterkte in elk geval!
    Heb overigens even een melding gedaan om dit topic te verhuizen naar 'borstvoeding'.

6. Sparkie

Sparkie Fanatiek lid

24 okt 2009
    3.028
    2
    0
    Da's snel!

7. Miracle1990

Dank je Sparky.
    Ik zal dan gewoon steeds aanleggen, ik heb ergens anders ff gauw gelezen dat ik ook niet steeds dan van borst moet wisselen? Maar als ze in paniek raakt omdat ze niet goed kan aanhappen meer, ook niet met mijn hulp, dan wissel ik dr wel van borst, kan dat heel veel kwaad?

8. Elke1984

Elke1984 Niet meer actief

Als ze je borst goed 'leeg' gedronken heeft, kan je wisselen. Je borst is in principe nooit leeg maar als ze leeg aanvoelt dus.

Bij regeldagen is het idd aan te raden gewoon lekker veel aan te leggen en zeker geen KV bij te geven. BV werkt namelijk met het principe van vraag/aanbod en dat verstoor je als je KV geeft. Gewoon toegeven en dan ben je er sneller weer vanaf. ;)
    Maak het lekker gezellig in bed of op de zetel met een hapje en drankje en veel huidcontact! Pak je zelf ook rust en het is héérlijk!

Een andere tip: niet op de klok kijken! Jouw kindje geeft haar hongergevoel aan en dat kan soms na 3u zijn en soms na 1u. :)

9. Sparkie

Sparkie Fanatiek lid

24 okt 2009
    3.028
    2
    0
    Ik denk dat dat wisselen van borst op zich niet zozeer kwaad kan, mits het niet te vaak gebeurd. Als ze dan de andere borst maar goed leegdrinkt, en dan kun je weer terug naar de eerste borst. Merk je dat ze voorkeur heeft voor een bepaalde kant eigenlijk?

En wat een mooie geboortedatum heeft je dochter zeg!!!!

10. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    ja joh, dat zijn regeldagen, dat is heel normaal.
    Geen flesjes gaan geven, dan ben je namelijk aan het afbouwen en geef je over een paar weken helemaal geen borstvoeding meer.
    Je borsten moeten zich even aanpassen aan de vraag van je dochter. Zolang jij maar aanlegt zodra ze aangeeft dat te willen, minimaal 2 borsten per voeding laat uitdrinken (na de 2e borst kun je de 1e weer aanbieden enz.) dan komt het binnen een paar dagen goed. Probeer zelf wel voldoende rust te nemen, dit soort dagen kunnen flink intensief zijn!

11. Miracle1990

@elke: dank je wel, ik zal het eens proberen, ze drinkt ze wel goed leeg ja, tenminste ze voelen gewoon leeg aan.
    @sparky: dank je wel, vind het zelf ook een mooie datum hihi:)
    Ik zal maar gewoon toegeven aan wat zij vraagt.. word dan wel eventjes paar dagen zwaar.
    Ik merk wel dat ze liever rechts drinkt, en die voelt vaak ook het volste (hardste en grootst) aan..
    @dirksmama: ik zal eraan denken om me rust te pakken als ik dat kan, alleen gaat dat ontzettend moeilijk als ze zo veel van me vraagt, ben gewoon echt uren met dr bezig.. en dat sloopt me wel, maar ik kan niet eerder mn ogen dicht doen als dat zij ligt te slapen helaas..

Nu heb ik dr weer gevoed, 2 borsten.. en nu ligt ze wel te hikken in dr bedje, en ik heb dr nog niet horen huilen weer.. misschien gebeurt dat nu ook niet, maar ik ga er wel vanuit.
    ik hoop dat het goed komt.. echt.. ik wil niet stoppen met BV.

12. raspberry

raspberry Niet meer actief

Op dit soort dagen lekker met ´r op je eigen bed gaan liggen. Hoef je verder helemaal niks en kun jij ook gewoon rusten in plaats van voortdurend heen en weer te sjouwen.
    Dat ze rechts meer drinkt, kan heel goed, meeste vrouwen hebben wel dat 1 borst wat voller is.
    Voor dit moment zou ik dat even laten voor wat het is en haar lekker de borst laten pakken die ze zelf pakt en de tijd laten drinken die ze er zelf aan drinkt, maar als de regeldagen over zijn, zou je even kunnen kijken of je links juist iets meer kunt laten drinken, zodat je de productie wat gelijk trekt :) Of dat je links even nakolft na een voeding, (iig als je die als eerste borst had aangeboden), zodat je borst het signaal krijgt dat er iets meer nodig is... ;)
    Mocht je zo moe zijn dat je wel een beetje KV bijgeeft, ga dan zelf even kolven en kijken of je aan de hoeveelheid kunt komen die ze aan KV bij heeft gehad. Maar liefst dus niet bijvoeden met KV, omdat dan je productie snel al afneemt... :(

13. Miracle1990

@rozemarijke: dank voor je reactie meis... ze sliep gelukkig door gister tot 7:00 maar vanaf 7:00 tot nu heeft ze steeds dat ze na 5 a 10 min aan de borst inslaap valt en als ik dr in bed leg is ze binne 5 min weer wakker en wil nogmeer ze heeft gewoon nogsteeds niet genoeg.. ik ben dood op ik kan nieteens koken voor mezelf helemaal niks ik zit alleen maar met de kleine aan me borst of op mn arm. Ik ben zelfs zo uitgeput nu, dat ik er gwn chagerijnig van word. ik ben echt ten einde raad nu, ik zit er nu eigelijk doorheen en sta op het punt BV op te geven...:(

14. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    #14 dirksmama, 6 feb 2011
    Laatst bewerkt: 6 feb 2011
    Als jij door het voeden niet aan je rust toekomt, dan is het beter om je rust TIJDENS het voeden te pakken!
    Geef een aantal voedingen lekker liggend op bed, leg haar niet weg, maar lekker op je buik of tegen je aan.
    Vuistregel die ik graag doorgeef voor de eerste weken: probeer te slapen als je kind slaapt. Want kersverse moeder zijn is topsport. Dat kost energie!
    Daarnaast is het aan te raden om te zorgen dat je iets lekkers te eten en drinken voor jezelf onder handbereik hebt voor je aanlegt. Dan kun je voeden en eten tegelijk, dat voorkomt dat je je tijdens het voeden wat flauw gaat voelen, want dat is erg vermoeiend.

Ik lees dat ze na 5 minuten in bed al weer wakker wordt. Dan heb je haar waarschijnlijk te snel weggelegd. Als ze tijdens het drinken in slaap valt en ze heeft nog vrij kort gedronken, verschoon dan even een luier en leg haar opnieuw aan. Slaapt ze dan opnieuw, blijf dan lekker een half uurtje met haaar zitten of liggen (liever liggen, dan rust je zelf meer). Als ze echt diep in slaap is (dat voel je ze is dan helemaal slap) dan is het makkelijker om haar in bed te leggen. Maar hou er rekening mee dat heel wat kinderen die zojong zijn liever helemaal niet weggelegd worden. In dat geval is een goede draagdoek een uitkomst. Kindje heeft direct lichaamscontact, waardoor ze beter slaapt, en mama heeft de handen vrij.

15. Mallory

Mallory Lid

30 okt 2009
    96
    0
    0
    mama
    In de zevende hemel!
    Uit eigen ervaring wil ik je aanmoedigen om door te zetten als je het echt graag wilt!! Ook ik heb huilend van uitputting en onzekerheid met mijn kindje aan de borst gezeten, maar ik heb doorgezet en geef nu al 3 maanden borstvoeding. Geen tijd voor jezelf hebben, nauwelijks aan rust en eten toekomen is heel herkenbaar, maar het wordt echt beter.
    Hou goed in de gaten of je kindje goed groeit, genoeg zware plasluiers heeft etcetera. Als dit niet het geval is, dan met je arts of het cb overleggen over bijvoeden uiteraard.
    Is er iemand in je omgeving die je wat eten en drinken kan geven als je aan het voeden bent? Ik heb zelf regelmatig een dienblad met drinken en eten naast me staan op de bank als ik alleen en aan het voeden ben, misschien ook een (tussen)oplossing voor jou?
    Meid, heel veel sterkte!

16. Miracle1990

@dirksmama: dank je wel voor je reactie..ik heb zelfs ook een paar keer echt gewacht met dr wegleggen toen ze inderdaad helemaal slap was, dan sliep ze in dr bed of box echt hooguit 15 min. dan was ze weer wakker en aant brullen..
    @mallory: ik woon samen met me vriend (vader van mn kindje ook uiteraard) maar die is nu aan het werk, en dan ben ik helaas helemaal alleen met dr, en moet ik het maar zien te redden, mensen die om me heen wonen, wonen allemaal in een andere stad.. dus ben echt op mezelf aangewezen.

Verder heb ik uit pure frutstratie omdat ik nu toch ECHT wilde gaan koken voor mezelf, maar een flesje gegeven van 120 cc die had ze opgedronken en daarna nog 5 min aan mn borst, toen viel ze gelukkig echt lekker en tevrede in slaap.
    Ik hoop dat ik het met de volgende voeding niet met kunstvoeding hoef te doen, maar als dit wel weer het geval is, dan ga ik wel serieus na denken!
    Ik ga woensdag wel even naar het inloopspreekuur van het CB, kijken wat zij zeggen, ze heeft wel goeie plasluiers.. dus ik weet dan echt niet wat ik dan nog verkeerd doe:S

17. kaatje k

kaatje k Fanatiek lid

Mijn dochter is even oud en ik heb het nu ook, het is inderdaad normaal. Ik geloof dat alle tips voor regeldagen al gegeven zijn. Niet bijvoeden en vaak aanleggen. En lekker rusten en goed drinken.
    Een flinke kop venkelthee voor de voeding bijvoorbeeld...
    Dan gaat het als het goed is zo weer beter.

Bij mij is het wel fijn, want ik heb over het algemeen juist teveel melk, het lijkt vandaag eens even wat minder te zijn, erg prettig! Normaal voed ik overdag elke 3-4 uur, nu ietsje vaker. Niet te vaak, want omdat ik een sterke toeschietreflex heb wordt het spugen als ik te vaak aanleg... Maar dat is een ander verhaal.

Succes!

18. kaatje k

kaatje k Fanatiek lid

Kinderen krijgen trouwens echt niet snel te weinig, als moeder stress je daar al snel over, maar zolang ze goed plast, poept en groeit dan krijgt ze echt wel genoeg. je kunt als ze niet wil slapen en je hebt geen melk meer ook proberen haar op een andere manier in slaap te krijgen, wiegen, knuffelen, rondlopen of rijden in de wagen...
    Ik zou echt stoppen met bijvoeden. Dan maak je het alleen maar erger qua melkproductie.

Als je even tijd nodig hebt, bijvoorbeeld om zelf wat te eten, wat super belangrijk is omdat jij je krachten nodig hebt, leg haar dan veilig in een wieg in een andere kamer en laat desnoods maar even huilen terwijl jij je eten maakt. Als jij niet eet kun je ook geen melk maken. En baby mag best eventjes huilen als dat nodig is. Ik heb dat met name geleerd bij de tweede, die moet dat ook soms omdat de andere kinderen ook wat nodig hebben en je nou eenmaal niet alles tegelijk kan. Je merkt dat een kind daar al snel aan went...

19. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ga alsjeblieft het CB niet om BV/advies vragen, dan kan ik je nu alvast vertellen dat jij over een week op KV zit, omdat zij zeer slechte adviezen geven doorgaans. Bel in plaats daarvan even een lactatiekundige, daar heb je veel meer aan! (Die kunnen OOK advies geven als je niet door wilt gaan).
    Verder: schaf idd een draagdoek aan: dan slapen ze vaak wel langer en kun je zelf wel goed dingen doen als eten koken enzo... :)

20. Miracle1990

@Kaatje: nou dat ga ik dan maar doen dan, ik heb vanmiddag dus WEL KV gegeven en daarna nog een beetje BV, ik zal als ze straks weer komt, gewoon niet meer bijvoeden..
    @Rozemarijke: Okee:eek: wist niet dat het CB der zo mee omgaat.. mja dan moet ik idd maar even lactatiekundige bellen ofzo.

Verder vreog ik me af, hoelang regeldagen meestal duren?
    En of ik het nu dan niet verpest heb door toch bijvoeding te geven? Nu ik wel even rust heb omdat ze nu nog lekker slaapt, voel ik wel weer dat mn boobs weer gevult zijn, ze voelen weer een beetje gespannen aan, dus ik zou zo weer gewoon kunnen voeden.
    Weet iemand mij te vertellen of ik het verpest heb nu, en hoelang die regeldagen duren??

Deel Deze Pagina