Alcohol in gerecht.

Discussie in 'Gezondheid' gestart door sasjuh, 29 jun 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sasjuh

sasjuh Fanatiek lid

8 jun 2010
    2.558
    1
    0
    operator
    In mijn vel
    Ik denk dat ik het hier het beste neer kan zetten...

Laatst heb ik in de Lidl een zak Risotto Pomodore gekocht (kant en klare diepvries maaltijd).
    Ik keek even hoe het nou het beste gewarmd kon worden.
    Staat er bij de ingrediënten dat er witte wijn in zit, oke prima, aangezien ik het verhit zal dat geen probleem zijn toch?
    Staat er onder de ingrediënten lijst in koeien letters: Bevat alcohol, niet geschikt voor kinderen en zwangere vrouwen!

Euh.......ik dacht altijd dat als je een gerecht met bier of wijn maakt en je het genoeg verhit dat de alcohol dan zou vervliegen????

2. la34

la34 Actief lid

31 jan 2011
    227
    0
    0
    NULL
    NULL
    Lijkt mij ook geen probleem als je het verhit hebt, maar zou het nu niet meer kopen. Eet nu ook geen kaasfondue ; )

3. Bri

Bri Niet meer actief

Ik zou het gewoon eten. Kook zelf ook wel eens met alcohol (risotto bijvoorbeeld) en dat geef ik ook gerust aan mijn kinderen.
    Dat verwarm ik langdurig (ongeveer 20 min tegen het kookpunt aan), ik roer het veel en dan ook nog eens zonder deksel erop. Ik geloof niet dat er nog veel alcohol in zit als het klaar is.

4. takhen

takhen Fanatiek lid

13 nov 2009
    2.386
    0
    0
    medusch secretaresse
    Leiden
    Om alcohol uit je gerecht te krijgen zou het voor 100ml alcohol ongeveer 6 uur moeten sudderen (heb ik van 1 van de artsen voor wie ik werk geleerd). Maar de ergste hoeveelheid is er na een uur sudderen wel uit. Helemaal alcoholvrij is het dus niet maar het is bijna niks.
    Lidl moet het dus wel op de verpakking zetten, anders hebben ze een proces aan hun broek ;)
    Maar het is je eigen keuze dus eigenlijk. Het kan wel, en geen kind zal er dronken van worden of ziek. Vroeger kregen we toch ook wijn en bier op jonge leeftijd. En ja ik weet dat dat vroeger was, maar ze gaan er niet dood aan.

5. sasjuh

sasjuh Fanatiek lid

8 jun 2010
    2.558
    1
    0
    operator
    In mijn vel
    Ja dat de fabrikant het er op moet zetten snap ik wel, maar heb het nog nooit eerder op een verpakking gezien en vond het raar dat het erop stond omdat ik dus dacht dat het bij het verhitten wel zou vervliegen.

Heb eerlijk gezegd ook nog niemand dronken gezien van hachee of stoofpot ;)

6. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Ik zou het gewoon eten, hoor. De alcohol is er voor 99% uit als je het verwarmt. En wat er nog in zit, is zo'n minimaal beetje. De waarschuwing heeft meer met regels en rechtszaken te maken. Eet smakelijk!

7. Babystew

Babystew Niet meer actief

Ik proef het altijd nog wel, ook al is het verhit. Dus er zal inderdaad best nog wel wat inzitten. Je moet voor jezelf beslissen of je het wel of niet wil eten.

8. sasjuh

sasjuh Fanatiek lid

8 jun 2010
    2.558
    1
    0
    operator
    In mijn vel
    Ik heb het net op en wat smaakte het heerlijk :D
    En met 0,8% aan witte wijn in een heel gerecht zal het wel meevallen aangezien 1 glas wijn al vaak 5% bevat.
    Maar vond het gewoon raar dat het erop stond...dank jullie voor de reacties in elk geval :)

*nu maar hopen dat we dadelijk geen alcohol controle krijgen :p*

9. Lotte1986

Lotte1986 Fanatiek lid

29 aug 2012
    1.140
    0
    0
    Ik denk dat er maar heel weinig alcohol in zit. Dus zou me daar niet te druk om maken.

10. Searwen

Searwen Actief lid

22 mrt 2013
    311
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik maak mijn risotto met alcoholvrije wijn. De hersens van de baby zijn aan het groeien gedurende de hele zwangerschap, ik neem geen risico.
    Maar in Italie schijnen vrouwen rode wijn te drinken tijdens de zwangerschap, is volgens hen gezond... tja...
    Ik denk dat er ook een verschil zit tussen een keertje een laag percentage binnenkrijgen en dagelijks dronken zijn. :p

11. justxme

justxme Bekend lid

27 mrt 2013
    671
    0
    0
    Een keertje zo'n klein beetje alcohol dat er nog inzit kan écht geen kwaad hoor.
    Don't worry en volgende keer gewoon een ander pak risotto.

12. ffff

ffff Bekend lid

9 okt 2012
    911
    545
    93
    Alcohol raakt nooit helemaal uit je gerecht, ook niet na langdurig koken. Na flamberen is nog 90% van de originele hoeveelheid alcohol aanwezig. Na 10 minuten verwarmen nog ruim 60%. Na een uur nog ongeveer 20%. Pas na vele uren verwarmen is er nog slechts een paar procent over.

Deel Deze Pagina