Hoi allemaal, Mijn schoonmoeder is Duitse en doet nu een klein jaar een cursus Nederlands. Nu wil ik haar met kerst graag een Nederlandstalig boek cadeau geven, maar ik heb geen idee of je zomaar een boek kunt geven of dat er bijvoorbeeld boeken zijn die wat makkelijker weglezen zonder dat het een kinderboek is. Andersom krijg ik van haar ook Duitstalige boeken die ze zelf leest, dus ik zou denken 'waarom niet?'. Misschien zijn er dames op het forum die ervaring hebben met het leren van de Nederlandse taal als volwassene en de boeken die ze daarbij gelezen hebben (wel graag romans oid, geen lesboeken). Ik hoor het graag!
De tip die ik vaak hoor is dat het het makkelijkst is om te beginnen met een boek wat ze in haar eigen taal al goed kent. Anders zou ik misschien denken aan een New adult boek in plaats van een roman. Colleen hoover en Rebecca yarros zijn niet te moeilijk en lezen lekker weg.
Ik kreeg ooit een tip om een vertaald boek te kiezen. NL schrijvers gebruiken in het algemeen complexer taalgebruik dan een vertaler. Dus bijv. een engels boek vertaald naar het Nederlands. En tijdschriften, uiteraaard. Geen diepzinnige literatuur en korte stukken. De Libelle maar dan in boekvorm, dat idee.
Er bestaan heel veel boeken voor volwassenen met een taal- of leesachterstand (volwassenen met zware dyslexie, die pas laat leerden lezen, die nog maar net Nederlands leren ...). In Vlaanderen heb je Wablieft (http://www.wablieft.be/boeken), heel leuke en goede boeken. In Nederland weet ik niet meteen iets van buiten.