Witte bolletjes op vlier. Eitjes of schimmel?

Discussie in 'De lounge' gestart door Bioluun, 15 jul 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bioluun

Bioluun Fanatiek lid

20 sep 2015
    3.983
    1.639
    113
    Iemand enig idee wat deze witte dingen zijn? Ze zitten alleen onderop de blaadjes die door de vorst dood zijn gegaan. Moet ik hier iets mee doen? Ben vooral nieuwsgierig :o:

Bijgevoegde bestanden:

2. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.697
    4.305
    113
    noord holland
    wolluis misschien. Even op googlen en dan plaatjes vergelijken?
    Als het dat is dan is het wel erg besmettelijk dacht ik.
    De meningen zijn er dan over verdeeld of de plant in zijn geheel weg moet of dat totaal kort snoeien voldoende is.

3. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    Wollige dopluis. Zat vorig jaar op mn hortensia's en die heb ik helemaal kortgeknipt. Dit jaar geen last gelukkig. Het is vooral ontsierend en de groei wordt ook wat afgeremd. Lieveheersbeestjes uitzetten schijnt te helpen, maar geen idee hoe dat werkt :rolleyes:.
    Je hebt er bij tuincentra ook middeltjes voor maar die zullen wel niet zo plantvriendelijk zijn.

4. exciting

exciting Fanatiek lid

10 dec 2013
    3.172
    983
    113
    Vrouw
    Friesland
    Ah wat toevallig dat ik dit topic lees! De buren hebben ze op hun hortensia, die hebben ze gesproeid en ze zijn er allemaal af, alleen hangen er ook een paar takken op ons erf en daar zitten ze nog wel in.. ik heb gegoogeld, ern kan niet vinden of dit gevaarlijk is.. weten jullie dat? Ik bedoel dan met name voor honden, kinderen? Zal wel niet, maar vindt het er zo vies uit zien. Knip ze morgen er maar af denk ik :D

5. Bioluun

Bioluun Fanatiek lid

20 sep 2015
    3.983
    1.639
    113
    Aha! Bedankt, dat is een schot in de roos. Moet even verbeteren dat het geen vlier is maar een viburnum.
    Heb dit artikel gevonden over bestrijding http://edepot.wur.nl/294410
    Ik ga eens kijken of ik ergens vierstippelige lieveheersbeestjes kan vinden :p

Kan (nog) niks vinden over schadelijkheid voor kinderen en honden.

Gelukkig is het best soortspecifiek dus de kans dat het m'n hele tuin doorgaat is klein.

Deel Deze Pagina