Meiden, Zelf heb ik een 2e hands Maxi Cosi gekocht via Marktplaats.nl. Nu hoorde ik gisteren van een collega dat de Maxi Cosi's maar 5 jaar veilig zijn in gebruik. Ik heb dit nooit eerder gehoord. Wie weet hier meer van? Ben benieuwd naar jullie reactie. Liefs
toevallig hoorde ik het ook, alleen tegen mij zeiden ze dat het met de nieuwe regel te maken had met die nieuwe kinderzitjes voor in de auto. maar of het waar is ik zou het niet weten... mij lijkt het zolang die MC niet beschadigd is en geen gebreken vertoond kan er toch niks mis mee zijn? je zet ze toch op de zelfde manier vast als de nieuw MC neem ik aan... nou ik ben eigenlijk ook wel benieuwd over dit onderwerp ik lees mee...
toch is dit geen nieuws... Alles wordt wat weker en broos. Dus het is raadzaam om cosi's en zitjes nieuw te kopen.
Wij hebben het autostoeltje ook nieuw gekocht hoewel we voor de rest zo'n beetje alles tweedehands hebben. In de eerste plaats weet je nooit wat er mee gebeurd is, stel je voor dat het zitje al eens een botsing meegemaakt heeft. Daarnaast moeten de zitjes sinds 1 maart aan een keurmerk voldoen. Andere zitjes zijn verboden. Dit stond erover op de website van de ANWB (www.anwb.nl): Sinds 1 maart 2006 mogen alleen nog goedgekeurde kinderzitjes gebruikt worden. Goedgekeurd zijn zitjes met labels ECE R44/03 en R44/04. Nieuwe kinderzitjes voldoen aan de nieuwste eisen. En: Let echter extra goed op bij aankoop van een gebruikt kinderzitje. Ook een tweedehands zitje moet aan de jongste eisen voldoen en dus zijn voorzien van een ECE-label met het juiste goedkeuringsnummer (ECE 44/03 of hoger). Koop geen gebruikt zitje waar u de historie niet van kent en u dus niet zeker weet of het zitje onbeschadigd is.
Dit staat op de site van maxicosy: Hoelang kan ik een autozitje gebruiken en is een ouder zitje nog veilig? Het wordt afgeraden veiligheidsautozitjes langer dan 5 à 6 jaar na de aankoopdatum te gebruiken. Door een langzame veroudering van de kunststof (o.a. door zonlicht) kunnen de eigenschappen van het product onmerkbaar veranderen en achteruit gaan. Dit heeft gevolgen voor de veiligheid. Kinderautozitjes, van betrouwbare bron afkomstig, zijn altijd voorzien van, z.g. productieklokjes. Hierbij kun je op alle kunststof onderdelen aflezen hoe oud een product is. Gebruik in ieder geval geen zitjes met oranje ECE keurmerken, die eerder op de markt kwamen dan zitjes met de toelating ECE R44/03. Deze R44/03 norm dateert al van 1 september 1994 en een zitje ouder dan dat, bijv. R44/02 of R44/01 is in de huidige autos absoluut niet meer veilig te installeren. Dus gevaarlijk. Is het veilig tweedehands autozitjes te gebruiken?Nee, dat is niet veilig. Vaak kent men van een tweedehands autozitje de geschiedenis niet. Men weet dus nooit wat er allemaal al mee gebeurd is; het kan in een eerder ongeval betrokken zijn geweest, op een andere wijze beschadigd of niet meer compleet zijn. Het ontbreken van een gebruiksaanwijzing is al voldoende reden om het niet te gebruiken. Hoe het in de auto te plaatsen of te gebruiken? Daarom raden wij het gebruik van tweedehandse zitjes ernstig af.
eej dames... ik ben net even na de babyzaak geweest bij mij om de hoek en heb gevraagt welke MC je nog mag gebruiken ivm die nieuwe wet ik zei dat ik een MC city heb en die voldoet gewoon nog aan de eisen... twijfle je bel gewoon even een baby zaak op en vraag het dan weet je het ook. ik moet zeggen was toch ff geschrokken hoor vandaar ik er even heen gereden was. nou groetjes maar weer...
Volgens mij had je de MC city jaren geleden al. Ik heb er namelijk 1 in handen gehad, zonder juist keurmerk. Ik zou toch even naar het bericht van Sweetangel001 kijken en de ECE keurmerken vergelijken.
Het gaat niet alleen om of je weet wat er mee is gebeurd... na een paar jaar neemt de kwaliteit van het veiligheismatriaal wat de klap op moeten vangen bij aan aanrijding af. Zelfde bij een helm bijv. die gaan ook maar zoveel jaar mee ookal is er nooit een ongeluk mee gebeurt en gebruik je hem maar 3x per jaar... Ikzelf zou nooit de gok nemen van een tweedehands er zijn zat andere dingen waar je op kan bezuinigen
Volgens de winkel waar ik mijn kinderwagen heb gekocht is de laatste city uitvoering en diegene die erna gekomen zijn qua veiligheid nog perfect. Alleen je moet precies weten wat ermee is gebeurd. Ik heb hem van mijn zus geleend en weet dus dat er bijvoorbeeld geen autoongeluk mee is gebeurd of iets anders. Toch hebben mijn schoonouders mij een nieuwe kado gedaan. MC zelf zegt natuurlijk dat het niet veilig is en dat je een nieuwe moet hebben. Ja natuurlijk dan verdienen ze weer weet ik hoeveel euro's. Let dus op het keurmerk, welke lichting je hebt en wat ermee is gebeurd.
Op de site van de ANWB staat een uitgebreid keuringsrapport (d.d. 2006) en welke zitjes voldoen aan de nieuwste eisen. De MC Cabrio staat hier wel bij, maar de MC City niet. Behalve MC zijn er ook nog andere goedgekeurde merken! ANWB is objectief en onafhankelijk en MC natuurlijk niet, die willen hun eigen product verkopen. Wij hebben zelf een MC Cabrio gekocht die met Isofix vastgezet kan worden. Blijft het allerveiligste en wij willen daar ook niet op bezuinigen. Groetjes Suusje