Ik heb een hele hoop witte shirtjes en rompers die bij de hals helemaal verkleurd zijn door eten en drinken, nu wil ik ze graag weer wit krijgen.. Ik zag in het boekje van mijn wasmachine dat ik gewoon een scheut bleek in het bakje kan doen en dan de kleertjes daarmee wassen, en daarna meewassen met de normale witte was. Maar ik vraag me af of het wel verstandig is om bleek in mijn wasmachine te gooien? Hebben jullie ervaring met witte kleertjes weer (echt) wit te krijgen?
Mijn moeder deed het ook wel eens op die manier. Je kunt de kleertjes ook in een emmer met sop en beetje bleek zetten. (Altijd ervoor zorgen dat als er iets van bleek in je machine zit, je de was erna ook een witte was draait, dan ben je de evt. resten echt kwijt). Wat hier trouwens goed werkt: wassen met wasmiddel voor de witte was + een schepje vanish voor de witte was. Daarna buiten, in de zon, te drogen hangen. Zonlicht heeft ook een blekende werking namelijk. Mijn dochter heeft afgelopen zomer veel witte leggings aangehad. Leuk met kruipen, geeft van die grauwe grijze knieën. Dat ging op deze manier prima schoon.
ik gebruik een enkele keer wel bleek in de wasmachine, of ik zet het een nachtje in een emmer water met bleek. Maar dat doe ik pas, wanneer ik het echt niet meer schoon krijg. Als ik jou was, zou ik het eerst een nacht in biotex zetten en daarna gewoon wassen op 60 graden. Mocht dit niet voldoende zijn, kun je altijd nog kiezen voor bleek. En na het wassen met bleek een keer je machine leeg wassen, of witte was erna, ivm achtergebleven bleek.
mijn schoonmoeder gooit altijd glansspoelmiddel op de vlekken en laat dat dan intrekken en daarna gewoon met de was mee.
Gewoon de kleertjes in een emmer met gloeiend heet water en Vanish doen. (1 schepje Vanish per 4 liter water). Twaalf uur lang laten weken en vervolgens op 40 of 60 graden (afhankelijk van het type kleding) wassen in de wasmachine. Als de vlekken nog niet zo heel oud zijn dan gaan ze op die manier eigenlijk altijd eruit. Je moet alleen niet te veel kleertjes tegelijk in één sopje doen, dan kun je beter twee sopjes maken, anders gaan namelijk niet alle vlekken eruit. Als ik kleertjes in de bleek zet dan worden ze gelig, dus dat doe ik niet meer.
Sorry ts dat ik even inbreek in je topic, maar zou je weken in bleek ook met een gedeelte van de kleding kunnen doen? Heb een hele leuke witte trui van mijn zoontje die echt helemaal goor is bij de mouwen. Heb al vanalles geprobeerd, maar ik krijg het er niet uit. Nu is het alleen zo dat op de voorzijde en de capuchon ook blauw en oranje zit, dus helemaal in de bleek is niet de bedoeling. Ben alleen bang dat je de overgang wel bleek/geen bleek zult zien (een witter dan de ander). Iemand ervaring hiermee?
in een biotexsopje een nacht laten weken, daarna gewoon wassen. Lukt het nog niet, wil een paar uur een beetje afwasmiddel op de vlekken inwrijven en daarna wassen wel eens helpen.