Binnenkort gaan wij verhuizen naar een vrijstaand huis van 140 jaar oud met energielabel F. We gaan de vloer isoleren en vloerverwarming aanleggen. De niet geïsoleerde muren worden grotendeels wel geïsoleerd en het niet geisoleerde deel van het dak ook. Verder wordt een deel van het enkel glas vervangen. Niet alles kan echt goed geïsoleerd worden op dit moment, maar de woning zal er wel aanzienlijk op vooruitgaan. Ik wil ook graag nog investeren in duurzame energie. Zonnepanelen zaten al in de planning en nu ben ik aan het kijken naar warmtepompen en zonneboilers en sedumdak. Maar ik vind het zo lastig in te schatten welke opties het beste zijn, zeker omdat ik niet goed kan omrekenen hoe de energiebehoefte straks zal zijn. Ik heb er ook geen verstand van. Kun je een onafhankelijke adviseur inhuren die mee kan denken over wat geschikt is voor dat huis, zonder dat hij gelijk zijn eigen duurste systemen wil verkopen? Weet iemand zo’n adviesbedrijf (regio zuid Holland)?
Ik ken niet zo'n adviseur maar is je dak er uberhaupt wel geschikt voor? Ik lees 140 jaar oud, er zijn ook panden waar het niet bij MAG vanwege beschermd aangezicht oid, vandaar de vraag. Sedum dak is overigens behoorlijk aan t gewicht. Schuur van mn zwager is nieuwbouw die kon t dan weer wel aan.
Het dak waar de zonnepanelen op komen wordt helemaal vervangen dus dat wordt gelijk geschikt gemaakt.
Mijn advies zou zijn: zoek op energieloket en naam van je gemeente. Zijn semicommerciele partijen die ism gemeente (vaak licht gesubsidieerd pand oid) full service bieden en alles met je bekijken; +Zonnepanelen -> eerst goed berekenen wat je verwacht te verbruiken met andere apparatuur, daarna afhankelijk van of je mikt op off the grid (dan veel meer panelen neerleggen) of snelle terugverdientijd en goeie return on investment (dan precies genoeg (of+1) panelen voor je verbruik leggen). Ga voor oost west ligging indien mogelijk Ivm afbouw saldering regeling. + Warmtepomp, kan interessant zijn, maar denk aan vergunningen voor de herrie die het kan maken, terugverdientijd is lang. + Zonneboiler, geen verstand van. + Extra tip, kijk ook eens naar infrarood panelen, verwarmt lokaal, verwarmt geen onnodige lucht, voelt als open haard warmte. + Denk goed na over je meterkast, zorg dat je het liefst binnen 3x25 ampère kunt blijven opereren en zoek goed uit wat er nu zit. 1x25/1x35/3x25 voordat je installateurs plant. Het wijzigen van aansluiting tot 3x25 kan best lang duren en kost pakweg 250 euro bij netbeheerder en daarna afhankelijk van huidige staat meterkast en wensen ook zo'n 300-800 euro. Denk heel goed na als ze je adviseren naar 3x35 te gaan, dit kost afhankelijk van de netbeheerder 400-600 euro meer PER JAAR. Alles tót 3x25 heeft dezelfde jaarkosten. Houdt verder rekening met langere wachttijden nu voor installatie panelen. Het is een gekkenhuis.
Hoi Dustin, wat fijn dat je naast de reclame voor jezelf toch ook nog uitgebreide tips geeft. @Beheer
Wij hebben ons vrijstaande huis helemaal laten renoveren en isoleren. We hebben dat met een architect en aannemer gedaan, maar zijn ook nog bij een energie adviseur via het energieloket van onze gemeente (ik vind dat dus wel een goede tip ) geweest en daarna hebben we nog een paar aanpassingen gedaan, waaronder nog meer vloerisolatie bijvoorbeeld (de aannemer was uitgegaan van nieuwbouweis, maar de energie-adviseur vroeg waarom we niet voor maximaal gingen, aangezien er toch een nieuwe vloer in kwam). Sommige adviezen hebben we met de aannemer en installateur naar gekeken, maar bleken niet haalbaar of te duur. Het was wel erg nuttig en niet zo duur (gemeente betaalde ook nog eens de helft). Hele huis binnenmuur isolatie (huis is een eeuw oud en heeft wel een spouw, maar die is niet dik genoeg), nieuwe binnenkozijnen + glas, nieuwe betonvloer met isolatie, hele huis vloerverwarming, warmtepomp, etc. Dak en muren zijn expres binnen geisoleerd, zodat het aangezicht van het huis (wat bijzonder is) niet teveel veranderde.
Dank je wel. Ik zie net dat mijn gemeente niet is aangesloten bij het energieloket helaas. Dus ik ben nog ff verder aan het zoeken.