Vanmiddag hebben wij de 20 weken echo gehad. Alles was prima maar alleen het hoofdje zat op P5 en was volgens de vk aan de kleine kant. Ze vond het nog net niet klein genoeg om ons door te verwijzen naar het ziekenhuis maar ik ben er toch niet helemaal gerust op. Ze zei dat we ons niet druk hoefde te maken maar ja, dat doe je dan toch. Onze zoon liep 5 weken voor op groei met zijn hoofd en die bleek bij de geboorte ook echt een groot hoofd te hebben. Te groot om normaal geboren te worden dus met ks. En nu het nieuws dat deze baby achter loopt qua groei met het hoofdje verbaasd ons en het baart mij eigenlijk wel zorgen. Heeft iemand hier ervaring mee?
Onze kleine heeft een hoofdje op P4,5. Bij de 20 weken echo is ons gezegd dat alles goed was. Afgelopen maandag bij de vk geweest en zij wilde voor de zekerheid (doen ze bij ons met alle waarden onder de P5) overleggen met de gyn. Geen bericht was goed bericht. We zijn deze week niet meer gebeld, dus wij gaan ervan uit dat het allemaal goed is. En dat terwijl wij verder extreem angstig zijn in de zwangerschap door ons voortraject. Het kan overigens ook zo zijn dat nu niet alles evenredig groeit. Als ze bij mij nu weer zouden meten, zou het zomaar weer anders kunnen zijn. Als je vk zich geen zorgen maakt, zou ik me ook niet teveel zorgen maken.. En anders toch nog even contact opnemen met je vk. Je zorgen maken is ook niet goed..
Hier ook een hoofdje wat aan de kleine kant was, maar idd net niet klein genoeg voor een doorverwijzing. Nu na de geboorte heeft ze als nog een vrij klein hoofdje maar er zit wel een mooie groei lijn in en je ziet er niets van. (Ook geen syndroom oid)
Ook mijn kinderen hadden op de echo een te klein hoofd. Dat bleek gewoon hun bouw te zijn want nu als kind hebben ze ook een kleine schedel. Verder niets druk om te maken.
Dank je wel voor jullie reacties meiden! Doet mij goed te lezen dat het bij jullie allemaal goed is. Ik was vooral zo bezorgd omdat mijn man en ik allebei niet aan de kleine kant zijn en zeker ook niet al te licht van gewicht zijn. En dus omdat onze zoon zo'n groot hoofd had dat ik niet eens gewoon kon bevallen en dan hoor ik dit... Wat een tegenstelling! In mijn hoofd ging meteen de gedachte rond dan zal het wel niet goed zijn. Ik heb wat af gehuild gisteravond / vannacht en vanochtend. Toch maar ff mijn eigen vk gebeld om mij gerust te stellen aangezien zij onze geschiedenis erg goed kent. Gelukkig is het haar redelijk gelukt dit te doen en kan ik blij zijn dat de echo goed was. Over 4 weken krijg ik weer een echo om te zien of het nu meer in verhouding is dus dat wachten we maar ff af.
Bij mijn vorige zwangerschap zat mijn dochter ook op die lijn qua hoofdje. Ze vonden het verder geen reden tot onderzoeken etc. Mijn dochter is gezond geboren maar wel met een iets kleiner hoofdje. Nu vind ik het niet eens heel veel opvallen omdat het mooi overeen komt met haar lichaam. Veel succes gewenst. En een kleiner koppie, daar is helemaal niks mis mee
Wij hebben ook iedere echo te horen gekregen dat onze kindjes te kleine hoofdjes hadden (behalve de oudste want toen was er geen 20 weken echo en hij had een klein hoofdje bij de geboorte en onze jongste was gemiddeld). Bij de tweede een te klein hoofd met opklaringen in de hersenen dus naar de gyn voor second opinion en niets aan de hand, hoefde niet meer terug te komen en een gezonde dochter. Bij de derde weer een te klein hoofdje maar niets om ons zorgen over te maken en dat hebben we dus ook niet gedaan en we kregen een gezonde jongen met een klein hoofdje. Bij de vierde geen succes verhaal, maar die zat onder de p5 lijn en dus met 30 weken terugkomen voor een groeiecho. Onze dochter bleek helemaal te klein en het hoofdje leek ook wel anders. Bij de gyn geweest geen bijzonderheden. Met 40 weken is ze geboren met craniosynostose, maar dit komt niet veel voor en meestal is er niets aan de hand met kleine hoofdjes en zijn het gezonde kinderen.
Ook hier een kindje met klein hoofdje onze meid ligt steeds op p10. Ik heb me hier ook zorgen om gemaakt maar volgens mijn gyn is het puur genetisch en zeker als de rest gewoon goed is. nu al meerdere echos gehad en haar hoofdje blijft aan de kleine kant maar groeit mooi in de curve mee dus zolang het gewoon op de curve mee blijft groeien is het oke denk ik. maar goed ze houden het in de gaten voor je dus dat is fijn.