We hebben een schat van een hond maar we zaten vanmiddag op het terras en ze hapte zomaar naar de ober toen die de drankjes op tafel zette. dit is nu al de derde keer. We hebben vanaf dat ze klein was ze altijd overal mee naartoe genomen, en ze heeft dit nooit gehad. Ook naar vreemde mensen heeft ze dit niet, enkel naar obers. Herkent iemand dit? Weet er iemand raad? Is dit omdat ze over ons heen buigen om de drankjes op tafel te zetten, of omdat ik zwanger ben? Ik ben er echt niet gerust op. Straks kunnen we ze nergens mee naartoe nemen....
Ik neem aan dat ze op de grond zat? Wat deed je voordat en nadat ze hapte? Aaide je haar, stelde je haar gerust of was je al op je hoede?
Hmmm en hoe reageerde je na het happen? Heb je haar gestraft of iets? Ik zou denk ik naar een gedragstherapeut gaan. Ik denk dat ze na de eerste keer happen een reactie heeft gehad, of een link heeft gelegd ( onbewust ) die er voor zorgt dat ze het nu een paar keer heeft gedaan. En waarschijnlijk weer die reactie krijgt die ze wil. Dat moet je zien te doorbreken. Extra beschermen zou misschien kunnen, maar ik zou daar niet van gediend zijn. Even een expert er naar laten kijken, misschien zijn er bepaalde triggers ( lichaamshoudingen ) waar jullie niet bewust van zijn. De lichaamshouding van de ober kan intimiderend zijn, maar happen vind ik dan best een heftige reactie. Dan is ze al erg alert.
We hielden ze gewoon vast. Gelukkig maar. Ze is nochtans een heel erge knuffelhond. Ook als vreemden haar willen knuffelen laat ze dat heel onderdanig toe en geniet ze er echt van want als ze stoppen met aaien duwt ze haar kop tegen de mensen hun benen. Alleen dus niet bij obers.
Dat komt door de sloof, ik werk zelf in de horeca en moet heel eerlijk zeggen dat ik honden die bijten of nijging hebben tot weg wil hebben van de plek waar ik werk. Ik ben zelf opgegroeid met een enorme Rottweiler dus bang ben ik niet maar ik pas ervoor om in mijn kuiten gebeten te worden als ik aan het werk ben. Maar lang verhaal kort.... Ik weet 99% zeker dat het aan de sloof ligt het is in hun ogen een massief ''blok'' wat op hun af komt
Ik heb niet zo heel veel verstand van honden (al heb ik dr zelf eentje) maar misschien kun je een paar keer ergens op een terras gaan zitten en als de ober komt iets van een snoepje geven? Dat hij de ober gaat associeren met iets leuks en meteen afgeleid is?
Sorry maar ik snap niet dat je je hond nog steeds mee neemt als dit nu al meerdere keren is voorgevallen. Ik zou het niet leuk vinden als ik gebeten wordt door hond als ik aan het werk ben en de baasjes zijn ervan op de hoogte dat dit niet de eerste keer is! Thuis laten dus Voor de rest kan ik misschien bedenken dat hij zich bedreigt voelt?
Misschien vind hij die schorten niet leuk die ze dragen? of voelt hij zich opgesloten tussen al die tafeltjes...
Kan allemaal redenen hebben.. Die van mij kan ik ook niet meenemen naar een terras, veelte veel prikkels en daar wordt hij heel onrustig van! Er loopt van alles langs zo'n hond en dat zal misschien een gevoel van onveiligheid geven!
Blijkbaar associeert ze het ergens mee en wordt ze bang. Ik persoonlijk zou de hond niet meer meenemen. Ben laatst ook bijna gebeten door een hond op een terras
Eventjes ter correctie... Ze heeft nog nooit iemand gebeten hoor, ik kan het moeilijk uitleggen maar ze springt dan recht en 'valt aan' maar zonder ook echt te bijten.. Anders zou ik ze helemaal niet meenemen, ik kan er zelf ook niet tegen als andere mensen hun hond niet in bedwang kunnen houden. En er liepen echt heel veel mensen langs, ze stoppen zelfs even om ze te aaien, mar de ober dus niet ( en het is ook niet altijd bij dezelfde hoor).
Niet meer meenemen. Oh en niet de ober de hond laten voeren. Als je toch de hond meeneemt, geef dan zelf de beloning als ze een ober negeert.
Zal ze in het vervolg niet meer meenemen hoor. Tot we het hebben uitgeklaard en opgelost (met behulp van een trainer). Ik dacht gewoon misschien herkent iemand dit en heeft die tips om de periode tot de professionele hulp te overbruggen.... Aan gewoon 'niet meer meenemen' heb ik niks. De hond is een onderdeel van onze familie, ze is helemaal niet aggressief en ze heeft ook nog nooit iemand kwaad gedaan. En we zullen er ook alles aan doen dat dit nooit gebeurd. Gek, in een ander topic vraagt iemand iets over de kat van de buren die gebeten heeft en daar krijgt zij ook verwijten 'een kat bijt niet zomaar, zonde dat je ze zelf geen eten meer wil geven,...' blablabla Ik vraag enkel tips (ik weet zelf ook wel dat ik het niet kan riskeren ze nog eens mee te nemen voor het geval ze echt eens zou bijten), en krijg dan gewoon 'laat ze maar thuis'. Daar kan ook weer bakken kritiek op komen... Denk niet dat het de bedoeling van een topic is om nog meer kritiek te ontvangen (ik voel me al slecht genoeg over het voorval), ik wou gewoon enkele tips (ik zal heus niet de enige op de aardbol zijn die dit meegemaakt heeft en er iets aan wil doen).
Volgens mij geef ik je ook een tip mee. Maar wij kunnen je daar niet mee helpen zonder de situatie te hebben gezien. Of wat jullie lichaamstaal was of die van de ober. Bij een angstige hond heb je een andere 'aanpak' nodig, dan een hond wie denkt de boel te kunnen regelen