Boerenbrie gegeten

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Mama van Isabella, 21 nov 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mama van Isabella

Mama van Isabella Bekend lid

8 jul 2009
    599
    0
    16
    Ik heb vanavond bijna een punt boerenbrie gegeten op een toastje. Het smaakte zo lekker. Ik zit nu op internet wat te zoeken en vind dus overal dat je boerenbrie helemaal niet mag hebben :$

Wel was de brie van AH en heb ooit eens gelezen dat AH (bijna) geen kazen verkoopt van rauwe melk. De brie was van het merk Excellent en heb wel op de ingrediënten gelet. Er stond op "melk, stremsel, schimmelstructuur enz maar geen "au lait cru".

Mocht ik het nu wel of niet eten? Zo niet dan is het nu al te laat maar hoop dat het geen kwaad kan.

2. Aude

Aude Bekend lid

8 jan 2009
    776
    0
    0
    Ik eet al heel de zwangerschap bijna dagelijks brie, voor zover ik weet mag dat gewoon hoor. Ik zou me er niet zo druk om maken, zeker niet om één keertje... maar ik ben daar ook heel erg nuchter in..

3. valhalla

valhalla Niet meer actief

Dat is boerenbrie wellicht een leuke naam ervoor om het authentiek te laten lijken...? Net als 'ambachtelijk bereid' ofzo. Je hebt bij de AH namelijk wel een aantal rauwmelkse zachte kazen en die zijn dan wel 'fout'.

Maar de kans dat er iets is met die kaas is zo ongelofelijk klein. Zeker als je hem bij de AH koopt. Die letten echt wel op dat die kaas heel hygienisch geproduceerd en bewaard wordt en dan is het risico op een besmetting vrijwel nihil.

Maar als er geen rauwe melk of lait cru op staat lijkt het me van 'gewone' melk te zijn gemaakt.

4. linnepinnie

linnepinnie Actief lid

5 feb 2007
    252
    1
    0
    Denk dat het geen kwaad kan, want in de supermarkt verkopen ze bijna geen rauw melkse kaasjes. Als het al zo was zou het erop gestaan hebben lijkt mij. Anders maandag nog even bellen met AH om het na te vragen.

5. Mama van Isabella

Mama van Isabella Bekend lid

8 jul 2009
    599
    0
    16
    Ik ben normaal eigenlijk helemaal niet zo'n paniek zaaier en moet soms lachen om de vragen hier op het forum wat je allemaal wel en niet mag hebben. Maar omdat ik overal las dat je boerenbrie niet mag hebben schrok ik wel een beetje.
    Een goede vriend van ons werkt bij AH en hij had me wel eens vertelt dat AH hele strenge regels heeft en er percee op het etiket moet staan dat het van rauwe melk is gemaakt. En ik ben altijd helemaal verzot op lekkere kaasjes. Hoe meer schimmeltjes hoe lekkerder haha.
    Heb net voor de zekerheid nog even gebeld met de AH en mag het dus gewoon eten. Gelukkig! Heerlijk :D Haal het volgend weekend weer.

Oh ja en trouwens.............de boerenbrie van de C1000 kan niet gegeten worden. Die wilde ik laatst kopen en stond er wel heel duidelijk op het etiket dat het van rauwe melk is gemaakt. Dus niet ieder kaasje in de supermarkt is veilig om te eten.

6. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    De boerenbrie die je niet mag hebben is de brie die letterlijk RECHT van de boer komt. Dan is het van rauwe melk gemaakt en niet van gepasteuriseerde melk. De boerenbrie van de AH is gewoon een leukere naam voor een iets meer bijzondere brie, maar die komt gewoon ergens vandaan waar ze met gepasteuriseerde melk kazen maken hoor :)

En ach, al had je daar een puntje van gegeten... zelfs dan zou het geen directe reden tot paniek zijn denk ik ;)

7. Ibas

Ibas Bekend lid

23 mrt 2009
    752
    0
    0
    Zelfstandige Horeca
    Noord Holland
    Zolang er geen au lait cru op staat; lekker van genieten!!

8. mariekebr1

mariekebr1 Fanatiek lid

8 jan 2009
    1.361
    0
    36
    in nederland is het sowieso verplicht om op de verpakking te vermelden "au lait cru"als het van rauwmelkse kaas is gemaakt. Als het er niet op stond, zou ik me niet druk maken en was het gewoo goed.

Deel Deze Pagina