we hebben een kat van 17. Oud beestje, maar nog erg fit. Als kitten is hij aangereden en om een heeeeeeeel lang verhaal kort te maken: hij heeft hier een metalen pin in de lengterichting in het bot aan overgehouden. De pin is hem nu gaan irriteren. Dit uit zich door een wond die hij zichzelf heeft gelikt (heel veel wassen en likken). Het ziet er uit als een rauwe schaafwond. De opties van de dierenarts: poot eraf of pin eruit laten halen en hopen dat de poot het houdt (reden voor de pinnen was destijds een hele slechte botgenezing. Na een jaar dokteren, met bottransplantaties en al, zat het nog steeds niet aan elkaar). Beide opties zijn geen kleine operaties is mij gezegd. De vraag is of je dat uberhaupt wilt met zo’n oude kat. Maar nogmaals, hij is nog behoorlijk actief en zo. Maar.... tijdens het consult van de arts vroeg ik ook eens naar z’n oog te kijken. Ik dacht iets van staar oid, want het oog leek een beetje troebel. Ik had al een paar weken zitten kijken wat ik nu precies aan afwijkends zag. Ik kon het geen naam geven, maar z’n ogen klopten niet. Volgens de arts heeft hij hoogstwaarschijnlijk een tumor in z’n oog. De iris is verkleurd, met verdikking en het oog wil ook niet meer accommoderen (dat had ik dus steeds gezien). Omdat ik daar eigenlijk niet voor kwam hebben we daar niet verder over doorgepraat. Maar nu vraag ik me af: stel ik laat opereren. Gaat hij dan over een half jaar alsnog dood aan kanker?? Maw: wie heeft ervaring met een kat met oog-tumor? Wat was de prognose? Adviezen over de poot (al dan niet opereren, of pappen en nathouden zolang het gaat met pijnstilling) zijn ook welkom.
De kans is op die leeftijd wel groot dat hij niet erg lang nog leeft. Onze vorige kat was waarschijnlijk ook ongeveer die leeftijd (we hebben hem 15 jaar gehad en hebben hem volwassen uit het asiel gehaald, achtergrond onbekend) toen hij overleed. Een jaar of 3 eerder was zijn oog helemaal open na een vechtpartij, echt het binnenste van zijn oog kwam er gewoon uit. Daarvoor is hij behandeld, oog moest er bijna uit, maar kon zowaar nog gered worden. Hij was sindsdien wel blind aan één oog, maar dat was geen probleem. Verder groeide er een jaar later een tumor in zijn oor, maar zo diep dat ze zijn halve hoofd er af zouden moeten halen bij een operatie, ook geen optie. We hebben nog een tijd oordruppels gebruikt, dat verzachtte het allemaal wat en niet dat oor werd hem fataal, maar zijn nieren stopten er mee. Begon ook steeds meer te drinken de laatste maanden. Buiten dat alles was hij tot die tijd best een krasse knar. Helaas kun je op die leeftijd weinig verwachten. Het geneest allemaal minder, ze krijgen er ouderdomskwaaltjes bij enz. Persoonlijk denk ik dat het einde wel een beetje in zicht is en zou ik, hoe triest ook, daarom niet meer aan ingrijpende operaties of behandelingen beginnen. Geen idee wat verstandig is om met die pin te doen.
Misschien kom ik harteloos over, maar een huisdier op zo’n respectabele leeftijd zou ik niet meer laten opereren: niet aan het oog en niet aan het pootje. Als ik het zo lees verhoog je niet met slechts maar een korte revalidatieperiode de levenskwaliteit van je kat, maar zal dat beestje keihard moeten ploeteren en ondertussen ook waarschijnlijk pijn lijden om te herstellen van de operaties. Misschien overlijdt het beestje niet na een half jaar al maar pas 5 jaar later. En wie weet kan het beestje dus eerst nog 5 best gelukkige jaren tegemoet gaan... Maar mijn persoonlijke mening is dat die beestjes beter niet op zulke oude leeftijden nog getergd zouden moeten worden met nare medische ingrepen.