Hey dame's! Misschien een stomme vraag, maar ik heb geen flauw idee hoe ik zometeen moet beginnen met bijvoeden als Nathan 6 maanden is. Op dit moment krijgt hij alleen nog maar FV. 5 x 180+6 schepjes en in de laatste fles een paar scheppen Nutrix. We willen beginnen met 3 soorten groenten, daarna pas fruit. Welke soorten kan je het best gebruiken? Als je bv worteltjes neemt, mag hij daar ook al aardappeltjes doorheen hebben? En vlees? Of moeten we eerst alleen maar met worteltjes beginnen zonder aardappeltjes of vlees? Een hapje mag de fles (nog) niet vervangen toch? Kan je het hapje dan het best tussen 2 fles voedingen in doen? Hij krijg b.v. rond 16.00 uur en fles en om half 8 ongeveer weer. Zeg dat hij dan rond 18 uur een hapje krijgt? En hoe zit het met drinken? Mag hij b.v. thee (wat voor soort?) of water tussen 2 voedingen door hebben? En als hij een fruit hapje krijgt, dan vervalt het groentehapje niet? Maar dat fruithapje krijgt hij dan b.v. s'ochtends? En mag hij al het fruit hebben? Of moet je met sommige dingen oppassen? Jeetje wat een verhaal en vragen hé? We weten precies wát we willen, alleen niet hoé.... En je hebt tegenwoordig zoveel dingen. En als je alle verhalen moet geloven, is bijna alles slecht voor de kleine Alvast bedankt voor jullie antwoorden!
En hoe zit het trouwens met brood? Dat mag vanaf 8 maanden? Met beleg en boter of een droog stukje om op te sabbelen?
Het is inderdaad een hele toestand, die bijvoeding . Ik zal je vertellen hoe ik begonnen ben.. Ik ben begonnen met een paar hapjes groente (pure groente), tussen twee flessen in. Worteltjes, broccoli, dat soort spul. Toen mijn zoontje een aantal soorten groenten had geprobeerd, ben ik begonnen met fruit, ook tussen twee flessen in, bijv. 's ochtends. Brood heb ik gegeven vanaf 7 maanden. Vanaf 6 maanden geoefend met een broodkorstje, gewoon droog. Drinken (bijv. thee of diksap) heb ik wel regelmatig aangeboden vanaf 6 maanden, maar pas vanaf een maand of 7-8 vond hij het lekker. Je kindje krijgt nu nog voldoende melk binnen, dus andere drankjes zijn niet noodzakelijk. Klik op deze link en je krijgt een handig introductieschema voor eten en drinken vanaf 6 maanden (even naar beneden scrollen). Ik vind hem zelf erg handig en kijk regelmatig even. http://www.borstvoeding.com/voedselintr ... chema.html
Aardappel zelf is een heel geschikte groente om mee te beginnen, omdat het heel mild is. Ook de vorm is prettig. Je kunt stukjes geven, die zullen in de mond makkelijk uitelkaar vallen en je kunt het zonder apparaten, gewoon met een vork, ook heel fijn maken, zodat je het op een lepeltje kunt geven, eventueel met wat melk erdoor. Peentjes hebben hetzelfde voordeel: mild, makkelijk in stukken te geven, maar ook makkelijk fijn te maken, en dat geldt ook voor pompoen. Peen en pompoen hebben een vrij zoete smaak, en veel kinderen waarderen dat. Verder zijn broccoli, bloemkool en courgette ook heel goede begingroentes. Zelf gaven wij de eerste tijd toen we met fruit begonnen de ene dag groente en de andere dag fruit. Maar het hangt gewoon ook erg van je kind af, als die er goed op reageert en graag eet kan dat ook sneller. De manier van aanbieden mag je zelf weten. Met 6 maanden is helemaal fijnpureren af te raden. Beter is prakken of kort pureren zodat je grove stukjes hebt. Of natuurlijk gewoon stukken geven die je kind kan vastpakken en zelf in de mond doen. Voordeel daarvan is dat je kind meteen de smaak van de groente leert kennen en dat het jou minder voorbereiding kost. In het begin geef je de bijvoeding tussendoor, met op z'n minst een uur pauze tussen fles en hap. De eerste tijd geef je maar weinig, een paar theelepels op een dag, maar na een paar weken, als je kind ongeveer 4 groentes en wat fruit eet, en dat met smaak doet, dan vervangt het al snel 1 of 2 flessen. Vlees of vis is die eerste weken als je introduceert nog helemaal niet nodig. Zelf deden wij dat vanaf een jaar, maar als je rustig aan begint kun je het ongeveer vanaf een maand of 9 geven. Brood mag ook al met 7 maanden, tenzij je iemand in de familie hebt met coeliakie, dan is het beter om wat langer te wachten. Extra drinken is nog niet nodig, groente en fruit bevatten ook veel vocht. Het beste is water of thee.
Hier ben ik met 6 maanden begonnen met om 17.00uur groente te gaan geven. De eerste dagen at ze wel wat, maar vulde ik dat aan met een flesvoeding, maar al snel at Jasmijn al haar groente op en at ze zelfs fruit na. Dus ben ik gestopt met de flesvoeding en nu heeft ze 3x per daag een fles van 210 +7 en om 17.00 uur haar groente en fruit. Ze groeit goed en ze lijkt het allemaal wel lekker te vinden! Zowel vers als uit potje. Succes ermee.