Mijn zoon is bijna 17 maand en rond zijn eerste verjaardag had hij al een redelijke vocabulaire. De laatste tijd valt het mij op dat hij veel van die woordjes niet meer gebruikt. Ik kan me bijvoorbeeld niet herinneren wanneer hij voor het laatst 'mama' of 'tsjoe' (hatsjoe) heeft gezegd Het valt me op dat hij wel veel begrijpt. Echt nieuwe woordjes of klanken hoor ik ook niet. Is dit normaal of moet ik hier wat mee?
Mijn zoon zegt überhaupt nog geen woordjes. Wel snapt hij inderdaad een hoop woorden. En sommige geluiden die hij eerst wel nadeed, zoals een ezel (ja van alle dieren die je na kan doen, doet hij een ezel na ) en hi hi hi ha ha ha van 'ik zag 2 beren broodje smeren', die doet hij nu ook ineens niet meer na. Ik zou me er verder niet druk om maken. Dochter van een vriendin van me praatte heel vroeg al, zei heel vaak mama. En toen ineens een hele periode was er geen mama uit te trekken. En nu hoort ze niks anders meer dan mama mama met vervolgens een eis erachter aan van wat ze wilt Je kan het eventueel volgende maand vragen op het cb, maar ik vind er niks raars aan hoor
Ik zou me er nog niet druk om maken hoor. Mijn dochter praat nog niet, zegt alleen mama en papa. Ook doet ze geen geluiden na. Dit was voor mij een reden om met 22 maanden naar het CB te gaan. Wij krijgen nu een traject om na te gaan waar voor haar het probleem zit. Ze begrijpt namelijk wel alles en heeft te extreme driftbuien, waarschijnlijk ook door het niet kunnen uiten. Ik denk dat het CB het op de leeftijd van jouw kindje echt nog niet zorgelijk vindt
Mijn dochter heeft dat ook gehad, dat ze een tijdje weinig nieuwe woorden gebruikte en oude woorden ook niet meer zei. Ik had het idee dat ze op zo'n moment op een ander vlak hard aan het ontwikkelen was. En een tijdje later gebruikte ze ineens woorden waarvan ik dacht : sinds wanneer kun je dat? Ze slaan wel veel op. Mijn zoontje is sowieso een stuk later met kletsen dan mn dochter, maar die zal het ook wel leren.
SNEL test | Kind en Taal Deze gebruiken wij op het kdv als we zorgen over de taal hebben. Vullen we met de ouders in en we werken samen met kentalis
Haha ik vulde hem even in voor mijn zoontje, bij de eerste twee vragen klikte ik op nee en vervolgens was ik klaar. Uitslag; geen bijzonderheden! Vermoedelijk omdat hij in de categorie 12-18 mnd valt, dat er nog helemaal niks hoeft? Volgens mij is het vrij normaal als ze een periode hebben waarin het lijkt dat ze een terugval hebben, meestal kunnen ze daarna ineens weer veel meer. Een moment van bezinning zeg maar. Dat is ook zo met dingen als zwaaien en klappen. Mijn zoontje heeft me heel lang heel onnozel aan zitten staren als ik ging klappen of zwaaien, en ineens deed hij alles!
Mijn dochter zegt nog niet heel veel woordjes (wel mama, papa, oma), maar een paar maanden geleden zei ze nog op (als drinken etc. leeg was) en aai. De laatste maand heeft ze dit eigenlijk ook niet meer gezegd, dus herken wel wat je zegt. Het zou voor mijn dochter wel wat driftbuien schelen denk als ze kan zeggen dat ze iets wilt , maar voor nu maak ik me er nog niet druk om.
Bedankt voor jullie reacties! Het is dus niet iets om me zorgen over te maken, fijn! Ik mis het woordje 'mama' stiekem wel hihi
Ja dat is normaal! Mijn zoontje was ook regelmatig woorden 'kwijt' en dan kwamen er langzaam aan weer nieuwe woorden bij. Heeft het een hele tijd met 10 woorden gedaan die vaak wisselden. Toen opeens alle woorden weer in gebruik waar hij hele zinnen van maakte. Is nu bijna 3 en ik kan met hem praten zoals ik met mijn man praat 😄 Heel talig, super leuk