Ervaringen gevraagd mensen die de opleiding verpleegkundige doen.

Discussie in 'De lounge' gestart door Sila24, 14 dec 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sila24

Sila24 Niet meer actief

Hallo dames,

ik zit al een poosje te denken aan een opleiding dat bij mij past. En ik denk dat verpleegkundige wel wat voor mij is . Maar nu is het zo dat ik zelf een mbo secretaresse diploma heb. En verder dus helemaal geen ervaring/diploma's in de zorg. Kan ik dan wel gelijk beginnen met de opleiding verpleegkundige? of kan ik beter eerst beginnen met de opleiding helpende zorg en welzijn? En is de opleiding verpleegkundige pittig? en is het wel te combineren met een kindje ? moet ik ook erg veel leren ?of is het praktijkgedeelte belangrijker?veel stages etc? ik wil graag ervaringen horen want ik zit echt sterk te denken om mij aan te melden. Maar ik wil eerst echt honder procent zeker van zijn dat ik het ook aankan. Alvast bedankt.

2. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ik ben in 2007 gediplomeerd. Hoeveel uur kan je werken? Bij ons was het of fulltime school of fulltime (36uur) werken in wisselende diensten en dan eens in de zoveel tijd een week school. Het is wel een pittige opleiding hoor je moet heel verl leren. Je krijgt nl alle onderwerpen, ouderenzorg, kind-kraam, psychiatrie, gehandicaptenzorg en algemeen ziekenhuis. Bij psychiatrie moet je bv ook heel veel over medicatie leren en bij geh zorg over syndromen. De stages of werkervaringen zijn heel leuk en leerzaam. Wel zou ik het zelf niet kunnen combineren, fulltime werken + kinderen. Maar dat is persoonlijk. Het is leuk werk, zwaar, vies en ondankbaar (ja, ondankbaar, al die mensen die je soms de huid vol schelden maar meestal zijn die niet 100% bij ) maar als het je roeping is om te zorgen ;)

3. Merryl

Merryl Fanatiek lid

25 jun 2012
    4.368
    192
    63
    Je zou via een zorginstelling kunnen kijken of je de verzorgende opleiding eerst kunt doen en daarna verkort de verpleegkundige opleiding. Met kinderen is het erg lastig vanwege onregelmatige werktijden. Als je het kunt doen gewoon doen.

4. wendelaa

wendelaa VIP lid

30 nov 2008
    8.641
    0
    36
    Noord Brabant
    Je kunt gelijk beginnen aan de verpleegkundige opleiding, alleen moet je dan de 4 jarige doen.
    Eerst nog een verzorgende opleiding, heeft dan ook niet echt meerwaarde voor je. Omdat je totaal geen zorgachtergrond hebt, zou je dan eerste een 3 jarige opleiding moeten doen bijv IG en dan kun je in het 3e leerjaar instromen van de VP.

Maar wil je het via de BBL weg doen?

5. Sjaccie

Sjaccie Actief lid

9 jun 2012
    182
    3
    18
    NULL
    NULL
    Ik was nog jong toen ik van de MAVO kwam dus heb eerst de verzorgende IG gedaan waardoor ik de verpleegkundeopleiding in 2 jaar heb kunnen doen. Aangezien jij geen zorgachtergrond hebt zul je idd de 4 jarige opleiding moeten doen. Als je de BOL gaat doen (dus hele dagen school) heb je praktisch geen inkomen wat je ws. wel zult willen dus zul je de BBL moeten doen waarbij je dus gewoon werkt + school + opdrachten e.d. allemaal tegelijk voor je kiezen krijgt en dat is behoorlijk pittig.
    Dat het leuk werk is... absoluut ik zou niet anders meer willen, dat het zwaar, vies en ondankbaar is vind ik wel erg cru uitgedrukt. Tuurlijk is het niet even makkelijk altijd, ligt ook aan de doelgroep waarmee je werkt, maar als je het met je hart doet gaat het je zeker lukken. Wel belangrijk is om te bedenken of je toch wel familie/vrienden om je heen hebt die je kunnen helpen met bijv. de opvang van de kleine als je moet werken/stage moet lopen. Succes met het maken van je keuze, onderschat het niet, maar als je het wilt dan kun je het!

6. sassie1980

sassie1980 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.292
    0
    0
    Ik heb de BBL variant HBO-Verpleegkunde gevolgd na mijn HAVO. Het eerste moest ik volledig naar school met 2 keer 10 weken stage, 1 keer in het ziekenhuis en 1 keer in de psychiatrie.
    Vanaf het tweede jaar moest ik dan 1 richting kiezen en vanaf dat moment ging je dan fulltime werken (36 uur) en af en toe een periode van 4 a 8 weken fulltime school.
    Ik had toen nog geen kinderen en toen vond ik het goed te doen.

Helaas ben ik in het 4e jaar gestopt met de opleiding vanwege rugklachten.

Ik heb 6 jaar lang ander werk gedaan (administratief werk) maar ik ging het contact met patienten werl missen. Ik had inmiddels 3 kinderen en de opleiding weer oppakken leek me niet haalbaar. Daarnast werkt manlief al onregelmatige diensten, dus 2 ouders in onregelmatige diensten leek me ook niet handig.

Nu ben ik aan het werk als doktersassitente. Zou dat niks voor jou zijn? Ik volg de opleiding via LOI, dat is een 2-jarige opleiding, en dan moet je o.a. 960 uur stage lopen. Stel je voor dat je een stageplek kan vinden voor 2 dagen (16 uur) dan zou dit voor 60 weken zijn, dus binnen die 2 jarige-opleiding te behalen. Ik doe de opleiding voor de netheid (met diploma secretaresse en deelcertificaten van mijn verpleegkunde-opleiding ben ik gewoon aangenomen) maar incombinatie met mijn werk en 3 kids is het goed te doen. Ik vind het echt ontzettend leuk en afwisselend werk.

Deel Deze Pagina