Heb al wat topics hierover afgestruind maar toch....is dit normaal zo vroeg? Ik heb nog helemaal geen buik, mijn baarmoeder is echt een balletje net boven mijn schaambot en ik denk: wat voel ik nou steeds? en dan is de boel dus keihard! Hoe komt dit zo vroeg? Zit mijn broek te strak of schopt de kleine dan van binnen? Alvast bedankt, Charlie
Ik heb ook al wel last van harde buiken, maar mijn baarmoeder zit al wel een stuk hoger, komt al boven mijn navel uit. Geen idee waar die harde buiken vandaan komen, ben er ook wel nieuwsgierig naar!
Het kan betekenen dat je teveel doet, en een beetje gas terug moet nemen, maar kan idd ook van bewegingen van de kleine komen oid. Ik weet zo niet vanaf wanneer harde buiken normaal zijn.
Hoi, volgens mij is het wel normaal en heeft iedere zwangere het al vanaf "vroeg" id zwangerschap maar voelen de meeste vrouwen het gewoon niet zo vroeg... Volgens mij kan het in ieder geval geen kwaad!
volgens mij maakt je buik rond die tijd een groeispurt. ik heb alleen rond 20 weken harde buiken gehad en verder helemaal niet.
Ik las dat je het vanaf 14 weken al kan hebben, dus zo vroeg lijkt het me niet. Wel inderdaad zoals anderen al zeggen een teken dat je rustig aan moet doen.
sowieso wel even bij je verloskundige melden. het hoeft inderdaad helemaal niets te zijn maar het kan wel een voorteken zijn.. wil niemand bang maken hoor! maar mijn harde buiken begonnen met 18/19 weken. met 23 weken toch maar aan de vk gemeld en werd direct opgenomen. het waren dus weeën en ik had al ontsluiting.. zoals ik al zei niemand wil ik bang maken.. bij 9 van de 10 vrouwen is het niets maar laat het gewoon even nakijken voor de zekerheid zeker als je ze vaak hebt..
Ik had het ook met 22 weken al... ik was toen veel te druk geweest en gezeur op mijn werk... Sindsdien wat rustiger aan gedaan en geen harde buik meer gehad... (althans niet dat ik door heb gehad, want je schijnt ze ook vaak te hebben zonder dat je het merkt).
Ik had vanaf 14 weken harde buiken, en ze zijn niet meer weggegaan. De een is er gevoeliger voor dan de ander, vandaag bij de gyn. aangegeven dat ik er de hele dag wel elk uur 2 heb, en savonds soms 6-8 harde buiken per uur. Nog steeds niks om zorgen over te maken, alleen rustiger aan doen!
ik weet dus niet wat harde buiken zijn maar heb we het idee dat ik ze al een paar keer heb gehad! met name in de avond..dan heb ik het gevoel dat ik een zwaar opgeblazen gevoel heb en mijn buik is dan opgezet/strak doet totaal geen pijn maar wel een rottig gevoel..merk dat ademen dan wat vervelender wordt en als ik dan rustig ga liggen zakt het weer weg...kan dit een harde buik zijn?
ik heb ze ook al. mijn baarmoeder komt nu net tot mijn navel. me buik is wel erg groot, me buikomtrek is al 97cm! terwijl ik voor me zwangerschap maat 36/38 had. mja het hoort erbij
mijn buikomtrek is ook 97cm en had normaal ook maat 38...een week geleden was die nog 93 cm!! gaat hard ineens zeg!
Hier ook heel vaak harde buiken gewoon als ik zit of als ik wil opstaan of wat dan ook maar vaak ook als ik de heledag druk bezig ben geweest. Dit is mijn 3de zwangerschap maar bij de vorige 2 helemaal niet gehad. Ik moet 8november weer naar de gyn en zal het dan ook meteen melden omdat ik me soms ook wel een beetje zorgen maak of het wel normaal is of niet. Mijn harde buiken doen ook echt pijn kan niet rechtop staan of rechtop zitten kan alleen maar een beetje voorover gebogen zitten of liggen. Heb ze zeker 4 tot 6x per uur soms wat minder soms wat vaker. Ik weet ook niet of het kan komen omdat ik medicatie moet spuiten in mijn buik tegen longemboli ofzo. Dus misschien ligt het bij mij wel daaraan.
Bedankt voor alle reacties. Rustig aan doe ik wel redelijk. Ik werk in ieder geval niet, heb wel een kleine rondlopen maar die hoef ik niet te tillen of zo en is heel makkelijk. Mmm....buikomtrek is 92 cm zoiets maar kan inderdaad een groeispurt zijn, buik is wel een stuk groter sinds een aantal dagen. Ga het in de gaten houden de komende dagen. @Liz, denk dat dat harde buiken zijn, voelt gewoon erg strak alsof iemand een elastiek om je buik spant. @Kappiegirl, lijkt me wat serieuzer bij jou en komt inderdaad misschien van je medicijnen. Zou het zeker snel navragen als je ze zo vaak hebt. @Frummel, wat erg weeën zo vroeg! Daarom vraag ik het ook....het kan dus wel! moet er niet aan denken zeg... Charlie
Of even je urine laten controleren... Ik heb mn verloskundige laatst gebeld met de vraag dat ik zovaak harde buiken had. Toen kwam ik op controle bij haar collega en die zei laat even je urine controleren op een blaasontsteking en laat even kijken naar die schimmelinfectie die je steeds hebt, wellicht dat dat harde buiken uitlokt. Een UWI schijnt namelijk tijdens je zwangerschap heeeeel anders te voelen!
idd even je urine laten nakijken, ik bleek blaasonsteking te hebben toen die tijd, had ook al "vroeg" in de zwangerschap harde buiken.
miss raar vraagje maar hoe merk je eigenlijk dat je last hebt van harde buiken?? ik ben van de eerste zwanger dus heb geen idee hoe dit moet voelen.
@Robijntje, je krijgt gewoon even een gespannen buik/onderbuik, alsof er een elastiek omheen gespannen wordt en je voelt het dan ook met je hand van buiten, letterlijk een harde buik. @Suusjeuh, kan je dan omschrijven hoe een blaasontsteking voelt? of merk je dat juist helemaal niet. Hoe moet je dat nou weten? heb je dan een zeur in je onderbuik? heb geen pijn bij plassen. Had wel eergisternacht dat ik wakker werd van echt een heeeeel volle blaas en toen voelde mijn buik ook heel hard zeg maar. Daar na deed het even een paar uurtjes pijn in mijn onderbuik. Dacht toen ook aan mijn blaas maar 's ochtends was het weg. Al die organen zitten gewoon in de weg he...lastig... Charlie
he hieraan ligt het niet.. Je spuit warschijnlijk fraxiparine of fragmin.. dit geeft niet de harde buiken, ik mocht doorspuiten ondanks weeen en weeenremmers, dus heeft echt geen reactie, daarnaast zorgt je medicatie er alleen voor dat je bloed minder snel klontert en je baarmoeder is een spier ..en spier en bloed heeft in deze trant geen bindende factor. Een 2 3 of 4 de zwangerschap geeft vaak wel meer harde buiken als die daarvoor. Maar ook voor jouw geld net zoals voor iedereen met harde buiken voor de 30 a 32 weken.. URINE checken en rustiger aan doen. Pijnlijke harde buiken zijn echt een waarschuwing, harde buiken die irritant zijn en trekken horen er ook bij en zijn dus niet zo erg, maar bij meer als 4 a 8 per uur wel degelijk rustiger aan gaan doen en overleggenmet vk/gyn.. sowieso aangeven als je regelmatig harde buiken hebt .