Hallo kampeerders! Wij zijn na wat jaren van alternatieven weer van plan om weer ouderwets te gaan kamperen en denken er nu over om iets aan te schaffen. Een tent (maar ik zie niet zo goed voor me hoe ik dan alles meeneem met twee kinderen op de achterbank) of een oude tweedehands vouwwagen die snel op te zetten is (heb je meteen je bagageplek). Ik ben pro oude vouwwagen, niet te groot, snel op te zetten. Niet meer op de grond slapen maar in een bed. Iets fijner met slecht weer. Iets langzamer rijden dan losse auto is voor mij okay. Klein keukentje lijkt me fijner dan los kooktoestel. Jamet Jametic of Trigano Odyssee (oud model met zithoek/bed) lijkt me wel iets. Manlief vind een vouwwagen tuttig en veel te burgerlijk 😝. Hij wil eigenlijk niets acher de auto, alleen een dakkoffer erop. Sneller rijden. Ik betwijfel of alles past. Een dakkoffer kunnen we wrs lenen, een tent denk ik niet. Dus een goedkoper van Perry Sport, marktplaats of eentje huren. O ja, we willen wel meerdere campings in één vakantie bezoeken. Beetje rondtrekken dus, op bescheiden schaal. En twee aparte slaapgedeelten, beter nog drie Waar kamperen jullie mee? Hoe doen jullie het allemaal praktisch gezien? Groet, Caroline (bezig met vakantievoorpret)
Jullie hebben een kleine auto dan denk ik? Wij hebben een station en gaan met de tent op vakantie, alles past gewoon (wel liefst met dakkoffer).
Nee, geen kleine auto. Een (oudere) Renault Megan Scenic Grand Tour, ook een station. Dus met de dakkoffer redden jullie het wel. Wat voor soort tent hebben jullie? En waar doen jullie de stoelen enzo? Hoeveel speelgoed gaat er mee? Eén kratje of meer? Fietsje?
Twee jaar terug zelfs gered zonder dakkoffer , maar dat was niet ideaal, mijn man vond het een uitdaging dat het lukte . Wij hebben een 6 persoons tent van decathlon, ik geloof de t 6.2 xl air, zoiets . Twee slaapcabines en grote 'voor' tent. Wij hebben een ford focus station trouwens. Wat mee ging: tent (duh ), koelkastje, 2 stoelen, 2 krukken (van die klapdingen met stof ertussen), kleding (neemt nog best veel ruimte in), wat speelgoed (maar niet heel veel). Opblaasbal is handig en veel tekenspul en wat spelletjes, maar veel hebben ze op een camping niet nodig is mijn ervaring. Fietsjes gaan niet mee, potje wel . En natuurlijk pannen e.d. We hebben voor komend jaar een klein meubeltje voor in de tent voor de pannen enzo, maar met de dakkoffer erop moet dat zeker gaan passen! Oh ja slaapzakken en luchtbedden gaan natuurlijk ook mee. En handdoeken. Pfff is wel veel, lijkt of het niet kan passen maar het kan echt
Stoelen gaan hier onderop trouwens, dan de pannen, dan de kleding (als de dakkoffer erop zit gaat daar alle kleding in). Slaapzakken bij de voeten van de kinderen. Wel met deken erover voor als er een kind moet spugen (helaas wel eens gehad.wat soort vakantiestress ofzo)
We gaan van het weekend met de kinderen foto's kijken, zal eens kijken of ik een foto kan vinden van onze laatste vakantie met tent
Wij gaan dit jaar (of volgend jaar) voor het eerst kamperen. We hebben wel een grote auto ( opel zafira) maar nemen een bagage kar mee. Dat lijkt ons het meest praktisch
Wij gaan altijd met de tent kamperen en auto met dakkoffer. Komende zomer hebben we een bagagewagentje achter de auto omdat er dan een kleintje achterin zit en niet meer alles plat kan. Ik moet wel zeggen dat we een grote tent hebben en vanalles meenemen zoals een grote rvs waaier, oventje, grote kledingkast, keukenkastje, skottel braai, 2 pits gasfornuis, Senseo, waterkoker, schaduwnet om over de tent te hangen etc. Kleding, handdoeken en beddengoed zit in de dakkoffer, hiervoor gebruik ik altijd vacuüm zakken, scheelt veel ruimte! Wij staan wel 3 weken op 1 plek.
Had gisteren nog even foto's van mijn Facebook geplukt Hier onze tent en op de tweede foto ons koelkastje en de kinderen zitten op onze slaapzakken (was onze vertrekdag).
Hier zie je een stoeltje en een stukje kruk. En Lisa die er helemaal klaar voor is om te gaan afwassen
Wij redden het met tent en dakkoffer maar net aan, dat was met 2 kinderen. Nu we met 3 kinderen zijn betwijfel ik of we het gaan redden, we hebben trouwens ook een station. Wij gaan daardoor waarschijnlijk voor een vouwwagen.
Wij hebben nu nog een peugeot 5008, erg veel ruimte. Helaas nog tot eind deze maand, en dan moeten we een andere. Dit keer gaan we eentje kopen, en dat wordt een kleinere. Dus willen we wel eentje met trekhaak zodat we een karretje erachter kunnen. Onze tent is erg groot (obelink familia 6) en verder 2 stoelen met een tafel voor ons. En een picknicktafel voor de kinderen. Een keukentje en een klein kastje onder de luifel. En binnen in de tent 1 hoge kast voor al onze kleding. Verder wat kratten en 2 luchtdichte bakken voor eten.
wij hebben beiden gedaan... Zijn van een tent overgestapt op een vouwwagen. Vooral omdat ik niet meer op de grond kan slapen. (snap niet waarom, maar m'n rug gaat aan gort) Wij hebben de trigano oddysee. Ik ben van vroeger gewend rond te trekken. Maar na 3 vakanties met de vouwwagen, besef ik wel: Dat gaat hem nog niet worden... Hoewel het een snelle opzetter is, wil je het allemaal wel netjes strak hebben dus je bent zo wat uurtjes kwijt- ondertussen moet er wel op de kinderen gelet worden, dus je kan niet met zijn 2en volle bak gaan opzetten. Als we dus gewoon 2 weken gaan, zetten we het kleine zijtentje aan de voortent vast - ideaal . Onze oudste heeft daar 2 x geslapen (echt een slaapkamertje) maar de laatste keer ging ze onder de vouwwagen (dat vond ik altijd eng ) . De jongste ligt op de grond ín de vouwwagen, op de plek waar de eettafel staat, is dus een perfecte ruimte waar ze lekker knus kan liggen, lang en breed genoeg. De tafel gebruiken we niet en blijft verder dus thuis. We eten eigenlijk altijd buiten onder de luifel. Wij zelf slapen op de klap kant zeg maar - op een stevig matras van de Ikea - dat had de vorige eigenaar gedaan en dat slaapt héérlijk Qua auto: Dagia Logan MCV + dakkoffer.. en dan past het allemaal net . Fietsenrek op de vouwwagen voor 4 fietsen. De vouwwagen bevalt overigens prima - maar om door te kunnen trekken hoop ik ooit nog een caravan te kunnen betalen... hoewel een vouwwagen dan weer gemakkelijker rijdt - gewoon zicht achter.
Van de decathlon, Quecha is het merk van hun geloof ik, de T 6.2 xl air. Was 400 euro geloof ik. Erg blij mee!
Wij hebben dezelfde tent als momisake, alleen heet de onze ambato deluxe 6. Te koop tussen de 800 en 1200 nieuw) Dit is een ruime, mooie, heerlijke tent! Maar.... 55 kilo, 3 pakketten en een uur opzettijd. Dus je hebt wel ruimte nodig en verkassen is niet in een uurtje gedaan. Wij willen daarom een andere lichtere makkelijker opzetbare tent, maar wel ook met binnenruimte. Wij zijn uitgekomen op de; wild basin 6 alu (375 euro). Genoeg ruimte, één pakket van 18 kilo. De ambato gaat zeker niet weg! En houden we erbij. Maar gaan wij naar Oostenrijk/Slovenië/Italië dan gast de lichtere mee. Wat ik heb gezien aan klapbakken tot nu toe, is het toch wel een behoorlijke klus om hem af te breken. (Opzetten gaat meestal wel binnen het uur) mij teveel gedoe. Maar slapen in een bed, boven de grond is zeker een pluspunt!
Nog een extra voordeel van een vouwwagen t.o.v. een tent, is dat je een vouwwagen de dag voor vertrek al geoordeeld af kunt breken. Je laat dan alleen het achterste deel staan. Dat is dan de andere ochtend snel ingeklapt. In ieder geval sneller dan nog een hele tent afbreken. Zo deden wij dat vroegah toen mijn ouders nog een vouwwagen hadden. Op de heenweg trouwens ook wel eens, na een lange reisdag (zeker bij slecht weer) zetten we alleen het slaapgedeelte op de deden we de rest de andere dag. Met een tent zul je toch alles moeten doen. Ik vond het van de grond af slapen ook altijd wel fijn, maar we hadden in de tent een hoog luchtbed en dat sliep ook prima. Wij twijfelen ook nog steeds tussen vouwwagen en tent. Qua verblijf en gemak met opzetten en afbreken, zou ik het liefst een vouwwagen hebben. Maar ja, dan denk ik weer aan de reistijd... Ik snap je man wel dat hij liever niets achter de auto wil hebben. Wij zijn er nog steeds niet uit. Deze zomer zitten we weer in een huisje. Ook lekker, haha. Maar voor de kinderen is kamperen toch wel leuker, denk ik.
Wij hebben jaren met een grote bungalowtent gekampeerd zonder kind, maar na de 1e kampeervakantie met baby was ik er klaar mee. Slapen op de grond, kookspullen op de grond, baby op de koude grond en te weinig plek in de auto... Mijn ouders waren er ook (kampeerweekend met de familie) en die hadden de kinderwagen en kinderstoel mee, die pasten echt niet in onze grote auto met dakkoffer. Daarna hebben we dus een vouwwagen gekocht. We wilden in eerste instantie een ouder model voor max 2000 euro, maar die vonden we er inderdaad vreselijk truttig en oubollig uitzien. Mijn man vond al die stokken ook niks en zag erg op tegen het opzetten. Uiteindelijk zijn we voor een bijna nieuwe Aart Kok Tundra gegaan, wel met een iets ander budget Het is geen supersnelopzetter, maar door de ronde boogstok en gasdrukveren is hij toch snel en makkelijk op te zetten. De wielen zijn ook geveerd en hij is TUV gekeurd, waardoor we er 100 km/uur me mogen rijden in Duitsland (dat kan niet met ongeveerde wagens). De ondertentjes zitten er al aan vast, en het belangrijkste: er zitten goede lattenbodems in. De bermkeuken kunnen we aan de wagen laten zitten als we maar een paar dagen op één plek blijven, en anders gaat hij eraf en hebben we een grote keuken met koelkast, spoelbak, stromend water en grote houten snijplank. We hebben er de afgelopen jaren met peuter mee rondgetrokken door de Baltische Staten (oa 3 weken Estland afgelopen zomer). We bleven 2 a 3 nachten op één plek, soms maar één nachtje en dan zetten we alleen de wagenbak op zonder voortent. Ik vind het heerlijk om een grote binnenleefruimte te hebben in de voortent, waar makkelijk de grote tafel + 4 stoelen, keuken, wasmand, speelgoed en een opklapbaar voorraadkastje kunnen staan. Mijn neef heeft met zijn gezin een oude Jamet Jametic gekocht en heeft echt spijt van de aankoop, ze gaan nu een caravan kopen. Ze zijn een halve dag bezig met opzetten door alle stokken (o.a. door de keuken en wc nis in de voortent), moeten de slaaptenten er zelf nog onder hangen, slapen op een harde plank in plaats van lattenbodem, de ritsen gaan beroerd en hij lekt her en der. Als je het geld hebt dan zou ik persoonlijk investeren in een modernere snellere vouwwagen met boogstok voortent en lattenbodems. Een Holtkamper is onze droom, daar kun je 20 jaar mee vooruit en de kindertentjes er af halen als ze niet meer mee gaan.
Hier inderdaad ook de ambato 6 .. Neemt erg veel ruimte in en is ook idd erg zwaar. Hierdoor redden wij het niet meer zonder bagagewagentje. Het liefst zouden we een caravan kopen maar dat zit er helaas nog eventjes niet in.
Wij gaan met de tent! Ook weer gekeken voor een vouwwagen dit jaar, maar dat is toch een hele uitgave. En je gebruikt het maar een paar weken per jaar. Wij hebben een leuke tent van MP gehaald 2 jaar geleden en zijn daar erg tevreden mee. Alleen dit jaar een klein autootje, dus dat werd een probleem. Wij hebben een bagagewagen gekocht op MP en hebben dus genoeg ruimte om de spullen mee te nemen. Het enige wat wij tegen vonden vallen de afgelopen jaren wat het slapen op goedkopere SI-matten. Dus we willen dit jaar een exped megamat 12 kopen. Die liggen heerlijk! En ja, ook wij willen meerdere campings zien tijdens de vakantie, dus dat is gewoon even aanpoten met opzetten en afbreken. Tja ... dat nemen we dan maar voor lief!