onterecht een uitkering word je wel gestrafd??

Discussie in 'De lounge' gestart door pink99, 30 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. pink99

pink99 Actief lid

2 jul 2011
    451
    0
    0
    NULL
    brabant
    word je wel gestrafd als je onterecht een uitkering krijgt??

ik heb ooit in een hele boze bui (zal je details besparen) lang geleden bij de gemeente gemeld dat iemand onterecht een uitkering ontvangt (nu nog) en ik weet dat dat nog steeds zo is. word daar bij de gemeente niks mee gedaan?

2. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Nou ik mag hopen van wel......

3. tulip

tulip Niet meer actief

Ik hoop ook van wel. Misschien hebben ze er toendertijd wel wat meegedaan, maar heeft die persoon inmiddels wel echt recht op de uitkering nu.

4. schaapie123

schaapie123 Niet meer actief

ik zou eerder bij het uwv melden

5. K0pjeThee

K0pjeThee Bekend lid

18 nov 2011
    990
    52
    28
    mh
    Als je dat echt wilt weten, zou ik anoniem bellen en vragen of er wel wat met de info wordt gedaan.

En..ik denk wel dat ze er wat mee doen, normaal gesproken,misschien hebben ze bewijs nodig en houden ze die persoon in de gaten.

6. pink99

pink99 Actief lid

2 jul 2011
    451
    0
    0
    NULL
    brabant
    ik weet toevallig dat de situatie niet veranderd is, en nu gun ik iedereen wat ie nodig heeft maar daar is t zo onterecht

en heb het door gegeven bij t uwv maar als ze alle mensen nou eens zouden aanpakken misschien dat er dan wat minder bezuinigingen nodig waren

7. flowerpower50

flowerpower50 Niet meer actief

Volgens mij moeten ze inderdaad bewijs hebben voordat ze de uitkering zomaar gaan stopzetten, maar na zo'n melding vind ik dat ze wel bij diegene moeten gaan kijken.

8. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Maar misschien heeft ie persoon het goed doordacht en valt er weinig te controleren.

9. K0pjeThee

K0pjeThee Bekend lid

18 nov 2011
    990
    52
    28
    mh
    Ja dat is idd zo...misschien toch eens informeren?

10. Solana

Solana Bekend lid

11 mrt 2010
    874
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wordt wel wat mee gedaan maar kan erg lang duren. De ex van mijn buurman had hem en zijn nieuwe vriendin aangegeven in een boze bui. Dacht dat het toen nog driekwart jaar duurde voor de politie bij ze aan de deur stond. Waarom het zo lang duurde weet ik niet, want buurtonderzoek etc werd daarna pas gedaan.

11. L0nneke

L0nneke Fanatiek lid

21 dec 2009
    4.971
    432
    83
    Nederland
    Er gebeurd inderdaad wel wat mee, maar daar gaat een hele tijd overheen. Mensen worden vaak gekort op hun uitkering door de gemeente en vaak komt er ook nog een strafrechtelijk stuk (waar ook nog eens makkelijk drie jaar over heen kunnen gaan)
    Uiteindelijk moet er ook goed onderzocht worden of iemand inderdaad ook onterecht uitkering ontvangt..dat is niet altijd even zwart/wit.

12. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    als uwv een tip binnen krijgt dan gaan ze het zeker uitzoeken. Mijn ex heeft mij ook soort van verlult. ik was met mn vriend bezig om het verhuizen te plannen en werk te zoeken (hij komt uit omg rotterdam dus allemaal niet zo 1 2 3 geregeld) en in tussentijd kwam uwv langs en gingen mn huis doorzoeken. was toen hoogzwanger en mn vriend was er dus regelmatig om mij te helpen (al 10jaar rugpatient dus kon bijna niks meer) en zij vonden dat ik dus samenwoonde. klopt natuurlijk niks van maar zijn kleding lag bij mij en hij hielp mij met boodschappen die ik zelf niet kon tillen. dat zien ze al als samen wonen. per direct uitkering gestopt. ff kut voor mij want ik was niet schuldig. maar als iemand onterrecht uitkering heeft, zeker weten dat die m kwijt raakt als ze het gaan uitzoeken

13. moedervan6

moedervan6 Bekend lid

6 apr 2011
    527
    0
    0
    Wat goes around,comes around.
    Ik zou dat dus echt niet kunnen he,iemand verlinken,ik ken ook zat gevallen waar ze onterrecht uitkering ontvangen,maar zou het niet over m,n hart krijgen ze te verlinken.Wie ben ik om te oordelen over ze,als ze slecht doen,zullen ze toch wel ooit tegen de lamp lopen.

14. tulip

tulip Niet meer actief

ik snap jouw reactie, maar aan de andere kant... waar wij hard voor werken krijgen zij zomaar zonder er iets voor te doen of te laten. Het klopt wel wat eerder gezegd werd, als we in een utopia leven waar niemand onterecht een uitkering of toeslagen ontvangt, zouden we veel minder moeten bezuinigen.

15. luckybird

luckybird Fanatiek lid

2 sep 2009
    1.274
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ligt eraan of het om UWV of bijstand gemeente gaat , je moet het bij de juiste instantie melden.

16. Wondertje4

Wondertje4 Niet meer actief

Amen!

17. maaike80

maaike80 Niet meer actief

Weet wel zeker dat diegene de boel belazert. Zelf heb ik helaas ook een uitkering, ik doe wel vrijwilligerswerk dat ik op dit moment kan en dat geef ik ook op bij het UWV. Ik zie mensen vaak denken, als je vrijwilligerswerk doet kun je ook gewoon werk doen. Je weet niet altijd hoe het zit bij een ander.

18. Gooischemama

Gooischemama Fanatiek lid

4 aug 2010
    1.642
    1
    0
    Hilversum
    Hier ook een uitkering bij de soos maar hard bezig om er eindelijk uit te komen maar de regels zijn best streng
    Als je fraude pleegt met de uitkering heb je een heel groot probleem als je gesnapt word!!
    Je krijgt de eerste 5 of 10 jaar geen recht op een uitkering je moet alles terug betalen en je riskeert celstraf!!

Maar hoe weet je zo zeker dat zij de boel belazert dan???
    Want ik heb dan een WIJ-uitkering maar me vriend blijft ook elk weekend slapen waar de soos ook van op de hoogte is
    En ze weten ook dat er hier dus kleren en een tandenborstel van hem liggen

Zoals je zelf heel mooi neer zet

19. charity2010

charity2010 Fanatiek lid

29 mrt 2011
    4.322
    0
    36
    Fulltime huismama :D.
    Overijssel.
    Ja, als er bewijs is dan wordt er wel wat mee gedaan. Moet je ook elke stuiver terug betalen die je onterecht ontvangen hebt.

20. Daro

Daro Fanatiek lid

1 aug 2010
    2.548
    0
    0
    West-Brabant
    Wordt wel iets mee gedaan maar er moet heel veel bewijslast verzameld worden dus daar gaat veel tijd overheen en bij ook maar de geringste twijfel kunnen er amper stappen worden ondernomen. De regels zijn echt heel streng.

Bij veel kleinere gemeenten zijn er ook maar 1 of 2 personen belast met fraude, die hebben het zo druk dat veel zaken blijven liggen. Bij onze gemeente is het maar 1 persoon en die is ook verantwoordelijk voor een andere gemeente in de buurt.

Voor bijstandsuitkering moet je bij de gemeente zijn trouwens, niet bij het uwv. Uwv gaat wel over ww en ziektewet enzo.

Deel Deze Pagina