Het gaat om het volgende: Toen mijn man een eigen zaak had zijn wij getrouwd onder huwelijkse voorwaarden getrouwd om zaak en prive gescheiden te houden. Daarbij aanvullend testamenten opgesteld dat we wel elkaar's erfgenaam zijn en niet de (schoon)familie. Inmiddels is de zaak gestopt en hebben we twee kinderen. Is het verstandig om (weer) naar de notaris te gaan of zijn kinderen automatisch erfgenaam? Zij gaven zelf wel aan dat bij elke gezinsverandering het verstandig is om weer langs te komen of alles nog klopt. Het kost elke keer weer behoorlijk wat geld om daar advies te krijgen en zaken aan te laten passen. Misschien dat iemand hier er ervaring mee heeft?
Volgens mij is het zo dat je kinderen automatisch erfgenaam zijn tenzij anders vermeld in het testament. Op het moment dat jij (bijvoorbeeld) komt te overlijden is jouw partner langstlevende en hebben jouw kinderen automatisch recht op een kindsdeel. Als jouw man ook komt te overlijden gaat het 'restant' weer naar jouw kinderen. Volgens mij is het wettelijk zo geregeld...?
Klopt wat Fem zegt. Het bedrag dat verdeeld wordt wordt dan met een bepaalde berekening berekent. Echter als je zelf nog andere wensen hebt dan moet je dat natuurlijk wel in het testament laten zetten.
ik zal het straks eens aan een vriendin van me vragen hoe het precies helemaal zit! Die meid werkt op een notariskantoor en volgt daarnaast nog een opleiding dus die zit er middenin
sterker nog..ik kan je meteen antwoord geven..heb hier mijn eigen erfrechtboek nog liggen...eens ff kijken: volgens het erfrecht gaat het vermogen van de overledenen naar zijn echtgenoot en bloedverwanten. het burgerlijk wetboek werkt met het parentele stelsel waarin de bloedverwanten in verschillende groepen worden ingedeeld. kinderen en echtgenoot zijn groep 1. Dus die erven altijd. Het deel wat de kinderen krijgen heet de legitieme portie. Dat is dus het deel waar de kinderen ALTIJD recht op hebben en waar via een testament ook niet van afgeweken kan worden. je hoeft dus in principe niets te regelen...ze krijgen altijd het deel dat wettelijk vaststaat...
Wij hebben enige jaren geleden het een en ander laten vastleggen, toen waren er ook nog geen kindjes van ons samen. Er staat iets in de strekking van: langstlevende en daarna op de aanwezige kinderen (dus al toekomstgericht ) Mocht ik als laatste overblijven, dan ging er uiteraard het kindsdeel van vriendlief naar zijn dochter en na mijn overlijden zou mijn zusje de rest krijgen. Nu ligt het uiteraard anders, en zullen de kinders het met zn 3-en moeten verdelen. 2 van mijn kinderen en de dochter van partner.
Je hoeft niets te regelen idd. Mocht je in de toekomst vragen hebben kan je altijd GRATIS er naar laten kijken op een notariskantoor. (adviesgesprek) Als er wat aangepast gaat worden kost het meestal pas geld.