bovendruk hoger

Discussion in 'Gezondheid' started by Arja, Mar 1, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Arja

Arja Bekend lid

Nov 2, 2008
    951
    0
    0
    Hallo,

Met 16 weken was mijn bloeddruk prachtig; 120/70. Zeker gezien het feit dat ik al 2 keer eerder (voor mijn zwangerschap) periodes van hoge bloeddruk met medicatie gehad heb. Nu was mijn bovendruk ineens 152 terwijl ik al een uur lekker rustig zat thee te drinken. Onderdruk was nog steeds prachtig; 74. Van mijn huisarts had ik de laatste keer vernomen dat een verhoogde bovendruk vroeger nooit zo belangrijk werd gevonden als een verhoogde onderdruk, maar dat men daar nu van terug komt. Aan mijn knellende ringen merk ik dat mijn vingers gezwollen zijn. Ook ben ik hartstikke moe, niet vooruit te branden gewoon. Heb ook regelmatig harde buiken. Moet ik de verloskundige of huisarts inschakelen of hoort dit er gewoon bij als je rond de helft van je zwangerschap zit? Ik ben nu 22 weken. Bij mijn 20-weken echo was alles goed met de baby maar ze lag wel 1 week voor op de groei. Ik hoor graag van jullie.

2. loetje

loetje VIP lid

Jun 6, 2006
    7,445
    1,843
    113
    Ergens in een heeeeeel klein achteraf kamertje van mijn grijze massa, staat mij iets bij dat het inderdaad zo kan zijn, dat je bloeddruk rond de 20 weken wat omhoog gaat. En volgens mij gaat hij dan na een paar weken weer terug naar het normale niveau. Ik herrinner me het tenminste vaag dat ik dat ook heb gehad en dat de vk zei dat dat normaal was rond die tijd.

Maar, als je het niet vertrouwd, gewoon even de vk bellen hoor. Belletje is zo gedaan en geeft mss een hele geruststelling..

3. kwekkie

kwekkie Actief lid

Jan 1, 2009
    102
    0
    0
    Ik had de laatste controle bij de vk een bovendruk van 150 en onderdruk van 90. Was toen 37 weken zwanger. Omdat ik thuis nog altijd lager meet en omdat ik geen vocht vasthoud en me verder goed voel, gaat ze er niets aan doen.

Ik heb bij haar altijd een hogere gemeten waarde dan thuis (waar ik rond de 130/75 zit) Komt ook erg vaak voor dat de bloeddruk bij de vk hoger is dan thuis.

Als je denkt dat je idd vocht vasthoud, geef dat de volgende controle aan bij de vk of bel haar even. Misschien kan ze dan ook controleren of je geen eiwit in je urine hebt, wat mogelijk kan duiden op zwangerschapsdiabetes.

Veel succes en probeer relaxed te blijven dat is het beste voor de bloeddruk. Bovendien schommelt de bloeddruk altijd.

Share This Page