Hallo, ik heb even wat advies nodig over mijn huidige situatie... Mijn vriendin is er deze week achter gekomen dat ze zwanger is. We weten nog niet precies hoe lang al, maar geschat word 20 tot 22 weken. Nu doet zich het volgende voor, mijn vriendin woont in de achterhoek. Ze is nog thuiswonend (vader moeder broer en zus wonen in het zelfde huis). Ikzelf woon in zuid limburg, ook tijdelijk bij mijn ouders. Ik ben werkeloos en geniet een wwb uitkering. Mijn vriendin heeft vast werk in haar woonplaats. Maken wij kans op een urgentie verklaring van de woningbouw verening. Ik kwam er niet uit op hun site (pro wonen) enigste wat er staat is dat als je in eerste instantie n afwijzing krijgt je een onderzoek kan aanvragen wat dan weer 100 euro kost, de helft krijg je dan terug mocht dat bedrijf je dan weer wel goedkeuren. We hebben alles al geprobeert, maar het is gewoon bijna onmogelijk om in het dorp en de omliggende dorpen in de regio van waar mijn vriendin werkt een huur woning te vinden. hopenlijk heeft er iemand hier een goede raad voor ons groetjes
Lieve Orion1980, De woningbouwvereniging bij mij is ontzettend streng geworden, maar hoe de regels zijn wat betreft urgentie in de Achterhoek weet ik het niet. Trouwens wel een tip, misschien particulier huren. Bijvoorbeeld via Funda? Is wel iets duurder dan de woningbouw, maar je staat niet op een wachtlijst en je kan er zo in. Nadeel is wel dat je iets meer betaald. Misschien ook toch een tip, even googelen naar profesionele verhuurders. Moet je wel een klein gedeelte voor betalen maar ze zijn wel eerlijk. Zo is mijn broer ook aan een woning gekomen. Ik wens je heel veel succes, meer tips of ideeen heb ik niet zo 1, 2 3... Heel veel sterkte, Liefs,
Ja, hier hetzelfde als bij Sewgirl. Hier krijg je echt geen urgentie omdat je toevallig zwanger bent, hoe lullig je situatie ook is. urgentie krijg je alleen wanneer je geestelijke of lichamelijke gezondheid afhankelijk is van je woonsituatie. bv. wanneer je invalide raakt maar je woont 3 hoog en er zijn geen liften aanwezig... Ik zou ook particulier gaan kijken, dan betaal je idd meer (of een maand huur extra aan het bedrijf) maar dan heb je in ieder geval wat. Succes in ieder geval, het is lastig...
Hoi Orion, Ik woon ook in de achterhoek en volgens mij zijn ze hier inderdaad ook erg streng. Een vriendin van mij was ook zwanger en werd mishandeld door haar vriend, toen heeft ze bij de woningbouw een gesprek aangevraagd voor een urgentieplaats. Ze heeft moeten praten als brugman, maar uiteindelijk heeft ze wel een huisje gekregen. Omdat jouw vriendin nog bij haar ouders woont en dus een huis heeft, denk ik dat het lastig wordt. Maar wie niet waagt, die niet wint. Ik zou gewoon een gesprek aangaan bij de woningbouw, de situatie uitleggen. En wie weet.......... Succes en laat even weten hoe het afloopt.
tegenwoordig krijg je niet zomaar meer urgentie vroeger kreeg je het nog toen je inverwachting was, maar ik heb het ook niet gekregen terwijl we op straat stonden succes!
Ik ben het met bovenstaande reacties eens. Ik heb bij een woningstichting gewerkt en urgentie krijg je echt niet zomaar.. ook een zwangerschap is geen reden tot urgentie. Zij gaan er vanuit dat je dan maar niet zwanger had moeten worden. Bovendien hebben jullie beiden een dak boven je hoofd dus helaas ben je denk ik toch aangewezen op particuliere verhuur. Hopelijk vinden jullie snel iets leuks samen want ik kan me voorstellen dat deze situatie niet ideaal is.
Het is overal heel moeilijk om urgentie te krijgen. Zwanger zijn zegt tegenwoordig helemaal niks meer helaas, hoe erg je huidige situatie ook is! Idd even zoeken naar particulier en maar blijven reageren op een huurwoning als je dat dan nog zou willen! Succes!
Ja ik lees net wat andere benodigheden om urgentie te krijgen al daar, -minimal n jaar ingeschreven staan als woning zoekende -woonachtig zijn in het werkgebied (dus ingeschreven in de gba van de regio) het zal dus particulier moeten worden. in het dorp in kwestie (borculo) zal dat dus niks worden, daar zoeken we al ruim n jaar naar particuliere woningen. 500 euro de maand kaal vind ik een beetje erg veel, maar dat zijn helaas de prijzen aldaar voor kleine 3 kamer appartemenstjes.' daarnaast speelt er nog n andere factor n rol, zo dra ik in het dorp van mijn vriendin kan gaan wonen heb ik ook meteen vast werk, is nogal wat want ik zit al 4 jaar thuis met wwb. maar om daar te kunnen beginnen moet ik dus wel wonen en ingeschreven staan binnen de gba van de gemeente, kortom een "huis" hebben. Zo word het je dus practies al onmogelijk gemaakt om als minima te verhuizen naar die gemeente.
Waar ik woon krijg je een studio voor 500 euro, dat wordt 'm ook niet dus. Wij zijn weer bij mijn ouders gaan wonen en hebben nu ons eigen appartement in hun huis. Nu hebben wij een redelijk groot huis dus dat gaat goed, maar anders hadden wij echt een probleem gehad. Misschien kan je iets met haar ouders regelen dat jullie tijdelijk daar blijven wonen zodat jij daar aan het werk kunt en dan genoeg geld hebt om zelf te huren. Iets anders zit er niet op vrees ik...
Weer zon kip of het ei verhaal....om er te werken moet je er wonen en om n woning te krijgen moet je er werken. Ze willen iedereen aan t werk hebben maar dit soort dingen blijven maar bestaan. Snap dat dus echt niet heh... Van de gemeente bedoel ik. Heel veel succes met t zoeken naar n huisje...en zou idd eens bij funda gaan rond snuffelen.
Geen optie (denk ik), hun zijn al met zijn 5en thuis. En dat huis is van normale grote. Dus ja schiet niet op als ik daar ook nog eens bij kom en eventueel de kleine. even op funda gekeken: 1 woning in mijn prijsklasse, 10 km van t werk van me vriendin. Staat er dit bij: het bruto maandinkomen dient tenminste gelijk te zijn aan 5 x de maandhuurprijs ook weer niks dus. 5 keer 400 euro is 2000 bruto in de maand, me vrienin is 21 en heeft bruto iets van rond de 1000 en ik heb uitkering dus kom ook bij lange na niet aan dat bedrag.... zucht....
Maar 1 of 2 maanden bij je vriendin in huis wonen kan toch wel? En in die tijd kun je een baan vinden en kan je een huurwoning betalen. Wij wonen met z'n zevenen in 1 huis met 5 slaapkamers. Zo leuk is dat niet, maar je hebt geen keuze. Je kunt de schuld leggen bij de gemeente en de woningbouw, maar daar schiet je niks mee op. Het is tijd voor actie en ja, soms moet je concessies doen. Maar het is tijdelijk en zodra je een baan hebt (hoe flut die baan ook is, je kan altijd verder zoeken) kun je gaan huren. Als je allebei werkt (want je kan zeker werk vinden in die regio, vooral niet kieskeurig zijn want dat kan je je niet permitteren met een baby on the way) dan zie ik het probleem niet zo.