2 pennen Gonal-F hoe te gebruiken?

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Baby81, 9 mei 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Baby81

Baby81 Actief lid

7 mrt 2008
    249
    0
    0
    Ik moet 3 dagen lang Gonal-F 225 spuiten.
    In de ochtend 75 en in de avond 150.
    Na die 3 dagen enkel 150 Gonal-F.

Mijn vraag nu; waarom heb ik 2 pennen Gonal-F gekregen, en waarom zijn deze verschillend.
    De ene is gevuld met 450, en de andere 900.
    Moet ik nou spuiten met 2 stuks of moet ik de ene leeg maken en dat de volgende.
    Drama!

2. Elmo

Elmo Niet meer actief

Er zit hetzelfde in. Ik denk dat het in dit geval het voordeligste was (zijn voorgevuld en is best kostbaar).
    Je moet dus met 1 beginnen en later ga je die andere nodig hebben omdat de eerste dan leeg zal zijn ;)
    Slecht dat het je niet is uitgelegd!
    Anders bij twijfel gewoon bellen hoor!

3. Baby81

Baby81 Actief lid

7 mrt 2008
    249
    0
    0
    Bedankt voor je reactie Elmo.
    Ze hebben me dus niks uitgelegd.
    Ik zal het aan het zk vragen dan maar, als ik de afspraak heb.
    Maar waarom staat er dan in godsnaam 900 en 450 op?
    Dus jij vind dat ik gewoon met de ene moet beginnen, en dan over moet gaan op de andere?
    Maar hoe weet ik dat hij echt op is?

4. Elmo

Elmo Niet meer actief

Dat kan je zien.
    Die hoeveelheden zijn verschillend omdat niet iedereen evenveel nodig heeft.
    Een pen eenmaal open moet je weggooien dus is het zonde ze allemaal zo vol te doen.
    Ze hebben bij jou gerekend en komen op deze combi uit.
    Voor hetzelfde geld had je wel twee dezelfde gehad ;)

5. Elvira

Elvira VIP lid

6 okt 2005
    7.494
    0
    36
    Inderdaad je hebt ze allebei nodig.

Een pen van 450 IE is dus voor 2 dagen spuiten, en die van 900 IE voor 4 dagen. Ik zou beginnen met de 900 IE, soms is het zo dat je de ander niet nodig hebt omdat je goed gaat en dan heb je die pen als extra.

Succes met spuiten.

Groetjes,
    Elvira

6. Elmo

Elmo Niet meer actief

Ja inderdaad....was ik dat vergeten te zeggen?

Nou ja, de eerste zit er al in denk ik.

Is het spuiten goed gegaan?

Elmo

7. Baby81

Baby81 Actief lid

7 mrt 2008
    249
    0
    0
    Dus ik moet eerst beginnen met die van 450? Daar kan ik dus 2 dagen mee spuiten.
    Maar hoe doe ik dat met die van 900, want ik hoef maar 3 dagen 225 te spuiten daarna 150. Dus dan kan ik met die van 900 maar 4 keer spuiten, of zie ik het verkeerd?

8. baby, ik had dezelfde als jij (een rode en een blauwe dacht ik).
    je ziet op de pen een pijl en het draaistuk moet je draaien naar 150EH (of 75 EH, wat je spuit). dan trek je het allerachterste witte gedeelte naar achter en check je op dat witte gedeelte of die idd op de hoeveelheid EH staat wat jij had ingesteld. als je vanafd e 3e dag alleen nog maar 150 EH moet spuiten hoef je dus niet meer te draaien (dus de hoeveelheid EH vast te zetten) aan de achterkanterkant (omdat hij goed staat ingesteld) maar alleen maar dat witte stuk naar achteren te trekken en te checken. als je checkt en je ziet dat ipv de 150 EH die jij hebt ingesteld hij maar 'uittrekt' tot 75 EH, betekent dat dat de pen leeg is. in dat geval de 75EH spuiten, en een volgende pen pakken en daar weer 75 EH mee spuiten.

Bij mij was het ook niet uitgelegd, en ik had voordat ik de gonal moest spuiten nog een keer gevraagd aan de gyn. zij hebben een 'oefenpen' waar je even mee kunt spelen, en ze legde me nog eens goed uit hoe het moest. dat is wel fijn!

wb het naaldje: eerst trek je het bescherm'papiertje' eraf, en draai ej hem met de klok mee op de pen. als die vastzit trek je het plastic omhulsel eraf en houd je alleen nog de naald over.

de verschillende pennen maken niks uit, het is net wat Elvira zegt, met die van 900 kan je meer spuiten. het maakt niks uit waar je mee begint hoor. als de één op is, pak je een nieuwe. en er zit echt genoeg in om deze (+-) 2 weken mee door te spuiten.

ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegd!
    succes he
    rachel

9. Baby81

Baby81 Actief lid

7 mrt 2008
    249
    0
    0
    Super bedankt Rach84.
    Ik vind het allemaal zo spannend.
    Woensdag gaat de eerste deca-spuit erin.
    Ik kan dus gewoon beginnen met 1 van die spuiten.
    Het maakt dus niet uit welke.
    Begin ik wel met die van 900.
    Moet ik dan goed bijhouden hoevaak ik ervan gebruik heb, opschrijven misschien?
    Hoe moet ik die spuit ontluchten eigenlijk?
    Als je aan het uiteinde trekt, dan ben ik bang dat ik te ver trek waardoor misschien alles eruit komt.

10. baby, het geeft helemaal niks dat je het zo spannend vind hoor!
    ik ga even je vragen beantwoorden:

Ik kan dus gewoon beginnen met 1 van die spuiten.
    Het maakt dus niet uit welke.
    Begin ik wel met die van 900

nee, het maakt helemaal niks uit waarmee je begint. je kan idd met die 900 beginnen, maar 450 is ook prima!

Moet ik dan goed bijhouden hoevaak ik ervan gebruik heb, opschrijven misschien?

nee hoor, je hoeft niet bij te houden hoeveel je er mee hebt gespoten. trouwens, het is ook makkelijk uit te rekenen:
    900EH - (3 dagen 225EH per dag =) 675 EH, en dan houd je nog 225 over, dat is genoeg voor 1 keer een volledige spuit. 4 dagen doe je dus met de 900EH en de 5e dag spuit je 75 EH van die pen, en weer 75 EH van een nieuwe pen. snap je dat?
    even duidelijk:
    pen = 900 EH
    dag 1 s'ochtends 75 EH, s'avonds 150 EH. nog 675 EH over
    dag 2 s'ochtends 75 EH, s'avonds 150 EH, nog 450 EH over
    dag 3 s'ochtends 75 EH, s'avonds 150 EH, nog 225 EH over
    dag 4 alleen s'avonds 150 EH, nog 75 EH over
    dag 5: 75 EH van pen opspuiten, én 75EH van nieuwe pen

Hoe moet ik die spuit ontluchten eigenlijk?
    hoeft niet ontlucht te worden.
    er zit 1 mini lichtbelletje in, maar de spuit is er niet opgemaakt om te kunnen ontluchten. je druk op het achterste witte gedeelte om de gonal f in je buik te spuiten, en je zult zien dat het heel weinig is wat je spuit (je voelt het niet eens). als je probeert te ontluchten spuit je zo 150 EH de lucht in, dat zou zonde zijn.

Als je aan het uiteinde trekt, dan ben ik bang dat ik te ver trek waardoor misschien alles eruit komt.

nee dat kan niet. op de pen zelf staat een zwarte pijl, en dat hele bovenstuk kan je gewoon draaien (linksom of rechtsom). dat kan je nu ook proberen zonder dat er iets gebeurd. draai er maar eens aan. je kan gewoon draaien aan die bovenkant zodat de pijl (voor de ochtend) op 75 EH staat. s'avonds zet je hem op 150 EH, en de volgende ochtend weer op 75 EH. als de pijl goed staat (dit is het afstellen van de hoeveelheid EH), trek je gewoon aan het witte stuk. hij gaat echt niet verder. je kan hem niet verder trekken ofzo. trek er gewoon aan totdat hij niet meer verder gaat. dat witte stuk kan je ook draaien (dat gaat heel gemakkelijk) en je kan op dat witte stuk nog even voor de zekerheid checken of hij echt op de 75 EH staat. klopt dit, zet je de naald erop, zet hem in je buik, druk op het witte gedeelte, houd de naald er nog even 5 seconden in en trekt hem eruit.

heb ik het zo een beetje goed uitgelegd?

11. dat snap ik even niet baby, je bedoelt toch wel de gonal F spuit?
    want daar hebben we het toch over?
    de decapeptyl spuiten zijn bij mij kant en klare spuiten, die ik helemaal leeg moest spuiten.

12. Baby81

Baby81 Actief lid

7 mrt 2008
    249
    0
    0
    Heel erg duidelijk allemaal.
    Ik heb nog wel een vraag over deze zin:
    dag 5: 75 EH van pen opspuiten, én 75EH van nieuwe pen
    Mag je wel 2 keer apart spuiten ( kort achtermekaar ) dus eerst 75 van de ene pen en 75 met de andere pen?
    Hoeft het niet in 1 keer?

Ik bedoel dat ik eerst moet beginnen met deca-spuit 15 dagen lang, daarna de Gonal-F.

13. het gaat erom dat je de hoeveelheid eenheden toegedient krijgt (dus in dit geval: 150 EH). als je dan 2 keer moet spuiten omdat in de ene pen nog maar 75EH zit, moet je dus met de nieuwe ook weer 75EH spuiten. dat is helemaal niet erg hoor.

ik had dat dus ook (omdat ik precies hetzelfde schema als jij nu hebt had, en toen ik nog 75 EH over had in de pen, heb ik m weggegooid. het ging niet goed het uittrekken van de pen, en ik twijfelde. heb toen gewoon de nieuwe gepakt)

14. Elvira

Elvira VIP lid

6 okt 2005
    7.494
    0
    36
    Maar baby met die pen van 450 IE, haal je toch gewoon 2 dagen en met die van 900 IE haal je gewoon 4 dagen.

Alleen spuit jij 2x op een dag, dus je hoeft niet te wisselen met pennen.

Groetjes,
    Elvira

15. Baby81

Baby81 Actief lid

7 mrt 2008
    249
    0
    0
    Het klinkt raar.
    Maar ik vind het allemaal ingewikkeld.
    Denk misschien dat wel vanzelf goed komt, zolang die zooi er maar in gaat zucht.

Deel Deze Pagina