Hallo, Mijn kat heeft een wondje bij de nagel van haar voorpootje. Niet ernstig genoeg om mee naar de dierenarts te gaan, maar ik wil het wel graag goed schoonhouden, omdat ze er zelf niet goed bijkan om te wassen. Nu doe ik haar pootje 2 à 3x per dag 10 minuten in gekookt water met daarin een schep soda. Nu vraag ik me af wat jullie gebruiken voor het ontsmetten van een wondje. Ook soda of liever Dettol bijvoorbeeld?
hier, op advies van de DA, altijd soda gebruikt om schoon te maken. succes! Ik neem aan dat poezesnoes er niet echt blij mee is
Druppeltjes sterilon erop. Kan je bij de drogist kopen. Let op, dat spul prikt wel, dus de kat vind je niet lief als je dat doet!
Okay, bedankt. Dacht het ookal hoor, maar wilde gewoon even zekerheid. Anders had ik zo eventjes de DA gebeld, maar bedacht me dat het zo ook kan En gelukkig geen problemen met schoonhouden hoor, poes is erg lief en ondergaat het weken gelaten. Zij het met een sjagerijnig gezicht, maar ze haalt niet uit ofzo
AUWIIEEE Denk dat ze me dan noooooit meer aankijkt ale: Heb zelf eens sterilon gebruikt op een wond, dat doet echt zeeeheeer!
eigenlijk hoef je die wonde en zeker als het maar een kleintje is niet te ontsmetten bij poezen, zij doen dit nl zelf door zich veelvuldig te likken ( wassen) dus ik zou persoonlijk jezelf en je poes niet kwellen en de natuur zijn gang laten gaan. moest het wondje onsteken dan kan dit toch alleen maar opgelosd worden door middel van antibiotica
Ze kan er niet goed bij, omdat het wondje tussen de kussentjes, net onder de nagel zit. Ze doet haar best, maar er blijft toch vuil achter en dat doet het wondje niet goed. Daarom wil ik het gewoon extra schoonhouden. Wanneer het telkens een drama zou zijn, dan zou ik er 2x over nadenken, maar het schoonmaken gaat heel gemakkelijk. Ik zet het bakje met water en soda op de salontafel. Neem poes op schoot en zet haar ene pootje in het bakje, het andere pootje ernaast. Dan legt ze haar kopje op mijn hand en zit rustig de 10 minuutjes uit, alleen kijkt ze dus niet al te vrolijk Wanneer ik klaar ben en het pootje heb afgedroogt, loopt ze ook rustig weg, ze vlucht dus niet omdat ze bang zou zijn...
Sterilon op wonden doen heeft totaal geen nut: het bijt het gezonde weefsel weg waardoor het langer duurt voor het hersteld.
Ik heb nog nooit meegemaakt dat sterilon gezond weefsel "wegbijt". Lijkt me onzin. Wij doen wondjes bij de hond ook altijd met sterilon en dat gaat prima.
Heb je anders gewoon sterke drank? Daar kan het ook mee. Dus niet met Malibu, maar met jenever ofzo. (mocht je geen alcohol in huis hebben) Die tip kregen we bij de konijnen (om de huid vooraf te ontsmetten voordat ik ze moest prikken), dus ik ? Maar de dierenarts vertelde dat het niets uitmaakt, als je zuivere sterke alcoholische drank gebruikt werkt dat perfect en netjes ontsmettend. Wel zonde van je drank...
Heel verhaal met eiwitten en chemische reacties. Geen zin om de hele uitleg neer te zetten, dus als jij het een prima middel vind: vooral gebruiken.
Maar ook alcohol prikt ontzettend en ik denk dat poeslief dan toch wel moordneigingen richting mijn persoontje gaat ondernemen Ik werk zelf met alcohol (ontsmetten van handen ed) en geloof me, wanneer je een wondje hebt dan ga je zowat door het plafond. Vooraf ontsmetten voor een vaccinatie is inderdaad prima met alcohol, maar een gewond pootje laat ik daar liever niet in weken..