Vriendin is geleende spullen kwijt

Discussion in 'De lounge' started by happyglow, Mar 30, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. happyglow

happyglow Fanatiek lid

Oct 18, 2012
    2,101
    0
    0
    Accountmanager Binnendienst
    Maarssen
    #1 happyglow, Mar 30, 2013
    Last edited: Mar 30, 2013
    Ik vroeg me af wat jullie zouden doen in zo'n situatie.

Bij mijn vorige zwangerschap zaten we wat ruimer in ons financiele velletje ivm 2 inkomens. Ik heb toen ook lekker geshopt voor zwangerschapskleding en was daar ruim 450 euro aan kwijt. Bij 1 winkel heb ik 300 euro afgerekend en daarnaast nog van die leuke shirts met teksten op internet gekocht en aan het einde paste de zwangerschaps shirts niet meer dus weer naar de winkel om leuke jurkjes te scoren dus ben zeker wel ruim 450 euro kwijt geweest aan kleding. Na de zwangerschap heb ik de kleding geleend aan mijn vriendin die ook zwanger werd.

We zijn al vriendinnen sinds 5 jaar ongeveer en daarvoor kende ik haar ook want we hebben op dezelfde middelbare school gezeten. pas echt vriendinnen geworden toen we daarna beide zwanger waren op jonge leeftijd. dus sinds 5 jaar dikke vriendinnen dus. We doen veel samen en weten veel van elkaar en hebben altijd lol.

Nu is ze verhuisd naar een ruimere woning omdat ze een 2ling kreeg en daar was haar huis niet echt op afgesteld en aangezien de 2ling nog jong was heeft ze zelf niet echt mee geholpen met verhuizen maar vooral de kids onder haar hoedde genomen toen.

Nu ben ik dus al best een aantal weken zwanger en heb dit jaar bewust gekozen voor het thuismoederschap om meerdere redenen. Ik vroeg uiteraard mijn kleding terug. Eerst lagen ze in de schuur want daar had haar man ze gelegd zei hij en als ze tijd had ging ze wel even kijken. 2 weken later nog maar eens gevraagd, ze zou z.s.m. gaan kijken. een week later nogmaals gevraagd omdat ik niet meer in mijn kleding paste mijn buik groeide zo snel dat mn shirts nog wel gingen maar broeken niet meer en ik moest elke dag trainingsbroeken aan. Wij hebben het budget niet meer om zomaar dingen te kopen aangezien we zelf ook bezig zijn met een woning kopen en opknappen dus moeten echt alle centjes omdraaien. Ze zei dat ze had gekeken maar het niet kon vinden, pas een maand later zei ze dat het er echt niet lag en dat het dus kwijt was. Het zou per ongeluk met het vuil weggegooit zijn omdat ze het in een vuilniszak had bewaard voor me. 450 euro met het vuilnis mee!!!!!!

Omdat ze er zelf niet bij was vond ik dat ze er ook niets aan kon doen maar baalde er wel van. Ze gaf aan dat ze bereid was het te vergoeden. Heb haar aangegeven dat haar kinderen voor gingen aangezien ze beide werkloos zijn en wel 3 kids hebben. Ze moest maar even kijken wat ze kwijt kon en ik heb haar mijn rekeningnummer gegeven.

Nu anderhalve maand later heb ik nog steeds niets van haar ontvangen, het contact tussen ons is nihil en ik weet niet wat ik moet doen. Ik heb nu maar het hoognodige alvast gekocht zodat ik me toch weer een beetje leuk kan kleden maar baal als een stekker omdat ik het geld eigenlijk zou moeten sparen op dit moment. Er staat een hoop op het spel.

Aan de ene kant vind ik het geld, het verbreken van onze vriendschap niet waard. Aan de andere kant vind ik dat ze wat meer moeite had mogen doen. Al maakt ze maar 50 euro over ofzo. of komt ze met een plan om iets terug te gaan betalen.

Ik weet dat ze beide een uitkering ontvangen en ze werken beide zwart bij. Zij zelfs structureel in de bediening 4 avonden in de week. Ze kwamen bij mijn man in de winkel een tv of droger kopen (weet niet zeker wat maar het was een wat duurder apparaat) en hij haalde zo ruim 1000 euro aan contanten uit zijn zak...

Ik heb aangegeven bij mijn man dat we niet weten wat voor geld dat is, het kan best zijn dat daar de huur nog vanaf moet en weetikveel wat nog meer, dat weet je niet natuurlijk dus daar kan ik ook niet over oordelen.

Ik woon sinds kort wat verder weg dus het is al lastig om mijn vriendschappen vast te houden en wil haar niet graag verliezen maar toch zit ik hier heel erg mee. Wat zouden jullie doen in zo'n situatie?

Ze is een van mijn beste vriendinnen en we hebben echt een hoop meegemaakt samen. Nooit problemen gehad hiervoor.

2. Chiggy

Chiggy VIP lid

Aug 29, 2010
    12,876
    25
    38
    Rotterdam
    Ik zou gewoon met haar afspreken en haar er dan op aanspreken/vragen waarom ze nog niks overgemaakt heeft....
    Dus geen emailtjes/sms/whatsappjes (dat maakt het vaak alleen maar erger), maar gewoon zeggen dat het je dwars zit als je samen bent.

3. MamaenMini

MamaenMini Fanatiek lid

Dec 6, 2011
    2,649
    76
    48
    Female
    Utrecht
    Ik zou gewoon vragen of ze 3 broeken 6 shirtjes 2 jurkjes wil kopen/vergoeden?

4. lilian79

lilian79 Bekend lid

Feb 28, 2013
    807
    0
    0
    alkmaar eo
    Meid, wat vervelend! Ik zou haar niet ontlopen, en net zo eerlijk tegen haar zijn als dat je nu bent, zeggen dat je het geen reden vind om de vriendschap te beëindigen maar dat je het ook echt niet leuk vindt hoe het allemaal is gegaan....en het is helemaal raar als ze jou nog 450 euro ( of iets minder aangezien t om 2 e hands kleding gaat) dat ze dan een nieuwe tv kopen...zou ik eerlijk gezegd ook echt heel slecht trekken....gewoon bellen en vragen waar de vergoeding blijft, kan niet zo zijn dat jij voor jouw goedheid wordt gestraft, een mens mag echt wel enig egoïsme bezitten! Dus kom op voor jezelf en sta op je strepen, zeker gezien het feit dat jij nu ook mindere besteden hebt!

5. wendy339

wendy339 VIP lid

Oct 27, 2010
    9,747
    1,073
    113
    Ik zou haar toch weer even opbellen en uitleggen dat je zelf ook heen geldboom hebt, of ze je alvast een beetje terug wil betalen zodat je wat kunt kopen.

Ik vind wel of niet ruim in de financiën zitten geen reden om andermans spullen kwijt te raken. En dan nog snap ik niet dat 'het weggegooid' is. Mijn man of wie er ook zou helpen verhuizen gooit echt niets weg voordat ik zeg dat het wel/niet kan. Helemaal als het vrouwen kleding is. Ik denk misschien slecht, maar heeft ze het niet doorverkocht oid?

Maar ik zou me in jou situatie ook naar voelen hoor!

6. nanette77

nanette77 VIP lid

Jan 11, 2009
    10,817
    545
    113
    Female
    volgens mij zou het via de verzekering moeten kunnen..

7. Agter

Agter Fanatiek lid

May 3, 2012
    2,266
    0
    0
    In een huis
    Hè, wat vervelend.
    De waarde van de kleding is natuurlijk geen 450 euro meer waard.
    Maar 100 euro of zo, kun je wel vragen.

8. happyglow

happyglow Fanatiek lid

Oct 18, 2012
    2,101
    0
    0
    Maarssen
    Heb zo'n flauw vermoeden dat ze geen WA verzekering hebben... daar doel je op toch?

9. MrsSnuggels

MrsSnuggels Actief lid

Feb 9, 2013
    441
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat ik zou doen is wel je gevoel erover kenbaar maken. Gewoon precies zeggen wat je hier neerzet. Dat je teleurgesteld bent in het feit dat ze niet wat beter heeft opgelet. Jullie budget doet niet eens ter zake. Het is gewoon niet vriendinnenwaardig om zo ongeinteresseerd met je spullen om te gaan.

Ik zou haar antwoord afwachten en dan het gesprek open laten met als laatste "nou, wat zullen we ermee doen?". Als ze dan een kleine toegift wil doen dan zou ik dat zoals jij zelf zegt ook accepteren. Dan kun je het achter je laten. Wil ze dat niet? Dan zou ik mij afvragen wat de vriendschap haar waard is.

Natuurlijk wil je de vriendschap niet kwijt, maar is ze jou wel waard als ze zo laconiek omgaat met jou gevoel? Het gaat verder dan een beetje kleding..

10. mora27

mora27 VIP lid

Nov 25, 2009
    6,381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    ach ik zou daardoor geen vriendschap een deuk laten oplopen... is wel heel erg balen maarja... kijk gewoon eens bij mis etam rond.. er zijn ook sales....

11. nanette77

nanette77 VIP lid

Jan 11, 2009
    10,817
    545
    113
    Female
    ja daar doel ik op..
    en vraag ook eens bij je eigen verzekering na.. die vergoeden vaak meer dan je verwacht..

12. happyglow

happyglow Fanatiek lid

Oct 18, 2012
    2,101
    0
    0
    Maarssen
    dat laatste schiet ook door mn hoofd heen maar dit is de 1e keer dat ze zo laconiek met mijn gevoel omgaat, dat heeft ze nog nooit gedaan. Snap er helemaal niets van.

13. henkie24

henkie24 Niet meer actief

gewoon eerlijk zijn en tegen haar zeggen dat je baalt, zelf geen geld hebt om nieuw te kopen en haar vargen met een vergoeding te komen. als ze hierdoor je gaat ontwijken, boos wordt of niet wil vergoeden weet je meteen hoe diep de vriendschap is. ik persoonlijk vind als het echt zon goede vriendin was dan had ze allang iets vergoed.

14. lioness74

lioness74 Niet meer actief

Misschien neemt ze een laconieke houding aan omdat ze het zelf ook heel erg vind en zich schaamt en niet weet hoe ze moet reageren ;).

Anders toch nog eens persoonlijk aan haar vragen hoe of wat, en anders de mogelijkheid opperen om het via de verzekering te spelen.
    Al denk ik niet dat het dan nog veel op zal leveren aangezien het 3de hands kleding is ondertussen.
    Als ze dat niet mocht willen/kunnen, dan zou ik het er maar bij laten zitten.
    Jammer maar helaas.

15. Spitsmuis

Spitsmuis Niet meer actief

Daarom leen ik nooit kleding uit die ik zelf zeker weten nog nodig zal hebben (of andere spullen)
    Ik heb het ook eens meegemaakt en nooit meer terug gezien.
    Beste wat je kan doen is gewoon eerlijk zijn,zoals je hier het mooi verwoord.
    Eerlijk zeggen dat je er wel van baalt,wat helemaal logisch is,en dat je het fijn zou vinden als jullie tot een goede middenweg kunnen komen om het op te lossen.
    Kijk,450 zal je niet krijgen maar bv 100 euro zoals ik al gelezen heb in je topic zou bv een optie zijn.
    Het is een lastige situatie want je weet niet hoe de ander reageert maar het zijn jou spullen en jij hebt gewoon recht om terug te krijgen wat een ander van jou geleend heeft.
    En dat zij het kwijt is,hoe lullig ook,is haar schuld en dus moet zij het ook oplossen.
    Maar jullie zijn goede vriendinnen dus ze zal je vast begrijpen,alleen nu moet ze er wel wat mee doen natuurlijk.
    Vind het niet netjes dat ze 1,5 maand geleden je rekening nummer heeft gekregen en er nog nik mee gedaan heeft.
    Als ze het nu niet kan missen moet ze dat gewoon eerlijk zeggen want nu zit jij te wachten en komt er niks en je weet niet waarom.
    Dus ik zeg: Goed praten samen en tot een goede middenweg proberen te komen

16. lioness74

lioness74 Niet meer actief

Gewoon een vraagje: als de kleding geleend was, waarom heeft ze ze dan niet gelijk na de bevalling teruggeven?
    (of een paar weken erna).

17. FairyLaughs

FairyLaughs Niet meer actief

Een echte vriendin kun je gewoon opbellen en vragen of je alvast ( een deel) van de vergoeding kan krijgen omdat je geen kleding meer hebt om aan te doen en je ook geen geld hebt..

Ik zou me ook niet weten hoe ik me moet gedragen als ik jouw vriendin was hoor.. Ik zou bang zijn dat je boos was ofzo...

Daarom denk ik dat jij nu de eerste stap moet zetten en gewoon vriendelijk vragen... En ook erbij zeggen dat je niet boos bent,, ( en meteen weer een leuke afspraak plannen, zodat het gesprek niet alleen maar om dat geld draait)..

(Dit is ook de reden waarom ik nooit dingen uitleen!! Als ik weet dat familie of vrienden het moeilijk hebben dan geef ik ze wat als ik het op dat moment kan missen. Geld of kleding.. Maar dat verwacht ik dan ook niet terug.. )

18. butterfly83

butterfly83 Fanatiek lid

Feb 14, 2008
    2,047
    46
    48
    friesland
    ik zou haar vragen om te kijken of het uit de verzekering gehaald kan worden en evt je eigen verzekering ook proberen.
    Het is zeker niet netjes maar ik vind het ook een risico die je loopt als je spullen uitgeleend.

19. EdelHertje

EdelHertje Niet meer actief

Vervelend als zoiets gebeurt binnen een vriendschap.

Ik weet niet hoe duidelijk je bent geweest richting haar aangezien je aangeeft dat "ze maar even moet kijken wat ze kwijt kan".

Ik zou een keer afspreken en dit uitpraten en meteen duidelijk maken wat je wil. Wil je een geldbedrag, zo ja welk geldbedrag en dit indien mogelijk direct regelen.

Zou mijn vriendschap hier in iedergeval niet door kwijt willen.

20. Woefje85

Woefje85 Fanatiek lid

Feb 3, 2011
    3,396
    0
    0
    OV
    Zal het ook gewoon live zeggen als je bij haar bent.. Weet je meteen of ze het vergeten is of echt kwijt is!

Share This Page