Het ministerie van Volksgezondheid heeft het Erasmus Medisch Centrum in Rotterdam een subsidie verleend van 2,5 miljoen euro. Het geld is bedoeld om een proef tegen babysterfte uit te breiden naar zes andere steden. In welke zes steden is nog niet bekend. Rotterdam probeert al een paar jaar om het babysterftecijfer naar beneden te krijgen. In vergelijking met de rest van Europa sterven in Nederland meer baby's voor, tijdens of vlak na de geboorte. In Rotterdam zijn geboorteklinieken geopend en er wordt meer voorlichting gegeven aan laaggeschoolde autochtonen en sommige allochtonengroepen. bron: nos
Nou ik heb al een oplossing hoor ; meer prenatale controles minimaal 2/3 bezoekjes per zwangerschap aan gyn, evt kan je bv de eerste 30 weken bij de VK lopen en dan door naar de gyn. Standaard in het ziekenhuis bevallen, niet meer thuis bevallen. Dat zou al een heel groot percentage schelen lijkt mij zo als ik kijk naar de fouten die door mijn VK zijn gemaakt weet ik dat heel zeker.. Ik vind hoe je in NL zwanger moet worden, zijn en bevallen zo ontzettend primitief, ik ben niet pro pijnstillers e.d. dus ik hoef niet standaard een ruggenprik zoals in de USA maar meer controles, echo's en in het ziekenhuis bevallen vind ik eigenlijk wel zo veilig, snap niet goed dat je graag het risico wilt nemen om thuis te bevallen (en als je dan in het ziekenhuis wilt bevallen meer optijd er naar toe nu moet je vaak te lang wachten vind ik, in andere landen mag je gewoon bij de eerste beste wee gaan das veel beter!)