Hoi Allemaal 7.5 jaar geleden ben ik bevallen van mijn dochter. I.v.m. veel te hoog BMI had ik toen geen keuze en moest ik verplicht in het ziekenhuis bevallen. Op zich prima, het ging hartstikke snel en makkelijk en een paar uur later waren we weer thuis Nu ben ik weer zwanger, maar m'n BMI is een heel stuk lager en nu heb ik dus wél keuze. Ik stond daar in eerste instantie helemaal niet bij stil en ging er gewoon vanuit dat het weer een poliklinische bevalling zou worden. Maar de verloskundige stelde voor om gewoon thuis te bevallen. Mijn vorige bevalling was heel makkelijk en ze vond dat ik 'goed kan baren' M'n eerste reactie was 'wow, een thuisbevalling, dat past helemaal bij mij, doe ik'. Ik hou van 'doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg' zeg maar, geen medische toestanden als het niet nodig is, geen pijnbestrijding tenzij het echt niet anders kan etc. Dus thuis ipv ziekenhuis, ja doe maar! Maar.... Ik herinner me nog heel goed het moment dat ik opstond uit bed om naar de douche te lopen en even achterom keek (nooit doen). Wat een bloedbad, wat een vieze zooi! Op het moment dat de verloskundige m'n vliezen brak, zag ik wel wat een troep dat gaf, maar op dat moment zag ik het pas goed. Jak! Dat wil ik dus thuis echt niet. Ik ben net verhuisd, er ligt net een nieuwe vloer Dus ik hoor graag jullie ervaringen, wie kan me wat gerust stellen? Hoe is jullie thuis bevalling gegaan? Is dat goed bevallen of toch niet echt? Ik zit al flink te googlen waar ik allemaal aan moet denken als ik thuis ga bevallen, m'n bed staat al op klossen (ivm de verhuizing) en het kraampakket is ook al in huis. De rest moet ik nog even goed uitzoeken. Ik ben benieuwd naar al jullie (positieve en negatieve) ervaringen. Bedankt!
Ik lees even mee. Ik ben nu zwanger van ons tweede kindje en wil nu ook graag thuis bevallen. Alleen die troep inderdaad....
Ik ben van de 2e en 3e thuis bevallen en wat een heerlijkheid haha. Eigen bed, douche etc. Was veel meer ontspannen en eerlijk is eerlijk ik heb niets van troep gezien. Kraamhulp verschoont het bed zodra jij onder de douche gaat en als je klaar bent een heerlijk fris bed. Bij de 3e was de verloskundige en daarmee ook kraamhulp er te laat bij (ok ik had te laat door dat het echt was) en ook toen is het geen ravage geworden. Matjes (net als bij een ziekenhuisbevalling erbij, matrasbeschermer en gaan). Als je twijfel echt vooral (of alleen) op de troep gebaseerd is: komt echt goed!
Mijn moeder had bij mijn broertje thuis geen zooi toen ze onder de douche stond ging de kraamhulp alles verschonen. En ze gebruiken matjes enz. Mocht je het niet vertrouwen met je vloer misschien kan je om het bed heen wat oude kleine kleedjes leggen? Dat mocht het gaan lekken of er iets naast komen het daarop komt en je die gewoon weg kan doen? Ik heb als vakantie baantje wel eens verloskamers schoongemaakt en bij sommige kon de vloer behoorlijk onder zitten idd!! Maarja die hebben zijl op de vloer dus dat dweil je zo weg.
Ik wilde graag thuisbevallen maar achteraf ben ik blij dat het in t ziekenhuis was. Maargoed ik heb de bevalling als heftig ervaren en nu kon ik de herinnering lekker in t ziekenhuis achterlaten. En de troep idd.. Mijn vliezen braken eerst en t bleef maar stromen tot op t eind. Ik raakte de tel kwijt maar het ene matje na het andere werd onder me gelegd, was niet tegenop te boksen. had die golven met water toch niet graag over mijn vloer zien stromen Je weet natuurlijk nooit of deze bevalling weer zo gemakkelijk word, elke zwangerschap is weer anders. Maar als het ziekenhuis makkelijk te bereiken is, waarom niet.
O ja en wat je zegt, bloedbad. Ik keek in de spiegel na de bevalling, kon het niet laten en er hing er 1 naast de douche. Nou ik zag er echt uit alsof ik net iemand vermoord had
Ik ben ook bij de eerste in ziekenhuis bevallen en bij de tweede thuis en dat zou ik bij een derde weer doen. De verloskundige pakt samen met de kraamverzorgster je bed heel goed in met allerlei zeiltjes en onderleggers. Na de bevalling werd ik heerlijk toegedekt met mn eigen dekbed en vervolgens ben ik gaan douchen. In de tijd dat ik was douchen hebben verloskundige en kraamverzorgster alles opgeruimd en kon ik heerlijk met beeb mn eigen bedje in Ik vond het echt helemaal super en ook mijn man vond het qua sfeer en beleving veel beter als in het ziekenhuis. In onze slaapkamer was echt niks te zien van een bevalling. Hoop dat ik het nog een keer mag meemaken
Ik ben van de 2e en 3e thuis bevallen. Hier moet je persee beneden op een kraambed bevallen. Die leen je van het hulpmiddelen centrum, en de kraamhulp verschoont alles. Ik ben op de baarkruk bevallen beide keren. En ook daar word een zeiltje onder gelegt om je vloer te beschermen. Kraamhulp verschoont alles en maakt alles schoon. Zet gelijk vieze beddengoed in de week en wast het uit. Dus om troep hoef he het niet te laten. zelf vond ik thuis bevallen veel prettiger dan in het ziekenhuis. Eigen omgeving is ontspannender. Maar ook hoef je niet naar het ziekenhuis te reizen als je volop in de weeën zit. En snel na de bevalling weer naar huis.
Ik lees ook mee De eerste keer wilde ik zelf naar het ziekenhuis en met complicaties was ik uiteindelijk blij dat ik er al was. De tweede keer weer naar het ziekenhuis maar toen had ik ook best thuis kunnen blijven. De derde keer wil ik dus ook thuis bevallen! Qua troep zie ik er niet tegen op maar wel vwb onze meiden. Het zou zo fijn zijn dat ze lekker boven kond blijven slapen maar de vraag is of dat in de praktijk ook goed zal gaan...! Hoe hebben jullie dat met je andere kindjes gedaan?
Ja, hier is het ziekenhuis wel makkelijk te bereiken. Maar het meest verschrikkelijke aan de bevalling vond ik de auto in met weeën.
Hier bij de eerste ook thuis bevallen, hoop dat t nu weer kan. Vond t heerlijk tussen mn eigen spullen en in mn eigen bed. En die troep daar zie je niks van terug. Ik ben gaan douchen en toen ik terug kwam was alles opgeruimd en draaide de wasmachine al.
Bedankt voor alle reacties. Klinkt wel goed, kraamhulp die alles opruimt terwijl je doucht. Hoe deden jullie dat met de andere kids? Waren die gewoon thuis of uit logeren? Je weet natuurlijk nooit of het overdag of 's nachts gebeurt..
Mijn man heeft onze dochter rond 19:30 weg gebracht, om 20:00 kwam de verloskundige en had ik 7 cm ontsluiting, manlief kwam rond die tijd weer thuis en werd meteen aan het "werk" gezet door de verloskundige (kraamzorg bellen, kruiken warm maken, kleertjes pakken enzo) verloskundige heeft m'n bed beval klaar gemaakt en om 21:15 werd zoonlief geboren. Kraamzorg kwam tijdens het persen..nadat de placenta eruit was en ik mocht gaan plassen en douchen heeft de kraamzorg alles opgeruimd de wasmachine meteen aangezet en eten voor me klaar gemaakt..een veel fijnere ervaring als toen ik van mijn dochter moest bevallen in het ziekenhuis (had geen keus met 34+5) bij eventueel een derde zou ik weer thuis willen bevallen.
De eerste met spoed naar het ziekenhuis ivm navelstreng om hals. De tweede wilde ik ook naar het ziekenhuis maar dit ging zo snel dat ze thuis is geboren. Achteraf vond ik dit heerlijk. Gewoon je eigen omgeving de weeën op vangen en met ons zoontje ging het prima. Overal door heen geslapen terwijl er wel commotie boven was omdat het hoofdje er al uit was voordat de verloskundige er was. Hij werd pas wakker toen de placenta er net uit was. Ander half uur na de bevalling was er rust in huis en konden we lekker gaan slapen. Rommel was er eigenlijk helemaal niet. Succes alvast.
Nr 2 en nr 3 zijn thuis geboren, heeeeeeerlijk! Zou het iedereen aanbevelen . Idd alle 'troep' heel netjes opgeruimd door kraam (wasmachine maakte overuren ) en oh, zo heerlijk, eigen douche, eigen spulletjes, eigen bed, en vooral ook eigen eten/drinken!! Na douche fijn in eigen schone bed stappen en niet meer hoeven lopen of in auto zitten. Tijdens bevalling van nr 2 is mijn nr 1 opgehaald door schoonouders en heeft daar een nachtje gelogeerd (bevallen om 18:30 uur in weekend). Tijdens bevalling van nr 3 zijn schoonouders in huis gekomen en hebben gewacht in huiskamer. Bevalling begon laat in avond en kinderen lagen gewoon in hun eigen bed te slapen en moesten de volgende dag naar school. Dus, vooral laten liggen en niet slepen was motto. Ze hebben door bevalling heen geslapen en werden dus wakker met mededeling dat zusje geboren was. Daarna ontbeten met papa, opa en oma en door opa en oma naar school gebracht.
ik ben bij de tweede thuis bevallen en heb helemaal niks gemerkt van troep. er is niks op bed of grond terecht gekomen, de matjes hebben alles prima beschermd. de vlos pakte regelmatig schone matjes en deed de andere meteen in een vuilniszak. terwijl ik aan het douchen was, had de kraam mn bed al verschoond en in de machine gedaan en was alles opgeruimd. toen ik onder de douche vandaan kwam kon ik meteen mn schone bed in. echt super. lekker relaxted in mn eigen omgeving. lekker doen wat ik zelf wil. mn vlos raadde aan om andere kinderen even weg te brengen of op te laten halen. je weet nooit of je ineens alsnog naar het ziekenhuis moet en dan heb je geen tijd om nog even op de oppas te gaan zitten wachten of tijd om ze weg te brengen. en daarbij, vaak maak je tijdens een bevalling aardig wat geluid en als de andere kinderen daar wakker van worden dan kunnen ze daar flink bang van worden. gaan ze misschien kijken omdat ze mama horen schreeuwen en zien ze een half bloedbad.... nee, dat zou ik ze niet aan doen. ik zou ook geen familie of zo in huis halen zodat die in een andere kamer gaan wachten of op de kids passen. lijkt me een verschrikkelijk idee dat je daar ligt te persen en dat familie in een andere kamer alles kan horen. dan voel je jezelf ook niet echt relaxted denk ik. toen de bevalling begon, heeft mn vader mn oudste opgehaald. ze kwam weer terug toen de kleine er was en we gewassen en gestreken in bed lagen.
Ik herken t helemaal hoor. Ging ook naar t ziekenhuis omdat ik t niet meer trok en pijnstilling wilde. Bij elke drempel heb ik geschreeuwd, sm reed ook als een gek. Goed voor de ontsluiting was t wel, zo'n ritje. Bleef hangen op 2cm maar bij aankomst was t al 7cm
Hier geen rommel gezien. Geen bloed op het bed, alleen een beetje vruchtwater. Ze leggen matjes neer en de kraamhulp verschoont je bed en doet de was erna. Een vuilniszak met afval, dat was alles.