Hallo meiden, Ik ben 22 juli bevallen van een prachtige zoon. Het was een supersnelle bevalling en daardoor ben ik helaas gescheurd. De VK zei dat het een beetje was en dat ze het zo kon hechten. Ik heb daar natuurlijk op vertrouwd. In de kraamtijd hebben VK en kraamhulp de hechtingen gecontroleerd. Niks aan de hand zeiden ze, al was 1 hechting er al wel erg snel uit. Omdat het voor mij toch niet goed voelde, ben ik zelf met een spiegel gaan kijken en ik ben me kapot geschrokken. Opening van 10 cm, bijna geen perineum meer... Dus ik heb de huisarts gebeld. Daar kon ik terecht en zij was het met me eens dat dit absoluut niet goed was. Ze stuurde me direct door naar de gynaecoloog. De gynaecoloog constateerde veel bindweefsel en zelfs wild vlees. Ze heeft de boel aangestipt met zilvernitraat (wat je ook gebruikt om wratten weg te branden) en wilde me na 2 weken weer zien. Ik ben daarna terug geweest bij de gyn en de conclusie was: dit moet geopereerd worden op de OK. Niet alleen de buitenkant, maar ook een deel van de binnenkant. Meerdere lagen zouden moeten worden losgehaald en opnieuw worden gehecht. Het was niet goed en scheef, er was veel littekenweefsel en je kon probleemloos van buiten de achterwand van de vagina zien (en dat hoort niet). Omdat er nog een stukje week weefsel was heeft ze dat aangestipt en ze wilde met collega's overleggen over de termijn van een operatie. Gisteren ben ik teruggebeld met het advies: Wacht nog 6 maanden. Ik ben zo boos, voel me totaal niet serieus genomen. Ik heb heel veel klachten. 's Nachts word ik wakker omdat mijn ondergoed naar binnen gaat en dat schuurt en ook overdag moet ik rondlopen met maandverbandjes of inlegkruisjes in onderbroeken met een zo breed mogelijk kruis, gewoon om te voorkomen dat de boel naar binnen schuurt. Ik kan niet een stuk wandelen, ik heb de hele dag pijn/irritatie, ik kan straks niet met mijn zoontje babyzwemmen... Ik vind dit echt heel erg. Ik heb het gevoel dat mijn mooie kraamtijd (die nooit terugkomt) mij gewoon wordt afgepakt. Komt bij dat ik alleenstaand ben, dus ik moet al veel zelf doen. De weinige momenten dat ik echt tijd heb om te genieten vallen nu ook nog eens weg. Bovendien denk ik dat ik aan het eind van mijn verlof niet eens gewoon aan het werk kan met deze klachten. Zijn er meer vrouwen die dit hebben meegemaakt? En hebben jullie gewacht of juist niet? En hoe is dat uiteindelijk bevallen en wat is er besloten? Alvast bedankt voor jullie reacties!
Nee ik heb het niet meegemaakt gelukkig, wat een ellende!! Ik zou iig de gyn nogmaals een afspraak maken en aanduiden dat je dit echt niet ziet zitten, uitleggen zoals je dit hier ook gedaan hebt.. Daarbij zou ik wel ook contact opnemen met de vk en de kraamzorginstantie, en deze medische misser bespreken en / of een klacht tegen indienen.. ( nu weten ze van niks, dus kans op een herhaling is mogelijk) evt met een kopie van je dossier, zodat ook duidelijk is wat er is misgegaan... Heel veel sterkte en succes !!
Ik zou niet nog 6!!! Maanden wachten, ik zou min of meer eisen dat het binnen een maand of hooguit 2 werd gedaan,het is niet zodat dit iets is dat vanzelf over gaat,gaan ze er niet op in,contact opnemen met verzekeraar goor secunt opinium.(zal t wel fout spellen)ook zou ik idd een klacht indienen bij de verloskundige en kraamzorg.
Heel vervelend ja! Een vriendin van mij heeft dit meegemaakt maar geen operatie. Maar je kan inderdaad weer opnieuw beginnen met het herstel. Kan je niet bellen of het toch niet eerder kan? Zeg gewoon dat je zoveel last hebt dat je het geen zes maanden!!?? (oonbegrijpelijk lang) vol kan houden! Misschien mag het dan wel eerder. Sterkte ermee!
Pfff, wat vreselijk zeg :s Ik zou ook nogmaals naar de gyn gaan, niet per se om aan te dringen de operatie te vervroegen, maar wel zodat de wond regelmatig wordt gecontroleerd en ze de operatie meteen kunnen plannen zodra het verantwoord is (en dus mogelijk eerder). Verder kan de gyn misschien ook oplossingen aandragen voor tot die tijd? Ik probeer zelf ook te denken aan oplossingen, maar kan zo snel niets verzinnen... Misschien dat extra groot en zacht maandverband prettiger zit? Bv Kotex voor 's nachts? En dan in boxershorts ofzo? Ik vibd het echt heel naar voor je. Ik heb enige ervaring met een open wond, maar hier stuurde mijn vk me juist direct naar de gyn toen ze dacht dat het niet goed was. De gyn kon niet opnieuw hechten ivm infectiegevaar, en het heeft 8 maanden geduurd voor de wond echt genezen was. Tot die tijd werkte dat kotex verband het best; dat plakte niet aan m'n huid vast.
Oh wat ontzettend kl*te voor je! Heb je gevraagd waarom je nog 6 maanden moet wachten? Vaak hebben ze daar wel een heel goede reden voor namelijk. Ik werk zelf in het ziekenhuis, niet op de afdeling gynaecologie, maar vandaar weet ik dat er over zo'n termijn in principe goed is nagedacht. Zeker omdat het door meerdere artsen samen is besloten. Het is niet slim om achteraf niet eens te zijn met hun beslissing. Bel dus terug en vraag naar het hoe en waarom. Geef ook aan dat het je tegenvalt, omdat je zoveel lichamelijke klachten ervan hebt dat het alles verpest. Zo kun je wellicht tot een tussenoplossing komen. Verder: vanaf wanneer speelt dit? Je gaat toch na 6 weken terug naar de vk? Heb je het toen besproken? Ik zou je toch aanraden om de desbestreffende vk te spreken hierover. Het uitspreken is toch wel erg belangrijk!