Wondgenezing?

Discussion in 'De lounge' started by SushiLover123, Dec 29, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

Jul 22, 2008
    18,631
    31
    48
    Wie heeft er hier verstand van wondgenezing? En dan bijvoorbeeld als ervaringsdeskundige of als professional? Ik zit namelijk met het volgende:

Zo'n 5 weken geleden ben ik geopereerd. Ik wil even niet te veel in detail treden, maar laten we zeggen dat er sprake is van meerdere incisies. Op de meeste plekken geneest het goed. Op een paar plekken is het litteken ook al helemaal glad (niet meer voelbaar), maar er zijn drie plekken, die maar niet goed willen genezen.

Het zijn (en blijven) open wondjes. Ze zijn wel schoon/oppervlakkig/rustig volgens de chirurg en het is een kwestie van tijd. Geduld is niet echt mijn sterkste kant. :) Ik maak me dus een beetje zorgen, omdat het maar niet dicht gaat en op andere plekken wel.

Ik verzorg het als volgt (op instructie van de chirurg):
    Elke dag douchen en voorzichtig spoelen.
    Wondje afdekken met vetgaas.
    Daar nog een gaaskompres overheen.
    Ik laat alles zitten, tenzij het er zelf vanaf komt. Alleen dit gebeurt dus om de paar dagen! Dan schuift het gaasje eraf en neemt het bovenste laagje mee! En dan is de wond dus weer open. :( Dat is het geval op 2 plekken, waarvan 1 plek zo groot als een muntje van 20 cent. Het derde plekje is nu al een week bedekt (gaasje zit er nog op), maar je ziet er doorheen dat het helemaal vastgekoekt is. Om dat wondje maak ik me nog het minst zorgen (want zit een laagje overheen, dus ik neem aan dat het eronder aan het genezen is).

Maar die andere twee wondjes... Als het gaasje er afkomt, zie je dat er gelige afscheiding op het kompres zit. Soms met een beetje roze (bloed) er bij. En als het wondje weer open is, dan brandt het! :(

Zo, het is een heel verhaal geworden... Maar wat ik eigenlijk wil weten is: Is het normaal, dat het zo lang open blijft/zo langzaam geneest? Kan iemand een indicatie geven hoe lang het nog duurt voor het dicht is? Is er iets, wat ik anders kan doen, om de genezing te bevorderen?

Alvast bedankt!

2. Suzzert

Suzzert Fanatiek lid

May 12, 2012
    3,340
    4
    38
    Rotterdam
    Het wondje waar het vetbandje is aangekoekt, probeer het te weken en dan voorzichtig los te krijgen. Gewoon met warm water het verband nat maken en daarna goed afdrogen.

Voor de andere zou ik eigenlijk zeggen, aan de lucht laten drogen totdat het een korst vormt en dan vooral in de nachten. Maar moet je verband gebruiken omdat het zo bloed?

Is het gehecht trouwens? Ik mocht op mijn hechtingen eerste paar dagen er iets op als het bloede en daarna alles zoveel mogelijk aan de lucht laten drogen.

3. Suzzert

Suzzert Fanatiek lid

May 12, 2012
    3,340
    4
    38
    Rotterdam
    Bij mij kwam er trouwens ook veel wind vocht uit en deed ik er een pleistertje op. Die haalde ik er elke avond na het douche af

4. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

Jul 22, 2008
    18,631
    31
    48
    Ja dat durf ik dus niet, want zo is het ook gegaan bij een van die andere twee wondjes. De rest van de wondjes zijn juist met een korstje genezen en die zijn nu dus dicht.

Aan de lucht laten drogen kan niet en 's nachts helemaal niet, want elke aanraking doet echt pijn (brandt).
    Nee, is vanwege het wondvocht en omdat de kleding anders tegen de wond schuurt. En natuurlijk om te voorkomen dat er vuil in komt en gaat ontsteken.

Ja, heb ik er niet bij verteld. Het is allemaal gehecht. Ik heb 2 weken helemaal ingetapet gezeten.

5. Liesje92

Liesje92 Niet meer actief

Ik ben verpleegkundige in opleiding. Opzich klinkt het niet heel zorgelijk, maar wel heel vervelend. Wat je zou kunnen vragen is of je hydrosorb transparant mag proberen. Dit is een transparant vettig laagje wat over de wondjes gaat en dit moet gemiddeld elke 5 dagen vervangen worden. Omdat je erdoorheen kan kijken, kun je de wond dan observeren zonder de hydrosorb eraf te halen. Zo krijgt de wond de kans om te genezen, wat erg moeilijk gaat als je het steeds open trekt. Er zitten ook stoffen in om de wondgenezing te bevorderen.

Succes en hopelijk heb je hier wat aan :) bij eventuele vragen mag je me een pb sturen

6. frannie82

frannie82 VIP lid

Nov 28, 2010
    10,407
    2
    38
    Kan je en foto plaatsen? En misschien een idee eens een wondverpleegkundige van het ziekenhuis mee te laten kijken want zoal jij het beschrijft werkt dit niet en dan moet er een nieuw beleid gekozen worden!

7. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

Jul 22, 2008
    18,631
    31
    48
    Dank je Liesje! Klinkt goed! Ik ben inderdaad met dat ene wondje ook wel heel benieuwd hoe het er nu uit ziet, maar omdat bij dat wondje het gaasje er nog mooi op zit, blijf ik er af. Maar kan er dan inderdaad niet onder kijken. Ik zal het voorstellen!

Frannie, ja ik vraag me dus ook af of er niet iets anders bedacht moet worden, maar ja, ik heb er geen verstand van, dus daarom vroeg ik het hier. Ik zal dit ook meenemen.

Ik moet even kijken of ik een foto kan vinden. Volgens mij staan de meest recente foto's op een andere computer...

8. Taby

Taby Fanatiek lid

Mar 7, 2007
    4,366
    140
    63
    Misschien kan je vragen of je langs de wondverpleegkundige / wondconsulent mag gaan, om goed advies te krijgen.

Sterkte.

9. Suzzert

Suzzert Fanatiek lid

May 12, 2012
    3,340
    4
    38
    Rotterdam
    Vervelend zeg dat het zo brand! Ik zou inderdaad anders ook contact opnemen met een wond verpleegkundige. Dit was mijn kennis er over maar daar had je niet zoveel aan ;)

10. Bailief

Bailief Niet meer actief

Hmm... Iets anders maar misschien heb je er wat aan. Ik heb een keizersnede gehad en na 6 weken had ik 2 stukje van beiden een cm breed die toen nog weer open gingen ondanks dat de rest goed genas. Het kan dus wel lang duren. Ik heb het toen afgeplakt met een zwaluwstaartje maar omdat jij het over een munt van 20 cent hebt kan dat denk ik niet?

Heel vervelend dat het zo brand, het klinkt vreselijk pijnlijk. Ik zou er ook even arts naar laten kijken, misschien hebben zij ander spul dat het voor jou wat verzacht of de genezing bevordert.

11. taliaa

taliaa VIP lid

Mar 2, 2007
    16,059
    2,201
    113
    Brabant
    Vetgaas hoort niet aan te koeken.
    Als het aankoekt hebt je teveel exsudaat voor dit type wondverband.

Vetgaaf is meer voor oppervlakkige schaafwonden etc.

Korstvorming is geen genezing, maar bescherming.
    Afdekken en korstvorming voorkomen is beter.
    Bedenk maar zo dat de huid onder de wond echt meer moeite moet doet om dicht te groeien.

Hoe ziet het weefsel eruit? Rood geel? En de wondranden? Welke kleur hebben die?
    Hoeveel lekt de wond per dag?

Pb anders maar.evt met foto.

12. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

Jul 22, 2008
    18,631
    31
    48
    Foto kan niet per pb geloof ik. Heb ik al eens geprobeerd. Het weefsel is gewoon roze. Ziet er niet raar uit. De randen iets rood, maar niet zo erg dat het ontstoken is.
    Ik zal straks een nieuwe foto proberen te maken.

De wondjes lekken niet echt. Alleen bij het verschonen na het douchen. Dan geven ze meer af dan dat ze echt lekken. Vorige week kwam er uit eentje nog een hele hoop geel wondvocht. Toen ging gelijk het gaasje los.

13. Kimkommer

Kimkommer Bekend lid

May 15, 2011
    511
    63
    28
    NULL
    Vervelend!

Zie dat er al meerderde goeie tips zijn gegeven.
    Naast de vragen hierboven; Hoevaak verwissel je het vetgaas?

14. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

Mar 21, 2012
    23,206
    16,542
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Is het niet een idee om de wijkende wondjes met een zwaluwstaartje vast te zetten.
    Vorige week ( ben dokters ass) hadden we een dame waarbij een diepe tumor was weggesneden op het bovenbeen.
    Een incisie van zeker 7 cm waarbij we de hechtingen moesten verwijderen. Was eerder al gedaan maar toen schoot alles open en opnieuw gehecht en nu ging de boven en onderkant ook weer iets wijken en vochtig.
    Op advies van de arts zwaluwstaartjes gezet en een vet verband aangebracht.
    Zolang een wond vochtig is is dit toch een teken dat het wondgebied nog niet helemaal schoon is.

15. Lisa2

Lisa2 Fanatiek lid

Apr 21, 2013
    3,539
    1,551
    113
    Je kan er een extra vet gaasje op doen.
    In principe doe je het al goed. Wond uitspoelen onder de douche. 1 X per drie dagen wond verband vervangen. Tis belangrijk om een vochtig milieu te creëren om litteken vorming te voorkomen. Dus vette gaasjes zijn goed. Maar als het wondvocht plakt aan het verband zou ik een extra vet gaasje plakken. Als het een diep wondje is zou je ook kunnen vragen aan de arts of verpleegkundige of je er misschien ook iets in mag stoppen. Er zijn speciale verbanden die je in een wond kunt stoppen. Maar dat moet echt een arts of wondverpleegkundige bekijken en beoordelen.

16. Valora

Valora Lid

Sep 18, 2015
    65
    0
    0
    NULL
    West-Vlaanderen
    Het grootste probleem is dat de wonde natuurlijk weer opengaat als je het gaas er af doet. Dat maakt al de nieuwe cellen kapot en mag je weer van voor af aan beginnen.
    Ik zou zelf mepitel gebruiken. Dit is een soort silicone gaas en plakt niet in de wonde. Dit kun je gebruiken in combinatie met isobetadine zalf om de wonde te ontsmetten. Je kunt het ook meerdere dagen laten liggen.

17. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

Jul 22, 2008
    18,631
    31
    48
    Bedankt voor het meedenken allemaal!

Dubbele laag vetgaas doen we al. En even voor de duidelijkheid: ik haal het gaas/verband er niet zelf af. Dat gebeurt meestal onder de douche (ik douche zo lauw en kort mogelijk en laat het water niet rechtstreeks, maar indirect over de wondjes stromen).

Ik heb net gedoucht en wonder boven wonder is bij de grootste wond het gaas blijven zitten. Bij de kleinste niet. Hierbij een foto van het klwine wondje en ter illustratie een foto van het gaasverband dat er vóór het douchen bij het uitkleden al af kwam. Zat niet vast.

18. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

Jul 22, 2008
    18,631
    31
    48
    En nog een foto van de grotere wond, waar alles nog op zit. Niet veel te zien maar wel dat het aan het gaas vastgeplakt zit.

19. toetie

toetie Fanatiek lid

Dec 14, 2010
    2,310
    7
    38
    noord brabant
    ik zou kijken naar medistran soort honing zalf daar hebben ze ook gaasjes van en hersteld sneller de wondgenezing plus is het anti bactireel wel dus speciale honing zalf want gewone honing is dus heel slecht

20. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

Jul 22, 2008
    18,631
    31
    48
    Nu even goed reageren. Ik zat net op mijn telefoon. Om de drie dagen het verband vervangen doe ik dus niet. De chirurg had ook gezegd dat ik de verbandjes moest laten zitten, tot ze er zelf afkomen. En ik blijf er ook af, omdat ik bang ben dat ik alles weer opentrek als ik het verband er af haal. De verbandjes die niet vast zitten, verschoon ik dagelijks. Wat ik ook wel eens doe, is om het vastgekoekte stukje heen knippen (met een ontsmette schaar) en dan leg ik er een nieuw kompres op.

Diep wondje, wat is diep? Ik schat 1,5 mm diep.

Share This Page