Wondgenezing?

Discussion in 'De lounge' started by SushiLover123, Dec 29, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

Jul 22, 2008
    18,631
    31
    48
    Inderdaad, dan gaat de wond weer open. Mepitel ken ik niet, maar ik ga dat zeker meenemen! En ook isobetadine. Volgende week moet ik weer op controle bij de chirurg. Ik heb heel veel aan deze informatie. Dan kan ik concrete dingen vragen.
    Gaat ook op mijn lijstje!

Dankjewel!

2. Lisa2

Lisa2 Fanatiek lid

Apr 21, 2013
    3,539
    1,551
    113
    Nee dat is niet diep, ik dacht meer aan centimeters.
    Als de arts dat zegt zou k dat vooral zo blijven doen. Ik ben natuurlijk ook niet vanaf het begin bij de wond geweest.
    In de thuiszorg had ik een heleboel ok wonden. En die verzorgde ik wel elke dag. Zeker omdat er wat gelig wondvocht zit. Lekker uitspoelen onder de douche of met steriel water met zo'n rietje waarmee je precies in de wond kan spuiten. En bij een ondiepe wond inderdaad mepitel erop. Maar als de wond niet helemaal schoon is soms er wat anders bij.
    Persoonlijk denk ik dat het niet goed is dat je het gaasje zo in die wond laat zitten.

3. sniffy

sniffy VIP lid

Mar 26, 2008
    10,179
    1
    36
    Verzorgende
    Dordrecht
    Kleine correctie, het is mesitran ;)

4. toetie

toetie Fanatiek lid

Dec 14, 2010
    2,310
    7
    38
    noord brabant
    dankjewel die bedoel ik

5. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

Jul 22, 2008
    18,631
    31
    48
    Ik heb hier echt zó geen verstand van en ben blij met jullie inzicht!
    Wat betekent dat gelige wondvocht eigenlijk?

6. sniffy

sniffy VIP lid

Mar 26, 2008
    10,179
    1
    36
    Verzorgende
    Dordrecht
    Hier ben ik het mee eens.
    Gewoon de wondjes spoelen met water. Het water uit de kraan is hier steriel genoeg voor.

Op mijn werk ( verpleeghuis) laten wij verbandjes met vetgaas nooit langer dan een dag zitten. Het vet gaat toch in het droge gaasje zitten met als gevolg dat het vastkleeft omdat het vette gaasje opdroogt.

7. CSI

CSI Bekend lid

Jun 7, 2014
    558
    0
    0
    NULL
    NULL

Indd precies dit..

8. Kimkommer

Kimkommer Bekend lid

May 15, 2011
    511
    63
    28
    NULL
    Wij schrijven (dermatologie) altijd bij vetgaas of siliconen gaas voor dat er 1x per dag gewisseld moet worden. Het wondje waar je een foto van hebt gemaakt is aan het genezen. Dat kun je zien aan de wondranden, ze zijn niet scherp begrenst. Dat betekend dat het een actieve wond is. Bij t wat gele wondje zou je ook wat betadine/jodium kunnen doen.

9. frannie82

frannie82 VIP lid

Nov 28, 2010
    10,407
    2
    38

Ooooooh dat is een gewoon gaas dat gaat altijd vast zitten.... Vraag om gaas dat niet vast kan gaan zitten zoals Novopad. Dat dan over de mesitran zalf en dan het vetgaas. Wondje van de foto vond ik er niet helemaal schoon uit zien.

10. Damay77

Damay77 VIP lid

Apr 18, 2010
    13,734
    7,501
    113
    Female
    ik werk ook in de thiuszorg maar als verzorgende dus niet erg veel verstand van wonden maar ik zou die gaasjes er juist WEL afhalen. las dat je sommigen na het douchen liet zitten omdat ze niet los kwamen. die gaasjes zijn nat en dat wondje blijft hierdoor ook week als dit er nog een tijdje op zit. eraf, goed droog deppen of aan de lucht drogen en een nieuwe/droge erop. ook zou ik echt niet de gaasjes laten zitten en erom heen knippen. wondje kan zo niet dichtgroeien of het gaasje groeit er in vast/gaat vast zitten. gevolg is dat je het elke keer los trekt. gaasje zit vol met wondvocht dus ook bacterien. niet echt bevordelijk. wij moeten altijd de wonden onder de douche spoelen en zo dat de gaasjes loslaten door het water.
    en inderdaad: dit is geen goed gaas. lijkt wel gewoon gaas. en als het wel vet gaas is, die word op den duur ook droog, zeker na een paar dagen en gaat dan uiteraard plakken. vragen om mepitel of een ander soort verband/pleister/gaas wat niet plakt. bij wondverpleegkundige van ziekenhuis of bijv. bij de huisarts. je kan ook vragen over er een verpleegkundige van de thiuszorg langs komt. (kan je even regelen via de HA).

11. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

Jul 22, 2008
    18,631
    31
    48
    Ok, dus wel gaasje eraf en dan maar open trekken?

12. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

Jul 22, 2008
    18,631
    31
    48
    Ok, dus wel gaasje eraf en dan maar open trekken?
    Het is wel een dubbel vergaas met daarop gewoon gaasverband. Wat vastgekoekt zat heb ik laten zitten. De rest er af geknipt.

13. sniffy

sniffy VIP lid

Mar 26, 2008
    10,179
    1
    36
    Verzorgende
    Dordrecht
    Nee niet eraf trekken maar losweken onder de douche. Lang warm water erover laten stromen

14. sniffy

sniffy VIP lid

Mar 26, 2008
    10,179
    1
    36
    Verzorgende
    Dordrecht
    Hoelang zit dat gaasje, wat vast zit, er nu op?

15. Damay77

Damay77 VIP lid

Apr 18, 2010
    13,734
    7,501
    113
    Female
    Onder de douche weken totdat hij eraf valt. En lukt dat niet dan hem voorzichtig eraf halen met de kans dat je het open trekt. Dat is dan even jammer maar erop laten zitten is niet goed omdat het erin kan groeien. Ben je nog verder van huis. Dus gaas/vetgaas eraf en vragen om ander spul zoals mepitel wat niet plakt.

16. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

Jul 22, 2008
    18,631
    31
    48
    Oké, dat ga ik straks proberen... staat wel lijnrecht op wat de chirurg zei, namelijk dat ik alleen functioneel mag douchen: Niet te lang en niet te warm, omdat anders die verbandjes los gaan... maar je hebt een goed punt, dat het gaasje er anders in groeit. Ik srping straks even onder de douche.

17. sniffy

sniffy VIP lid

Mar 26, 2008
    10,179
    1
    36
    Verzorgende
    Dordrecht
    Als een gaasje vast zit gekleefd gaat het misschien wel ontsteken. Het is nl een bron van bacteriën.

18. aicirtap

aicirtap VIP lid

May 25, 2014
    9,148
    3,392
    113
    Female
    Hier een doktersassistente. Vraag even via de huisarts een recept voor mepilex. Welke variant precies moet je even met de huisarts bekijken. Het is een soort tweede huidje. Erg fijn spul. Mijn moeder heeft het ook veel gebruikt na haar operaties en huid is nu mooi dicht en genezen.

Geen vetgaas meer gebruiken. Dat is alleen voor de eerste fase. Je kan ook eventueel met een eiland pleister af dekken. Als dat voldoende is.

19. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

Jul 22, 2008
    18,631
    31
    48
    Hmmmm... beetje laat nu. Kan maandag pas bij de huisarts terecht. En gezien ik dinsdag op controle moet....
    Ik heb nu alles er af laten weken. Zo ziet het er nu uit:

20. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

Jul 22, 2008
    18,631
    31
    48
    En de kleinste nu (zelfde als de allereerste foto).

Share This Page