Wondgenezing?

Discussion in 'De lounge' started by SushiLover123, Dec 29, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Survivor

Survivor Bekend lid

Oct 23, 2011
    749
    8
    18
    Kokkin, knuffelaar, wasvrouw, schoonmaakster.. Mam
    Flevoland
    Vroeger zelf een 3e graads brandwond op mn been gehad en die gewoon laten drogen. De huid is zo'n wonderbaarlijk meganisme dat je op die plek niet meer ziet dat het ooit zo groot was als een gemiddelde oliebol. Ik zou dus zeggen laten drogen en je huid de rest laten doen. Korst valt er vanzelf af als alles geheeld is.

2. aicirtap

aicirtap VIP lid

May 25, 2014
    9,148
    3,392
    113
    Female
    Aan de lucht drogen is het beste inderdaad.

Wond ziet er goed uit :) Zover ik dat van de foto kan beoordelen. Het mag niet zwart of geel worden. Of dat het echt rood en warm wordt.

Ik zou dagelijks bij douchen goed spoelen en voorzichtig droog deppen met gaas. Niks er op smeren! En liefst niks er op dus aan de lucht drogen. Of kliniderm foam of mepilex halen bij de apotheek. Of gewone eilandpleisters om het bijv. s nachts af te dekken.

3. Diaantje88

Diaantje88 Bekend lid

Feb 10, 2013
    612
    86
    28
    Ik heb laatst een symposia gevolgd (ben vpk) over wonden en op zulke wonden doen wij dus siliconen gaas met abs verband
    Siliconen gaas moet 7 dagen blijven zitten (blijft ook zitten tijdens het douchen) gaas vervangen... wij verschonen zeker niet dagelijks want hoe vaker je de wond open legt hoe groter de kans op bacterien in je wond. Dat is dus dat gele...

4. Keessie

Keessie Actief lid

Jul 8, 2014
    358
    406
    63
    Female
    Trotse melkvee boerin!
    Achterhoek
    Honingzalf of propolis zalf daar aleens aan gedacht.?

Werkt super bij wondjes die wat ontstoken zijn.

Op internet is er genoeg over te vinden.

5. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

Jul 22, 2008
    18,631
    31
    48
    Ik lees hier wel veel tegenstrijdige dingen.

Aan de lucht laten drogen / vochtige wond herstelt beter.
    Gaasje laten zitten/gaasje dagelijiks verversen.
    Wel iets erop smeren/vooral niks erop smeren.
    Dat gele zijn bacteriën/ dat gele duidt op een gezonde genezing.

Ik zie door de bomen het bos niet meer....

6. Mango26

Mango26 Fanatiek lid

Aug 10, 2010
    4,220
    62
    48
    around the corner
    Kan ik me voorstellen...

Dat gele duidt er idd op dat er iets aan de gang is, maar wat je uiteindelijk wilt zien is rood (granulatie)weefsel dat maakt pas echt dat duidelijk wordt dat de wond aan het genezen is, en kan je het aan de lucht laten drogen.
    Zolang een wond geel / pussig wondvocht afgeeft zou ik het niet aan de lucht laten drogen, maar met vette gazen bedekken, of evt betadinezalf en dan een droog gaasje, en deze dagelijks verschonen (losweken onder een warme douchestraal).
    Je wilt dat de wond van binnenuit geneest, en niet van bovenaf, omdat je dan onder de droge korst alsnog een diepere ontsteking kan krijgen.
    Het is nog maar een vrij klein (rest)wondje gelukkig.

Een heleboel ziekenhuizen hebben verschillende wondzorgprotocollen, dat maakt het lastig om een eenduidig antwoord te krijgen.
    Als het je maandag nog niet lekker zit zou ik even naar je eigen ziekenhuis bellen voor advies

7. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

Jul 22, 2008
    18,631
    31
    48
    Het is inderdaad nog geel wondvocht, maar dat zie je niet als ik net uit de douche kom ;)

Maar dinsdag is dus de controle. Ik zal van tevoren dit topic nog eens goed doorlezen.

8. Liesje92

Liesje92 Niet meer actief

Nog wat wijzer geworden in het ziekenhuis? :)

9. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

Jul 22, 2008
    18,631
    31
    48
    Bij de controle zeiden ze, dat het er heel mooi uit ziet, dat ik het goed verzorg en dat ik zo door moet gaan. Toen ik vroeg, of ik er niets op moest smeren of die speciale pleisters, die hierboven genoemd zijn, op kon doen, zodat het sneller genas, zeiden ze dat het er dan niet mooier op wordt. Het gaat verder goed zo. De wondjes zijn schoon en rustig. Heeft alleen tijd nodig, zeiden ze.

Vanmorgen ging er weer een gaasje af. Ik baalde, want ik dacht dat het dus wéér open lag, maar ik kon zien dat het wondje al een stuk verder genezen was dan toen ik het topic opende. Toen had ik al een tijd geen verbetering gezien, maar ik zie het nu wel, dus ik heb het vertrouwen wel terug.

Ik heb ook nog gevraagd wat ik kon doen om te voorkomen dat het kompress óók aan het wondje blijft hangen (door het gaasje heen). Ze adviseerden om niet 2 gaasjes te gebruiken, maar om er eventueel nog wat vaseline op te smeren, dus OP het vetgaasje, ONDER het kompres.

Ze zeiden ook, dat de wond niet over het gaasje heen groeit, omdat de wond daar te oppervlakkig voor is.

Ik heb dus heel veel gehad aan wat hier allemaal is gezegd! Bedankt!

10. sniffy

sniffy VIP lid

Mar 26, 2008
    10,179
    1
    36
    Verzorgende
    Dordrecht
    Wat fijn dat het goed gaat!

11. Liesje92

Liesje92 Niet meer actief

Goed om te horen dat het de goede kant op gaat! :)

12. frannie82

frannie82 VIP lid

Nov 28, 2010
    10,407
    2
    38
    Fijn! Ik blijf het gek vinden dat je gazen hebt waarmee je alles open trekt maar als het goed geneest is dat super!

13. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

Jul 22, 2008
    18,631
    31
    48
    Geduld is niet mijn sterkste kant en helemaal gezien ik niet weet wat 'normaal' is qua genezing, en het toch om mijn eigen lichaam gaat... Verwachtingsmanagement is heel handig. Als ik met een klacht bij de huisarts kom en ze schrijven iets voor, dan vraag ik er ook meestal bij na hoeveel tijd de klachten over zouden moeten zijn (ruim genomen). Als ik na zoveel tijd nog steeds geen verbetering heb gemerkt, dan ga ik terug.

Ben stom geweest... ben dit keer vergeten te vragen wanneer ze verwachten dat de wondjes helemaal dicht zijn...
    Ik heb eind deze maand een afspraak om naar de sauna te gaan, maar ik mag pas als alles dicht is... Geen idee of dat over 3 weken het geval is...

Share This Page