Ons zoontje heeft al sinds zijn geboorte een voorkeurshouding, maar dit was behandeld door de osteopaat. We proberen ook zijn hoofdje telkens te draaien maar hij is zo sterk in zijn nekje dat ie uit zichzelf weer de andere kant op draait. Nu merkte mijn man gisteren op dat ie een plat hoofdje begnt te krijgen. En inderdaad, ik zag het toen ook! Maar bij wie moet ik nu zijn met dit probleem, het CB of de huisarts? En iemand ervaring hier mee?
Mijn nichtje had dit, is helemaal goed gekomen. Ze heeft wel een helmpje moeten dragen. Ze hebben bij haar ook eerst fysiotherapie geprobeerd, maar dat hielp niet voldoende. Ik weet niet door wie ze zijn doorverwezen, maar ik zou morgen gewoon even bellen met één van beide instanties.
Ik heb van het CB toen een boekje gehad met tips. 2 van mijn 4 kindjes hebben dit ook gehad maar uiteindelijk door het draaien bleef het stabiel.
Mijn dochter heeft dit ook gehad, we hebben haar meteen toen we het zagen (1,5/2 weken) een delta sleep gekocht en wisselligging gegeven. Ze was ook altid sterk met haar hoofdje, maar hierin bleef ze toch liggen, ik rolde altijd nog een handdoek extra erachter. Zo heeft ze haar voorkeurshouding afgeleerd, en draaide erna alle kanten op. Ze heeft wel een iets afgeplat hoofdje maar in mini mate maar. Hoefde gelukkig geen helmpje. Misschien kun je de delta sleep Proberen nog icm fysio? En cb om raad vragen kan nooit kwaad, die hebben ons geholpen ermee. Ik hoop dat hij er snel vanaf is.
Ze hanteren een norm voor hoe plat het hoofd 'moet' zijn voor je een helmpje krijgt. Ik denk dat als je baby nu al twee maanden is dat de afplatting wel mee valt een een stuk zal bijtrekken. Hoe dan ook, bij de kinderfysio ben je aan het juiste adres, die zullen ook het hoofdje meten om te zien hoe erg de afplatting is.
Mijn beide kinderen hadden het. Bij nr. 2 ben ik dan ook heel snel met een zijligkussen gaan werken en dat was een succes. Hij is nu ruim 1 jaar en de lichte afplatting is volledig verdwenen.
Een afplatting hoeft niet te betekenen dat jullie zoontje een helmpje moet, vaak is er met fysio nog veel aan te doen! Je moet echter wel meteen actie ondernemen door contact op te nemen met een kinderfysio, dit kan zonder verwijzing van de huisarts!
Kinder fysio bellen! Heeft hier echt geholpen. Zoveel tips en oefeningen die uiteindelijk geleid hebben tot geen helmpje. Sommige verzekeringen willen doorverwijzing Hebben wij van cb gehad, maar was niet nodig.
Hier via CB een kinderfysiotherapeut ingeschakeld. Zij is denk ik 4 keer langsgeweest. Zoontje is wel behandeld vanaf het moment dat wij de voorkeurshouding merkten. Volgens de kinderfysio waren we er erg snel bij, dus makkelijk te behandelen. Wij hebben ook tips gegeven, om de voorkeurshouding te verminderen. Plat hoofd zou hij nog wel even houden. Inmiddels 4 maanden verder, geen voorkeurshouding meer, geen afplatting meer, en toen hij zelf meer ging bewegen, ging het al stukken beter.
Hier ook de kinderfysio over de vloer gehad. Gaf best wel wat bruikbare tips. En wij hadden inderdaad ook zo'n Delta baby kussen, heeft hij ook lang in gelegen! Wij hebben uiteindelijk geen helmpje gedaan.. En het gaat nu ineens heel hard met hoe het 'bijtrekt' Op foto 1 was hij net 4mnd (niet een heel duidelijke foto misschien, maar was echt plat plat).. en die andere is van vorige week
Mijn dochter had het ook erg, vanaf de geboorte een enorme voorkeurshouding. Alleen kinderfysio hielp niet, ondanks dat er thuis veel met haar oefenden. Osteopaat heeft hier echt geholpen, de voorkeurshouding was zo sterk dat hij er anders niet uitging zeg maar. Met 5 maanden begon het heel goed bij te trekken, ze ging toen meer op de buik spelen en rollen. En in bed draaiden wij haar hoofdje elke keer goed. Al snel groeide het mooi bij en nu bij 9 maanden zie je er niks meer van, terwijl ze een hele flinke afplatting had (de meting bij 4 maanden was toen voldoende voor een helm). Maar uiteindelijk zonder helm dus! Ik zou zsm kinderfysio raadplegen. Veel oefenen, op de buik leggen en als het niet werkt naar de osteopaat.
Ik ben al 3 keer bij de osteopaat geweest met hem.. Zijn nekje zat vast en ze heeft het wel los gemaakt, want huj draait zijn nekje wel allebei de kanten op maar hij heeft duidelijk een voorkeur naar rechts. Vandaag moest ik toevallig zelf naar de fysio en er schijnt ook een kinderfysiotherapeute bij te zitten. Morgen kan ik bellen. Fijn te horen dat het zo goed te verhelpen is.
fyso die komt aan huis heb het met mijn zoontje ook het bedtje en box anders zetten en op de andere zij leggen met een opgerolde handdoek achter zijn ruggetje
Vrijdag om 10.00 kan ik bij de kinderfysiotherapeute terecht. Ik moet er wel zelf naartoe, ze komt niet aan huis.
Toen we bij onze oudste zagen dat ze een afgeplat hoofdje kreeg (met een maand of twee) ben ik meteen met haar naar de kinderfysiotherapeut gegaan. Ook hebben we haar vanaf dat moment dag en nacht op de buik te slapen gelegd. Daarvoor lag ze 's nachts ingebakerd op de rug. Binnen korte tijd was er niks meer van te zien.
Zolang je er vroeg genoeg bij bent, is er nog voldoende te bewerkstelligen met fysio en veel zelf met hem oefenen. Zeker als de voorkeurshouding afneemt. Bij mijn zoon was dat helaas niet zo, waardoor de afplatting enorm toenam en wij uiteindelijk wel een helmpje hebben moeten aanschaffen. Daar is hij inmiddels vanaf en het resultaat is super. De fysio kan de afplatting ook opmeten.