Tips gevraagd voor nieuwe baan

Discussie in 'De lounge' gestart door Baby09, 28 jul 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Baby09

Baby09 Fanatiek lid

9 aug 2009
    1.866
    15
    38
    Zal het even uitleggen. Ik ben nogal een persoon die heeeeel erg de kat uit de boom kijkt, opzich niet erg, alleen kan het bij mij 6 mnden tot een jaar duren voordat ik mezelf pas durf te zijn. Ik ben daarvoor ook wel mezelf, maar mis dan dingen van mezelf. Ben erg terughoudend. Ik ga werken in de kinderopvang (hiervoor ook al gedaan) en als ik een collega naast me heb staan die veel kletst dan durf ik ook meer te kletsen enzo en ben ik dan weer wel sneller mezelf, maar de garantie dat je zo'n iemand naast je heb staan heb je gewoon niet.

Nu heb ik het ''commentaar'' gehad dat het lijkt alsof ik niet gemotiveerd ben. Verdere uitleg kon ze niet geven, dus gooide ze het er maar op dat ik niet motiverend was tegenover de kinderen. Nou ten eerste is dat helemaaaal niet waar! Iig niet tegenover de kinderen. Tegenover de collega's weet ik niet, maar heb die opmerking/feedback al vaker gehad. Nu wil ik daar iets aan doen, maar ik weet dus niet zo goed hoe....
    En hoe kan ik ervoor zorgen dat ik me sneller op mn gemak voel en daardoor mezelf durf te zijn??

2. MammaJo84

MammaJo84 Niet meer actief

Maakt het verschil in hoe je met de kinderen omgaat of je alleen met ze bent of dat er collega's bij zijn?

Hier heb ik vaak last van gehad. Dat ik prima mezelf kon zijn met de kinderen alleen, maar dat ik zenuwachtig werd als er andere mensen bij waren.

Gelukkig kan ik dat nu beter loslaten.

3. Baby09

Baby09 Fanatiek lid

9 aug 2009
    1.866
    15
    38
    Klopt, als ik alleen met de kinderen ben is alles goed zeg maar. Maar wil nu gewoon een goede start maken. Want alleen goed met de kinderen zijn is helaas niet genoeg....

4. Kweenie

Kweenie Fanatiek lid

12 aug 2006
    3.199
    1
    38
    Misschien kun je een persoonlijke effectiviteitstraining volgen?
    Schouten & Nelissen geeft deze o.a. Heb zelf ook wel eens een training bij ze gevolgd. Moet je ook rollenspellen etc doen.
    x

5. jessy77

jessy77 VIP lid

9 aug 2007
    8.640
    5.947
    113
    Wat naar voor je dat je jezelf niet durft te zijn, lijkt me vooral voor jezelf erg ervelend. Maar misschien zou je bij hen aan kunnen geven wat je hier aangeeft zodat ze wat meer begrip voor je zouden kunnen opbrengen?

En inderdaad iets van een training volgen vind ik ook een hele goede tip!

6. 078mama

078mama Niet meer actief

Misschien kan je proberen op eigen initiatief een nieuw onderdeel in de dag te introduceren waar jij je fijn bij voelt. Bijvoorbeeld een voorlees half uurtje (als dit iets is waar jij je fijn bij voelt). Op die manier kan je laten zien dat je betrokken bent, je toont jezelf en je laat zien dat je meer in huis hebt. Dat zorgt dan ook voor meer zelfvertrouwen omdat dit soort dingen altijd goed gewaardeerd worden. Het is altijd moeilijk om jezelf goed te laten zien op je werk maar een eigen twist geven aan je werk kan hier wel voor zorgen.

7. Baby09

Baby09 Fanatiek lid

9 aug 2009
    1.866
    15
    38
    Thnx voor de tips! Die van 078mama vind ik ook een hele goede! Dank je ;)
    Een training.. zou ik wel heel graag willen doen.. maar het idee dat ik dus rollenspellen moet doen pff dan lig ik nachten van te voren al wakker, huilen etc etc. dus dat heb ik er eigenlijk niet echt voor over

8. 078mama

078mama Niet meer actief

Trainingen en rollenspellen zijn heel goed in dit soort situaties maar volgens mij weet jij prima waar het aan ligt en moet je nu alleen een manier vinden om er mee om te gaan. Dat lijkt me beter dan jezelf veranderen! Het voorbeeld wat ik gaf om eigen initiatief te laten zien is 1 manier maar er zijn nog wel meer dingen. Ik kom veel mensen tegen die hier moeilijkheden mee hebben en iets van jezelf in je werk leggen of laten zien zorgt altijd voor rust. Daar zou ik dus zeker mee beginnen. Als je daar je draai in hebt gevonden kan je proberen om een volgende stap te nemen door bv jezelf de opdracht te geven om 3 keer op een dag een gesprek uit eigen initiatief te starten. Stel daarbij vragen en laat de ander praten. Mensen vinden het fijn om over zichzelf te praten en het fijn dat je vragen stelt maakt jou een goede luisteraar en geinteresseerd. 2 eigenschappen die iedereen zoekt in een gesprekspartner en 2 dingen die het voor jou makkelijk maakt om een gesprek te hebben omdat je niet zelf aan het woord bent. Je zult zien dat het daarna snel vanzelf gaat omdat je collega's je ook beter leren kennen.

Succes!

9. Majel24

Majel24 Fanatiek lid

21 mei 2007
    2.779
    0
    0
    pedagogisch medewerker
    Bemmel
    Kan je via je werk geen cursussen doen? Ik werk ook op een kdv en wij hebben de cursus ouderbetrokkenheid. Dit is een cursus hoe je kan communiceren met ouders en hoe je dat samen met je collega's kan doen. Ook hier zitten rollenspellen bij. Ik vond deze cursus erg leerzaam omdat je eens goed kijkt naar hoe je communiceert met mensen en ook krijg je tips hoe je bepaalde vervelende situaties beter aan kan pakken. Misschien hebben ze zo iets bij jullie ook wel en kan je je daar voor aanmelden.
    Je kan ook voorstellen om met al je collega's een teamuitje te gaan doen en dan lekker met zijn allen uit eten gaan ofzo. Dan leer je iedereen een beetje beter kennen, weet niet of dat jou zou helpen?

10. Baby09

Baby09 Fanatiek lid

9 aug 2009
    1.866
    15
    38
    Zo lekker late reactie :) Maar uhm ik ben gewoon een beetje moeilijk hihi een teamuitje is dus geen goed plan, zeker niet in het begin. In een grote groep sla ik namelijk helemaal dicht! En het communiceren gaat opzich wel.. Alleen heb ik dus kennelijk wat langer de tijd nodig, helaas. En vaak komt dat over als niet geinteresseerd enz. Het gaat bij mij echt op het begin en me op mijn gemak voelen. Zodra dat er is is alles prima. Weet soms ook niks meer te vragen of te vertellen enzo dus dan komen er van die vervelende stille moment waar ik zoooo niet van hou haha

Misschien moet ik me er gewoon bij neerleggen dat ik zo ben en het op me af laten komen, eigenlijk kan ik ook niet meer doen. Het is alleen jammer dat mensen mij dan verkeerd begrijpen.

Deel Deze Pagina