He hallo dames, weten jullie hoe dat zit? Ik kom er eigenlijk niet uit. Wij zijn 5 jaar geleden getrouwd in nederland. maar wonen nu in belgie. Als je wil scheiden waar zou je dat aan moeten vragen ? is dat in Nederland of in Belgie?
Ik zou zeggen in het land waar je woont. Er zijn natuurlijk ook mensen die voor de leuk op Hawaii trouwen, maar die dienen het verzoek tot echtscheiding gewoon in bij een Nederlandse rechtbank.
K weet niet hoe het in België geregeld is,maar in NL kun je alleen een verzoekschrift tot echtscheiding in laten dienen door een advocaat. Dat kun je dus niet zelf doen.
Omdat je je huwelijk bij terugkomst moet registreren in het GBA ... TS - ik zou even contact opnemen met de ambassade oid.
Je kan in België scheiden als jullie er beide verblijven. In België kan je trouwens ook scheiden via de notaris, moet je wel nog goed Door 1 deur kunnen natuurlijk. Kosten zijn dan rond de 1000 Euro. Je maakt dan een scheidingsakte op, met alle afspraken rond huis, kinderen en bezittingen. Je moet 2x naar de rechtbank, de 1e maal vraagt de rechter of jullie er akkoord mee zijn. Dan krijg je 3 maanden bedenktijd en daarna wordt het nogmaals gevraagd. Zeggen jullie dan beide ja is het klaar.
Ik neem aan dat het huwelijk wel geregistreerd moet zijn daar? Ik krijg het idee van TS dat dat niet zo is...
Scheiden waar je woont! Mijn broer en ex-schoonzus waren 20 jaar getrouwd en woonden de laatste 2 jaar in Duitsland. Het scheiden moest in Duitsland aangevraagd worden. Een huwelijk wordt altijd geregistreerd vanaf je je in een ander land aanmeld in de gemeente waar je woont! Dit gebeurd automatisch en moet je geen extra handelingen voor uitvoeren.