Oh ja... Heeeeel BELANGRIJK wanneer jij niet werkt bij verhuizing naar Duitsland.... je AOW wordt niet verder opgebouwd! Vanaf je 15e tot aan het moment van verhuizen heb je 2% AOW per jaar opgebouwd, die blijven gewoon bestaan.... maar vanaf het moment dat je verhuisd en geen inkomen meer hebt vanuit NL stopt dus je AOW-opbouw. Je kunt er voor kiezen je vrijwillig te verzekeren.... wat aardig in de papieren kan lopen, of dat je gaat kijken of er evt in D mogelijkheden zijn voor pensioenopbouw. Oh ja en Elterngeld is ook nog een leuke. Op het moment dat je in D woont en geen inkomen hebt vanuit NL dan kom je gedurende het eerste levensjaar van je kindje ook nog in aanmerking voor Elterngeld. Toch een bedrag van minimaal 300 euro p/m en wanneer je dan ook nog 1 kindje onder de 3 jaar hebt of twee onder de zes jaar krijg je nog een "Geschwisterbonus" van 10% maar minimaal 75 euro. Ennnn.... ja als je zo zit te tikken komt er van alles boven drijven. Wanneer je kinderen krijgt in D dan krijg je gratis en voor niks 3 jaar pensioenopbouw!!!! Omdat ze er hier van uitgaan, hoe ouderwets , dat moeders de vrouw voor de kindjes zorgt en daarbij haar carrière stopzet/onderbreekt.
Mijn broer woont al 15 jaar in Keulen en die zie ik echt niet meer terug komen naar nederland. Hij is nu 2 weken thuis en vanaaf heb ik hem eens gevraagd naar de ziekenverzekering, nou die ligt goedkoper dan hier in NL. Huizen zijn goedkoper daar (koophuis) hij heeft een appartement (huur) en betaald wel veel huur omdat hij in de binnenstad woont. Maar hij woont er met heel veel plezier en hij wordt echt duits, merk dat hij steeds slechter nederlands gaat praten haha echt woorden vanuit het duits naar het nederlands vertalen (bijv Uitblik ipv uitzicht,Aanroepen ipv bellen haha) af en toe denk ik ook wel eens ik vertrek naar duitsland toe, net over de grens bij Groningen
daar heeft mijn zusje dus gewoond... ik zou het je niet aanraden... werk is daar nu echt heel slecht en mensen hebben het niet heel goed daar...
Het is FINANZAMT. En met die mensen kun je maar beter niets te maken hebben als het niet nodig is. Lig alweer voor de zoveelste keer in de clinch met het Finanzamt. Maar goed, ik woon ook niet langs de Nederlandse grens maar veel en veel dieper in Duitsland. Qua boodschappen maakt het echt niet uit. Kaas, koffie etc zijn hier veel duurder en dat maakt het weer even met boodschappen uit Nederland. Kreeg vandaag ook weer een schok toen ik even 79 euro moest dokken voor een paar allergietabletten.