Kan werkgever je verplichten extra te werken? en hoe zit het met kinderopvangtoeslag?

Discussie in 'De lounge' gestart door suus1983, 10 jun 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.334
    36.195
    113
    Ik werk 24 uur per week en mijn collega 28 uur per week. Samen dus ruim fulltime. Ik werk hier nu 4 jaar en er is nooit een probleem gemaakt als 1 van ons er niet was. Nu is er een nieuwe leidinggevende en hij wil dat er elke dag bezetting is, logisch ook hoor, maar dus ook als de ander op vakantie is.
    Hij verplicht dat (nog) niet, maar de sfeer wordt er zo ook niet echt beter op denk ik.

Mijn collega bouwt elke week 2 extra uren op, koopt elk jaar 3 weken vakantie en heeft daarnaast nog de gewone uren. Dat betekent ruim 11 weken aan vakantie. Dat zou betekenen dat als ik dat elke keer zou moeten vervangen ik 11 weken per jaar fulltime zou werken en heel eerlijk gezegd, sta ik daar niet om te springen, want ik werk uiteraard niet voor niets parttime. In hoeverre kan werkgever mij hierin verplichten?

Komt nog bij, ik heb alleen het kdv als oppas, dat zou betekenen dat de kinderen die weken 5 dagen opvang nodig hebben, wat ik dus teveel vind. Echter, dat niet alleen, die kosten lopen enorm op en krijg je die wel vergoedt?

2. Joycey

Joycey Niet meer actief

Dit vind ik een goede vraag voor het juridisch loket :)

Ik heb er (nog) geen antwoord op. Ik krijg net pas arbeidsrecht. Ik denk niet dat hij het jou kan verplichten, zeker niet omdat het niet in je contract staat. Mja, als je het niet doet, schrapt hij misschien wel één van jullie en neemt hij een flexibele parttimer aan die wel die 11 weken fulltime wil werken. Om er zeker van te zijn; zie regel 1 van mijn post :D

3. tuc

tuc Niet meer actief

goh goeie vraag ja....ik zou denken sporadisch extra werken dat dat wel van je verlangt kan worden. Maar jij kunt dus nu al zien dat jij dus 11 weken per jaar full time moet werken, het lijkt mij niet dat ze je dat kunnen verplichten.

Maar ik zou er ook mee naar iemand gaan die echt echt verstand van heeft.

4. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.334
    36.195
    113
    Ja, als ik er niet achter kom neem ik sowieso even contact op met iemand van het juridisch loket.

Maar schrappen van die baan, vraag ik mij af op welke grond hij dat wil klaarspelen? Tja, als ze van je af willen lukt het altijd wel en dan ga ik ook wel hoor, maar ik ga niet uit mijzelf weg. Zover is het gelukkig in elk geval nog niet.

5. twoboys

twoboys Fanatiek lid

30 mei 2013
    3.707
    35
    48
    Zorg.
    Zeeland.
    Als t n keer voorkomt uit ziekte kan n baas een werkopdracht geven volgens mij.

Maar standaard elf weken fulltime werken , dan kom jij boven je contract uren die je dan ook of moet laten uit betalen of ter compensatie moet nemen.

Weet niet hoe t officieel zit maar denk niet dat dit mag.

Vraag t gewoon na aan je baas hoe dat zit. Ms een invaller voor als een van de twee ziek is of langer vakantie wil.

6. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Kan je niet iemand anders inwerken die de basisdingen over kan nemen als jullie er allebei niet zijn? Geen idee wat voor werk je doet en of dat dus kan hoor ;)

En die 11 weken, het kan toch zijn dat die collega ook weleens vrij neemt op een dag dat jij er sowieso bent? Dan zijn het er al wel minder. Maar goed blijft vervelend als je echt moet komen op je vrije dag.

Mijn man werkt ook een paar keer per jaar (3 keer ofzo) op zijn vrije dag, mijn ouders passen dan op of ik neem vrij. Maar dat is nu wel makkelijker omdat ze allebei naar school gaan, mijn man brengt ze dan naar school en ik begin op tijd zodat ik maar een halve dag op hoef te nemen.

7. cd28

cd28 Fanatiek lid

25 jul 2012
    1.344
    106
    63
    Misschien moet er eens gekeken worden naar je collega? Ik als werkgever zou nooit toestaan dat diegene zoveel op vakantie gaat. Uren kopen en daarnaast nog de standaarduren vind ik veel te veel.

8. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

18 sep 2008
    5.406
    138
    63
    Vrouw
    Kan je niet volgens dezelfde constructie gaan werken als je collega?
    Dan hebben jullie beide 11 weken.

Komt misschien ook wel goed uit met de vakanties zeker als je het dan eerlijk kan afstemmen met je collega.

9. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    Staat hier iets over in je contract? Bij mij staat er bijvoorbeeld dat overwerken indien nodig van mij verwacht kan worden. Nu weet ik niet of dit onder over werken valt natuurlijk maar ik zou het in ieder geval gewoon bespreken met je nieuwe baas.
    Uitleggen dat je het even hebt berekend en dat je 11 weken per jaar fulltime werken erg veel vindt gezien je bewust parttime bent gaan werken. Zo laat je je van je goede kant zien om het "pobleem" samen op te lossen.

Op je tweede vraag, indien je tijdelijk meer opvanguren afneemt krijg je hier natuurlijk ook een toeslag voor.
    Hoe je dit bij de belastingdienst moet opgeven zou je even op hun site moeten kijken of ze bellen, maar je krijgt van elk opgenomen uur iets terug.

Als je deze wijziging zelf niet zou aangeven dan krijg je dat geloof ik pas volgend jaar gecompenseerd dus kun je beter zelf al aangeven.

10. gitta

gitta Fanatiek lid

22 okt 2013
    2.625
    427
    83
    Tja, en dan heb jij dus veel overuren staan die je wilt opnemen, dan moet je collega jouw uren invullen, die heeft dan veel overuren staan die zij (hij?) wil opnemen, die jij moet invullen, zodat jij weer veel overuren hebt staan... Ad infinitum.

Juridisch gezien weet ik niet hoe het zit, arbeidsrecht bestaat voor een groot deel uit jurisprudentie en daar wijzigt de laatste jaren nogal wat in, maar heel praktisch is het dus sowieso niet voor je werkgever.

11. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.334
    36.195
    113
    Dat is bij ons via de cao geregeld, dus daar valt niets aan te doen.

Mijn voorstel is om op die dagen (voor zover dat gaat als secretaresse) thuis te werken. Dat betekent dat ik in kan loggen op het netwerk en telefonisch dingen kan regelen. Tuurlijk kan ik dan lang niet alles, maar in geval van nood kan er heel wat.

Ik ben in elk geval niet van plan haar standaard bij elke vakantie te vervangen en stel dat ik ook 11 weken vakantie zou hebben, nee, dan blijf je elkaar vervangen, dat lijkt mij niet echt opschieten.

Zoals het nu gaat loopt het ook wel en het is ook nog niet verplicht, maar ik wil mij ook niet van mijn slechtste kant laten zien en wel wat aanbieden.

12. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.334
    36.195
    113
    3 dagen oid per jaar zou te regelen moeten zijn, maar dan zou ik het wel ver van te voren moeten weten ivm de extra dag opvang en daar zou ik ook geen probleem mee hebben hoor.

Ik vind 5 dagen in de week met 3 kleine kids gewoon heel erg veel, zeker voor mijn middelste is dat echt niet leuk. Ze is nu al moe van 3 dagen naar school (ze gaat nog steeds woensdag en vrijdag niet heen) en als zij elke dag heen moet en dan ook nog naar de bso, dat trekt zij gewoon niet.

Een keertje, prima, maar niet zo vaak.

Toch maar eens laten uitzoeken of ik in mijn recht sta als ik niet elke dag wil vervangen.

13. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Ik denk ook dat dit lastig op te vangen is met alleen een kdv. Hier kon een enkele keer een dag extra wel (bij een begrafenis of iets anders onverwachts) maar voor de rest zaten ze altijd vol.

Maar met een parttime contract werk je gewoon een bepaald aantal uren per week. (bij ons word op jaarbasis gekeken of je genoeg uren gewerkt hebt) Bij ziekte (een griepje ofzo) invallen vind ik een ander verhaal, maar 11 weken op een jaar fulltime werken vind ik erg veel.

Stel dat jij nu die uren extra gaat werken, krijg je die dan uitbetaald of is dat tijd voor tijd? Dat is ook wel fijn om te weten. Als je tijd voor tijd krijgt kun je misschien ook iets met het kdv regelen? (ze zijn nu over het algemeen wat flexibeler als in mijn KDV tijd)

14. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.334
    36.195
    113
    Dat zou ik mogen uitkiezen, tijd voor tijd of geld. Maar het probleem bij tijd voor tijd is dat die uren weer kan opnemen en mijn collega dat dat weer moet oplossen en andersom weer.

15. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

18 sep 2008
    5.406
    138
    63
    Vrouw
    Ja en het nadeel van tijd uit laten betalen is weer dat er een heel groot gedeelte naar de belastingdienst gaat.

Hoe los je nu de vakanties op?

16. rums

rums Niet meer actief

Als ik jou was zou ik zoiezo advies vragen aan het juridisch loket.
    Daarbij komende kun jij er niets aandoen dat zij zoveel vakantie heeft. Dan lijkt het mij een logisch gevolg dat voor die weken er een invalkracht komt.
    Ik wil best iets meer werken in de zomervakantie maar daar zijn wel grenzen aan.

17. void

void Fanatiek lid

19 mei 2012
    2.356
    19
    38
    0161
    Wat staat er in je contract en hoelang is je contract ik weet dat ik toen voor bastion werkte ik eerst 2x een half jaar contract kreeg en daarna mogen ze nog een paar keer een termijn contract aanbieden voordat je vast bent maar na 4 jaar heb jij je vaste contract, ik mag aannemen dat je daardoor ook iets meer zekerheid mag hebben en ze je niet zomaar eruit mogen gooien mocht je bepaalde dagen ook gewoon niet te kunnen overnemen.. Klinkt alsof ze een oproep kracht kunnen gebruiken! Hou ons op de hoogte, en hoop dat het juridish loket je beter van dienst kan zijn!

18. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Ik zou duidelijk maken dat een aantal keer per jaar een dagje extra werken wel kan, maar geen 11 fulltime weken!
    Da's toch echt teveel van 't goeie. Want dan werk je uiteindelijk meer dan 20 % van de tijd wel fulltime, terwijl je net deeltijds wil werken!

Gaat je collega dan overigens de weken opvangen die jij verlof hebt? Wil en kan zij dat zomaar? Want zij zal toch ook wel met reden "maar" 28 uur werken.

Door een dag of 4 à 5 per jaar extra te werken toon je je goede wil. Maar veel verder zou ik toch niet gaan.
    Is dat te weinig naar je baas zijn zin, zou ik in overleg gaan met 't juridisch loket over hoe sterk je staat.
    Of moet er maar iemand bij aangenomen worden om 't verlof op te vangen (want je collega 11 weken en jij een aantal weken, da's te samen al een maand of 4).

Deel Deze Pagina