Wilrijk mijn vriendin woont wel in Deurne. Volgens mij ontvang je kinderbijslag waar je ook belastingplichtig bent toch? althans zo heb ik het altijd begrepen. Dit vond ik op de SVB website u in Nederland woont en in België werkt heeft u recht op Belgische kinderbijslag. De kinderbijslag in België is een bedrag per maand. U krijgt kinderbijslag tot 31 augustus van het jaar waarin uw kind 18 wordt. Voor kinderen van 18 tot 25 jaar kunt u nog kinderbijslag krijgen als uw kind: onderwijs of een opleiding volgt, én maar een klein inkomen heeft uit werk of een sociale uitkering. Behalve voor uw eigen kinderen kunt u ook kinderbijslag aanvragen voor bijvoorbeeld een geadopteerd kind of een pleegkind. Voor een kind met een handicap kunt u kinderbijslag krijgen totdat hij of zij 21 jaar wordt. Uw kind kan bovendien een toeslag krijgen. Hoeveel kinderbijslag kunt u krijgen? SituatieBedrag per maandVoor uw eerste kind (basisbedrag): 86,77Voor uw tweede kind (basisbedrag): 160,55Voor uw volgende kinderen: 239,72 Vanaf de leeftijd van 6 jaar krijgt u naast het basisbedrag ook een leeftijdstoeslag. Kinderbijslag aanvragen Werkt u in loondienst? Dan kunt u kinderbijslag aanvragen bij het kinderbijslagfonds waarbij uw werkgever is aangesloten of bij de Rijksdienst voor Kinderbijslag voor Werknemers (RKW). Werkt u als zelfstandige in België? Dan kunt u kinderbijslag aanvragen bij het Rijksinstituut voor de Sociale Verzekeringen der Zelfstandigen (RSVZ). Meer informatie vindt u op hun websites.
Ik zeg toch niet dat jij niet weet hoe het werkt? ik geef alleen aan dat ik dit op een website heb gevonden
Nee zo had ik het ook niet geïnterpreteerd hoor Yelice. Ik wou alleen maar zeggen dat mijn uitleg in principe zou moeten kloppen omdat dat mijn werk nou eenmaal is. Dat laatste bericht was misschien wat raar geformuleerd door mij .
Trouwens, hier kan je berekenen hoeveel kinderbijslag je kan krijgen: Rijksdienst voor Kinderbijslag voor Werknemers. Op de site (RKW - ONAFTS - ZFA) vind je ook alle info terug.
Werk jezelf in Nederland ? Dan krijg je uit België en Nederland kinderbijslag. Het Nederlandse bedrag blijft hetzelfde. Omdat de Belgische kinderbijslag hoger is,krijg je het verschil van Nederland en België uitbetaald vanuit België. Werk je niet dan krijg je het volledige bedrag uit België. Dit is per maand en meer dan Ned. De rompslomp valt mee maar het duurt ontzettend lang voordat je het krijgt. Mijn ex werkt sinds een jaar in België.Van 2010 heb ik het bedrag in april 2011 geheel gestort gekregen,van 2011 heb ik nog niks gekregen. Nee,snel zijn ze niet in België.
MamaMissP, dat komt omdat wij moeten wachten op de bedragen van de SVB uit NL. En dat duurt gewoon hééééél lang eer we die krijgen. Van zodra wij onze post binnenkrijgen, moet die binnen de maand behandeld zijn dus zo traag zijn we niet hoor . En het is zeker niet zo dat B altijd (veel) kan bijbetalen. Ik heb zelf dossiers waar ik om de zoveel tijd een briefje kan sturen dat er voor periode XX - XX geen aanvullende Belg kinderbijslag kan betaald worden.