Mijn moeder is 6 jaar geleden overleden. Mijn vader is ernstig ziek en de verwachting is dat hij binnen korte tijd zal overlijden. De dames van de thuiszorg zeiden dat ik de tijd die ik in het huis rondhang nu net zo goed nuttig kan besteden en alvast spullen kan uitzoeken…. Maar ik weet niet waar ik moet beginnen gewoon! Huis staat vol met snuisterijen, heel veel textiel, boeken, cd’s … zolder en schuur vol met spullen. Alleen al 2 planken vol met foto-albums die ik niet weg kan gooien, maar ook niet echt plek voor heb in mijn eigen huis Heeft er iemand tips hoe je dit aanpakt? Wat hou je zelf en wat doe je weg? Ik kan uiteindelijk natuurlijk wel zo’n bedrijf inhuren wat alles leeghaalt, maar ik moet toch eerst zelf kijken wat alles is en wat ik zelf wil houden of weg kan geven. Ik ben alleen er is verder geen andere familie, dus daar hoef ik geen rekening mee te houden.
Mijn vader is 9 jaar terug overleden, ik woonde niet meer thuis ( was 21 toen) en hij had ook heel veel spullen. Het was geen je kan er niet meer lopen huis maar hij had wel veel verzameld op rommelmarkten enzo. Uiteindelijk heb ik weinig meegenomen, ja foto's en videos en een schilderij van mijn geboorte dorp en wat kerstspullen. Verder nog wat spullen zoals een tv, witgoed etc dit verdeeld met mijn zusjes toen der tijd. De rest ging als het goed was naar de kringloop zoals grote meubels en ik liet wat mensen kijken wat ze graag wilden hebben. Maar ik moet ook zeggen dat er 2 grote containers vol naar de sloop gingen. Ik had van die containers gehuurd. Ik kan het allemaal wel bewaren maar als er verder geen waarde aan zit toch weggegooid. Wij hebben het trouwens zelf gedaan, met o.a mijn opa toen der tijd en wat andere mensen. Was best snel gedaan. Hij had bijv ook 1500 lp's. Die heb ik 3 verhuizingen meegesjouwd maar uiteindelijk met de 4de verkocht. Het was geen muziek wat ik leuk vond en niet mijn hobby, ik heb de beste Lp's er uit gehaald dat wel.
Mijn moeder is 4 jaar terug overleden en toen hebben wij ook het huis zo veel mogelijk leeg gehaald. Achteraf merkte ik dat het voor de verwerking wel heel fijn was. Qua foto’s dat zou ik wel echt bewaren, mocht je echt ruimte problemen hebben dan is het wel echt de moeite om ze of zelf, of ze te laten digitaliseren. Persoonlijk is dat een van de weinige dingen waarvan ik heel blij ben dat ik het heb. Al die andere dingen vond ik niet zo moeite. Mijn tip is echt om eerst zelf alles door te gaan. Wat je niet wil hebben maar wel van waarde is kun je verkopen. Als er nog spullen overblijven die goed zijn kun je de tweehand laten komen om de rest van het huis leeg te laten halen. Dan betaal je niets of heel weinig en zijn vaak heel blij met spullen voor de verkoop. (Dat hebben wij met de spullen van mijn oma gedaan, zou willen dat ik dat bij mijn moeder al wist.)
Foto’s zou ik, denk ik, in (laten) scanner en verwerken tot een digitaal boek (of meerdere). Tenzij er handgeschreven dingen bij staan, dan niet. Verder misschien volgens de volgorde waarop Marie Kondo een huis opruimt, te beginnen met hetgeen waar het minste emotionele waarde aan zit (in haar geval kleding, maar dat is nu wellicht nog wat lastig, maar misschien kan al het extra textiel wel al?). Zodat je snel wat meer ruimte krijgt en kunt ‘oefenen’ met wegdoen en opruimen ed? Ik weet trouwens niet of het fijn/goed voelt om nu al te beginnen? Die keer dat ik in een dergelijke situatie zat (niet met een ouder, maar met een ander dichtbijstaand gezinslid), wilde ik dat op dat moment echt nog niet…maar dat zal per persoon verschillen.
Je zou ook nog je vader kunnen vragen of er dingen zijn die voor hem een speciale waarde hebben, en die je daarom wellicht zou willen bewaren. Zo heeft mijn moeder wel eens gezegd dat we wat haar betreft alles weg mogen doen, maar dat ze hoopt dat een van ons de kast zou willen houden die in de woonkamer staat, omdat zij die voor hun bruiloft hebben laten maken.
Ik denk dat het alleen wel heel pijnlijk voor hem is om al te gaan ruimen als hij er nog is. Zou dan eerder (indien mogelijk) samen met hem fotoalbums/jeugdfoto's doornemen en de verhalen willen horen. Hebben hier echt veel foto's gehad waar we echt geen flauw idee hadden waar het over ging. Spullen zijn spullen, dat kan later ook nog wel. Zijn verhalen horen kan straks niet meer. Hier een grote tafel en daar alles uit een kast o.i.d. opgelegd. Bak verkoop, bak bewaren, bak kringloop, bak stort/gratis af te halen. Persoonlijke dingen meenemen: Sierraden, Foto albums, dia's (en dia projector etc wel zo handig), video's Gereedschap/inventaris Kijken wat je nog niet hebt en kan gebruiken (of met beter kan vervangen) rest verkoop of weg Meubels Tenzij t zelfgemaakt, familiestuk, beter is dan van jezelf of sentimentele waarde voor je oid verkoop/wegdoen. Boeken Hele bijzondere /series evt bewaren, rest weg/verkoop (je kan ook zelf een boekwinkeltje beginnen (boekwinkeltjes.nl)) Kleding/schoenen Kleding container (controleer wel eerst alle zakken!!!) Handdoeken: dierenasiel evt checken Als je probeert 1 kamer vrij te maken kan je daar opstapelen per bestemming dat je een rit bij elkaar hebt. Vervolgens bakkie huren (of een bestelbus bijv) en dan achter elkaar weg karren. Persoonlijke spullen die je mee wilt nemen, neem je elke keer mee dat je naar huis gaat.
O en vergeten te vermelden, maar wij hebben pas na zijn dood de boel uitgezocht. Ik vond het niet gepast om dat nu al te doen.
Als je vader nog thuis is, of nog weer thuis komt, zou ik ermee wachten tot hij is overleden. Heb 1 x meegemaakt dat de familie ook maat vast begon met opruimen ( en verdelen) terwijl de bewoner nog in zijn kamer ( was in een bejaardenhuis) was. Ok hij lag alleen nog maar in bed en het einde was nabij, maar vond het zo ongelofelijk kil. Hij heeft nog 3 weken geleefd in een, nagenoeg lege kamer ( bed en kast stonden er nog) met in de kast een pyjama en het pak voor de begrafenis. Nee pak de fotoalbums, blader ze door eventueel samen met je vader, haal lekkers (ook al mag hij dat b.v door suikerziekte, niet hebben) en maak nog die laatste mooie herinneringen. Als dat niet meer kan, hou elkaar gewoon vast.
Heel veel sterkte de komende tijd! Wat ze van de thuiszorg adviseren doen wij juist nooit adviseren. Het is niet fijn voor een ernstig zieke dat ze al spullen gaan opruimen.
Wij zitten momenteel in de zelfde situatie, behalve dan dat de persoon al is overleden. We zijn als eerste begonnen met het leegruimen van de koelkast. De inhoud hiervan begon namelijk wat te stinken. Daarnaast zijn we momenteel bezig met het verzamelen van fotoboeken en andere spullen van emotionele waarde. Over het vervolg denken we nog na, zelf met vuilniszakken puinruimen, het uitbesteden aan een bedrijf, kringloop laten komen, op een weggeef hoek op Facebook zetten, etc. Wat betreft de meubels zouden we de woning ook nog gemeubileerd kunnen verkopen. In deze tijd van huizen crisis is gemeubileerd verkopen ook absoluut geen probleem. Al met al vrezen wij echt pas in 2022 klaar te zijn. Verder ben ik het met de rest eens, niet al gaan ruimen terwijl je vader nog leeft. Heel veel sterkte de komende tijd! Want afgezien van het verlies van je vader komt er echt ontzettend veel op je af.
2,5 jaar geleden hebben mijn broer en ik ons ouderlijk huis leeggehaald. Grote stukken (meubilair) hebben we verkocht. Mijn broer was er verder minder sentimenteel in dan ik. Ik heb alle fotoalbums en vb schoolrapporten meegenomen, alsook de platencollectie van mijn vader. Voor de rest heb ik ook geprobeerd van mijn hart een steen te maken en verstand op 0 gezet. Alles weg. Zo stonden op zolder nog allemaal dozen met al mijn schoolspullen, van de eerste kleuterklas tot de hogeschool. Allemaal weg zonder nog te bekijken; maar als ik had gekund, had ik alles meegenomen denk ik. Toppunt is: op dat moment ging dat niet (woonde nog samen met mijn ex) maar nu zou ik voor véél meer plek gehad hebben...
Nee zo gek wou ik het niet maken. Maar de woonkamer puilt nu uit van alle hulpmiddelen die er extra gekomen zijn afgelopen weken (po stoel, bed, tillift, inco’s) dus we moesten wel een beetje plek maken om het leefbaar te houden. ik ben inderdaad begonnen met de foto’s en papieren nu. Nu kan ik inderdaad nog de vragen stellen en verhalen horen. Maar ik heb verder niet echt een knuffel-verhouding met mijn vader. Het is een heel praktische en nuchtere man die graag wil dat zijn spullen goed terecht komen. Daar is hij zelf ook mee bezig in zijn hoofd. Dus het voelt niet heel gek of kil ofzo om daar nu naar te gaan kijken.
Hulpmiddelen die niet meer nodig zijn, zou ik inderdaad vast weg doen. En verder doen wat voor jullie goed voelt inderdaad!
Ik heb destijds (5 jaar terug) mijn ouderlijk huis leeg gehaald en verkocht. Fotoalbums heb ik meegenomen, evenals losse foto's. Verder hun trouwboekje en wat andere spullen waar ik waarde aan hechtte. Daarna heb ik familie gebeld om te vragen of zij nog wilden kijken of er iets bij zat. Alles wat daarna overbleef heb ik òf op een Facebook weggeef site gezet of verkocht of naar het stort gebracht. Ik heb al met al 1 bananendoos met spullen gehouden.
Toen mijn oma naar het verzorgingshuis ging,zijn we, met toestemming van oma,allemaal door het appartement gegaan en een stickertje geplakt op dingen wat je graag wilde hebben. Ze was toen beginnend dementerende en kreeg zo ook nog mee,naar wie wat ging en kon zij haar wensen uitspreken. Sieraden liggen bij mn tante in de kluis en worden na overlijden verdeeld. Zo heb ik wat kristalservies zoals bonbonschaaltjes etc en de worstenmaker van de slagerij die opa en oma vroeger hadden. Dingen waar meerdere stickers opzaten hebben ze onderling ook weer verdeeld. Een pak van mn opa,is naar mn oom gegaan. Sommige dingen heb je zelf niks aan,maar hebben gewoon emotionele waarde. Bed/kasten etc zijn naar de kringloop gegaan. Ze heeft maar een kleine kamer dus daar staat de dressoirkast/tvmeubel nu. De rest is naar de stort gegaan.
Nee de hulpmiddelen zijn nog nodig, maar om een beetje leef-/werkruimte te hebben met al die hulpmiddelen erbij, moeten er andere dingen uit de kamer geruimd worden.
Zou boven beginnen en verhalen horen. Wat ik begrijp hij leeft nu beneden en daar kijken en ruimen zo lang mogelijk uitstellen.
Uit je begin post haalde ik dat het een idee was van de thuiszorg. Maar als je vader hierdoor rust in zijn hoofd krijgt is het prima om er mee bezig te gaan