Spaardoel, hoe kan ik mij eraan houden?

Discussie in 'De lounge' gestart door tumtummetje, 10 mei 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tumtummetje

tumtummetje Fanatiek lid

8 jul 2006
    1.844
    1.585
    113
    Wij geven best makkelijk geld uit en ik ben zelf gek op kleding. Ik merk dat 9 van de 10 keer spaargeld wat ik over zou moeten houden aan het einde van de maand weer terug geboekt wordt :oops:.

Nu met vakantiegeld en belastingteruggave staat er redelijk wat op de spaar, maar het zou veel meer kunnen zijn.
    En dan baal ik toch best wel van mijzelf :o:

Wie heeft tips?

Hoebie vindt dit leuk.
  2. MnnW

MnnW Fanatiek lid

10 jun 2013
    3.244
    2.361
    113
    Vrouw
    Eerst een goed overzicht maken van je inkomsten en uitgaven, kijken waar je kunt besparen en berekenen hoeveel je dan kunt sparen. Dit meteen overmaken als je salaris binnen is gekomen.

Spaarrekening bij een andere bank
    (zodat het net iets ingewikkelder is om terug te boeken)

Spaarpotjes aanmaken binnen de rekeningen zodat je beter kunt zien waar je voor spaart.

Sommige banken hebben handigheidjes voor ongemerkt sparen (bijvoorbeeld alle pinbetalingen afronden en het verschil naar spaarrekening boeken)

3. Lammetje91

Lammetje91 Bekend lid

12 dec 2016
    936
    577
    93
    Misschien nu iets moeilijker, maar ik pin vaak geld voor een week. Daar doe ik dan de boodschappen van. Wat overblijft in een spaarpotje voor een keer lunchen ofzo.

4. Esther2901

Esther2901 Fanatiek lid

3 jul 2014
    2.073
    1.570
    113
    Heel herkenbaar. Ik was eigenlijk al een tijdje op zoek maar een spaarrekening waarbij ik niet zomaar geld op zou kunnen nemen.

Toevallig heb ik nu afgelopen week een internetspaarrekening bij Nationale Nederlanden geopend. Deze is gekoppeld om mijn eigen betaalrekening.
    Ik kan van deze rekening altijd geld storten en opnemen, maar doordat hetniet bij mijn eigen bank (ING) is, is voor mij gevoelsmatig de stap wat groter om er dan ook daadwerkelijk zomaar geld van op te nemen.

Chillin vindt dit leuk.
  5. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.134
    8.867
    113
    Je kunt je geld soms ook voor een paar jaar vast zetten. Als je het eerder op wil nemen, kan dat wel, maar dan betaal je een boete.

Bij mij werken ‘potjes’/‘subrekeningen’ op de rekeningen; dan weet ik waar ik het voor doe.

6. Bezige bij

Bezige bij Fanatiek lid

6 mrt 2016
    1.948
    1.711
    113
    Vrouw
    Ik denk toch echt dat je dan minder geld uit moet geven als je meer wilt sparen.
    Qua shoppen, zou je het kunnen voorkomen door eerst je eigen kleding kast te her ontdekken en nieuwe setjes bij elkaar te maken. Daarom koop je waarschijnlijk minder snel iets nieuws. Online winkels even vermijden en fysieke winkels alleen heen gaan met een lijstje en je aan dit lijstje houden. Deze dingen hebben mij erg geholpen om meer te kunnen sparen.

Maslov en momwithcamera vinden dit leuk.
  7. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.669
    18.736
    113
    Vrouw
    Dat is vooral een klik die je moet maken.
    Stel dat je uzelf een spaardoel heeft ieder half jaar, zou je u daar dan kunnen aan houden en het karakter hebben om spullen die je niet nodig hebt te laten liggen ?

8. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Het enige wat bij mij helpt is op de dag dat mijn salaris binnenkomt een gedeelte gelijk op m'n spaarrekening zetten. Als het eenmaal op mn spaarrekening staat is de drempel veel groter om het te gebruiken. Als ik het op mn gewone rekening laat staan, dan "vergeet" ik vaak dat m'n plan was om het niet te gebruiken :rolleyes:

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  9. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.147
    3.174
    113
    Rekening openen zonder internetbankieren en pasje zodat je naar de bank moet om het over te boeken/op te nemen.:thumup:

brownielover, Poolvos en Maslov vinden dit leuk.
  10. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.669
    18.736
    113
    Vrouw
    Ahja dan weet je wat doen e :).
    Direct een deel naar de spaarboek.
    Domiciliëring ?
    Dan moet je het zelf niet doen.

11. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Dat zou ook nog een idee zijn, maar ik geloof niet dat mijn werkgever dat doet. Maar zo werkt het ook prima. Zolang ik het maar niet op mn betaalrekening laat staan, want dan gaat het op ook, haha.

12. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.669
    18.736
    113
    Vrouw
    #12 Neuzeke, 10 mei 2020
    Laatst bewerkt: 10 mei 2020
    Uw werkgever hoeft dat niet te doen hoor.
    Jij kan ook zelf een bedrag aanklikken die je maandelijks automatisch naar de spaarrekening wil.
    Wij hebben dat ook.
    De kinderen krijgen iedere maand een vast bedrag en dat gebeurd automatisch.

13. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.696
    4.304
    113
    noord holland
    #13 spruitje80, 10 mei 2020
    Laatst bewerkt: 10 mei 2020
    Dat je wel spaart maar het vervolgens weer terugboekt heeft vooral met je eigen wilskracht en doorzettingsvermogen te maken :D. Het kopen van dingen die niet persé nodig zijn is eigenlijk een soort van verslaving. Je wil het hebben en kan het niet onderdrukken. Ik denk dat je daar wel iets aan kan doen als je dat zelf wil.
    Sowieso aan t begin van je maand het geld meteen verdelen: geld naar spaarrekening, geld voor vaste lasten (evt op andere rekening), enzovoorts en dan een budget voor kledinguitgaven. Van het geld wat je over houdt is t handig om het door 4 te delen (eigenlijk 4,2 omdat een maand iets langer duurt dan 4 weken). Zo weet je wat je ongeveer per week te besteden hebt. Dit kun je pinnen en contant doen, maar je kunt ook een poosje een huishoudboekje bijhouden terwijl je pint. Zo krijg je veel zicht op wat je nou eigenlijk uitgeeft en waaraan. Je wordt er soms ook fanatiek van om iets over te houden (wat dan apart kan of mee naar de week erna). Zo leer je je op een gegeven moment inhouden als je potje bijna leeg is maar je graag nog wat wil kopen. Inzicht is heel belangrijk.
    Ik denk ik jouw geval dat je jezelf best 'kleedgeld' zou kunnen toekennen, dus een vast budget per maand apart zetten hiervoor. Dat kan middels pinnen en dan apart stoppen bijvoorbeeld, of goed noteren als je wel graag wil pinnen/online wil kopen. Wat je overhoudt gaat mee naar de volgende maand. Alleen dát mag je uitgeven en niet meer. Als t op is dan ook écht niet het budget overschrijden. Wat zo ontzettend nodig kan t allemaal niet zijn als je veel kleding koopt.
    Als je iets wil hebben kan t ook handig zijn om eerst bijv. 3 dagen te wachten (Of een andere tijd, daar zit een theorie achter geloof ik), je vermijdt dan je impulsieve deel van de hersenen, en denkt er dan vaak anders over na die periode.
    Nog belangrijker is, niet steeds naar de winkels gaan of online rondneuzen, want dan prikkel je juist je impulsieve deel in je brein.
    Uiteindelijk heeft t toch ook echt met wilskracht en doorzettingsvermogen te maken :).

Hoebie, NiVa0230, Maslov en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  14. momwithcamera

momwithcamera Fanatiek lid

13 mei 2019
    1.934
    2.777
    113
    Vrouw
    Ik denk dat het begint met een goed overzicht van je uitgavenpatroon. Opschrijven hoe veel er binnenkomt en wat er uit gaat. Wij werken zelf met potjes: en vast bedrag voor boodschappen, vaste lasten, kleding en sparen voor vakantie, onderhoud, noodrekening, verjaardagen, datenight, kids etc. Als het op is, is het op. Voor ons werkt dat goed. In plaats van 1 grote hoop spaargeld waarvan je altijd denk dat er wel aan iets af kan, hebben we dat nu onderverdeeld in potjes met doelbedragen. Dan werpt echt een barriere op, ik haal er geen geld af als ik zie dat we nog maar op 50% van ons spaardoel zitten.
    En de prikkels om te kopen verwijderen. Ik ontvolg op social media de mensen waar ik altijd koopdrang van kreeg (met dat fantastische huis of leuke kleding), kijk niet meer zoveel in webshops en ga niet meer 'even' naar winkels als mn geld al op is.

15. Elsss

Elsss Fanatiek lid

26 jul 2013
    2.023
    3.257
    113
    Als eerste geld naar je spaarrekening overboeken. Wij hebben een automatische overschrijving op de dag nadat ons salaris binnenkomt.

Verder rond ik elke avond voor ik ga slapen het bedrag op onze betaalrekening af naar beneden tot een bedrag dat op een vijf- oof een tiental eindigt. Dus als er 279 euro opstaat, maak ik 4 euro over naar de spaarrekening. Als er 281,77 euro opstaat, dan 1,77. Zo spaar ik elk jaar gemiddeld 600 euro bij elkaar.

Als ik meer dan 40 euro wil uitgeven aan iets anders dan eten en drinken, moet ik van mezelf 24 uur wachten. De helft van de keren besluit ik dan toch dat ik het niet wil.

Vitamientjuh, Maaike87, Spoetnik en 3 anderen vinden dit leuk.
  16. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.160
    35.820
    113
    Is je doel realistisch? Ik maak elke maand zodra het salaris is gestort een bedrag over naar de spaarrekening. Voorheen wilde ik eigenlijk teveel sparen, maar dat resulteerde erin dat ik het net zo vaak weer terugboekte. Nu maak ik een iets kleiner bedrag over, maar blijft het wel staan.
    Verder verdeel ik in een Excel bestand alles in potjes, werkt voor mij overzichtelijke.

Hoebie vindt dit leuk.
  17. tumtummetje

tumtummetje Fanatiek lid

8 jul 2006
    1.844
    1.585
    113
    Wauw wat een goede tips. Ik houd iig wel goed onze in en uitgaven bij, maar toch bleken de uitgaven niet te kloppen met de realiteit. Ik begroot 600 euro per maand aan boodschappen maar bleek in de maand januari 1000 euro aan boodschappen te hebben uitgegeven. Dat heeft wel onze ogen geopend, we zijn daar nu wel bewuster van. Maar ons pingedrag is nog steeds teveel. Ook hebben we beide een pasje dus raak je snel overzicht kwijt.

Ik ga de tip gebruiken om bij een andere bank een spaarrekening te openen zodat het niet zo makkelijk terug kan.

18. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.160
    35.820
    113
    Dat was hier ook zo. Ik heb een tijdje een lijstje gemaakt met alle pin uitgaven van de maanden ervoor en dan zo per maand gekeken wat waar heen ging..

19. Novi

Novi Niet meer actief

Wij hebben 1 rekening voor vaste lasten, sparen en boodschappen. Ik raakte steeds het overzicht kwijt en gaf daardoor teveel uit. Wij hebben nu het boodschappengeld op een spaarpotje binnen die rekening gezet en iedere keer als we iets gekocht hebben halen we het geld meteen uit dat potje naar de lopende rekening. Daardoor zie je precies welk bedrag je nog hebt tot het eind van de maand voor boodschappen. Of je kunt verschillende rekeningen openen.

20. JustNice

JustNice Bekend lid

3 jul 2008
    908
    140
    43
    Zuid Holland
    Hier hebben we verschillende rekeningen

- gezamenlijke rekening waar de vaste lasten vanaf gaan en de inkomsten op worden gestort
    - gekoppeld aan de gezamenlijke rekening, spaarpotjes met verschillende doeleinden. Zoals maandelijkse overschrijving naar de potjes voor kleding, jaarlijks/kwartaal-nota's, vakantie, spaarrekening Kinderen, spaarrekening studie, onderhoud auto, onderhoud woning, buffer etc.

Daarnaast hebben we nog een rekening waar we maandelijks boodschappen& Bezine-geld op storten. Alleen deze rekening wordt met pinpassen gebruikt.

Zodra wij iets hebben gekocht zoals kleding, bouwmaterialen voor het huis apk voor de auto oid, schuiven we een bedrag door van de ene naar de andere rekening.

Dit werkt echt prima voor ons.

Sinds dat wij dit op deze manier doen, hebben we steeds meer overzicht. En is het zelfs een sport om de spaarrekeningen te laten groeien.
    Daarvoor maakte we ons salaris op tot op de laatste cent.

Hoebie vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina