Zijn er hier dames die in de thuiszorg in één van bovengenoemde functies werken? Kunnen jullie iets vertellen over je werkzaamheden? Ik ben onlangs aangenomen als thuisondersteuner. Er zijn 2 verschillende functieomschrijvingen zoals in de topictitel genoemd. In mijn contract staat echt thuisondersteuner. Zo is het mij ook geschetst tijdens een gesprek. Alleen zie ik nu in mijn planning dat ik ook ingedeeld word bij iemand die huishoudhulp nodig heeft. Leuk en aardig, maar ik ben bang dat straks de verwachtingen van de klant te hoog zijn m.b.t. de functie die ik heb. Iemand dit ook wel eens aan de hand gehad? Ik ga me nl. niet rotpoetsen voor het salaris wat ik nu krijg, daar heb ik niet voor gekozen.
In mijn contract staan 2 functies opgenomen: die van thuis ondersteuner (persoonlijk begeleider)en huishoudelijk hulp. Dus ik doe ook beide, maar dat wist ik van te voren. Wel met aangepast uurloon ivm 2 functies. Weet niet wat er in jouw functie omschrijving verder staat? Bij mij is het echt voor de ondersteuning van praktische zaken, zoals: post doornemen, bellen met instanties, evt betalingsafspraak regelen, afspraken met de gemeente onderhouden. En daarnaast huishoudelijk hulp, dus schoonmaken om t zo te zeggen. Maar waar ik schoonmaak doe ik dan niet de praktische zaken, en andersom. Dus ik weet niet wat je zelf wilt? Echt één functie of ze combineren? Of net als ik, beide functies maar dan wel gescheiden bij de cliënten. En anders met je werkgever bespreken.
Ben ik de enige die vind dat dit soort werkzaamheden uitgebuit worden? Zoals harlene2014 al aangeeft; salaris is afgestemd op 2 functies. TS geeft al aan dat het anders lijkt dan bedoeld. Ik zag vanochtend ergens op FB nog iets voorbij komen als een vacature als thuishulp tegen 11.15 bruto per uur. Maar wel met verjaardagslunch met je teamleider. Pff.. Ik heb een paar jaar terug dit werk gedaan. Ik vond het best leuk en dan vooral om het contact met de mensen. Maar ik had geen uitzicht op een vaste baan. Als een klant uitviel of wegviel en ik een week niets had, stond ik al in de min-uren. Ik moest veel in de planning zelf organiseren, veel mocht ook vooral niet en je poetste je een ongeluk in veel te korte tijd. Dat geeft niet, maar heel veel klanten hadden toch een ander beeld van de werkelijkheid. Zeker het werkenbijbijv. Dementerende nensen is meer dan alleen maar met je poetsdoek geroutineerd door het huis jagen. Echt.. het werk is zoveel belangrijker,maar ik vind echt dat hier flink midbruik gemaakt wordt van heel veel gemotiveerde werknemers. En erger nog; ik zat met mijn uurloon en maximaal haalbare werkuren zo laag, dat ik een aanvulling nodig had vanuit de bijstand. Dit moet toch niet kunnen?
Bij ons doen de praktische thuis ondersteuners hh werk, maar gaan ook met cliënten boodschappen doen, pakken regelwerk op zoals hulp bij bellen van instanties, gaan wel eens mee naar Bijv de huisarts, helpen de cliënten hun huishouden/leven organiseren zodat ze zo lang mogelijk zelfstandig kunnen wonen. Maar ook gewoon het stuk aandacht en vertrouwensband doen cliënten heel erg goed. M.i mag het beter betaald worden. Want zonder de praktische thuis ondersteuner zijn wij als zorg ook nergens. Zij zijn onze oren en ogen, kennen de cliënten het beste en zien veranderingen eerder dan ons.
Ik zou je werkgever opbellen en vragen hoe het zit en wat er verwacht wordt. Dan heb je meteen duidelijkheid en kan je zelf ook aangeven wat volgens jou de afspraken waren.
Ik heb idd al een mail gestuurd met de vraag om uitleg. De 2 functieprofielen zijn eigenlijk heel duidelijk en in mijn contract staat ook duidelijk welke van de 2 het is. Desalniettemin heb ik nog een klant toebedeeld gekregen die huishoudelijke hulp nodig heeft, die staat voor morgen op de planning. Of dat ze het nu gewoon probeert of dat het onwetendheid is van mijn coördinator, dat zal morgen wel blijken. Ze heeft nog niet gereageerd. Zij doet dit sinds kort. Het sollicitatiegesprek heb ik ook nog met de vorige coördinator gehad. Dit ben ik gewoon helemaal met je eens. Mijn eerste cliënte had haar huis al helemaal spik en span en die vind het reuze gezellig dat ik er 2 uurtjes kom elke week. Ze is tegen de 90 en haar eigen kinderen wonen allemaal verder weg. Ik heb wat dingetjes voor haar gedaan waar ze zelf bv niet bij kan of wat te veel is, dat is ook geen enkel probleem. De andere functie is gewoon echt achter elkaar alles poetsen en daar pas ik voor voor 11.14 per uur bruto. Zo ervaar ik het ook een beetje. Ik hoef niet te werken voor het geld, ik doe het omdat ik dat zelf graag wil. Maar ik krijg nu wel het gevoel dat er misbruik van wordt gemaakt. Van de week kreeg ik een adres een half uur verderop. Leuk en aardig, maar ook deze stad is niet besproken tijdens de sollicitatie. Deze kost me heen en terug een uur van mijn eigen tijd, reistijd is voor jezelf. Bij mij heel duidelijk alleen ondersteuner, dus er zal iets aangepast moeten worden. Ik wil geen functie van huishoudelijke hulp uitvoeren.
Verjaardagslunch met je teamleider. Sorry hier moet ik om lachen . De situatie die jij schetst is wel erg hoor. Zo is het bij mij niet gelukkig. Als er bij mij een cliënt uitvalt krijg ik deze gewoon doorbetaald, of ik help extra op kantoor of ik doe een intake, of een spoedje tussen door. Krijg gelukkig meer dan die 11,75 p.u. en reiskosten vergoeding. Gelukkig heb ik van alle cliënten die ik heb er eentje waar van ik moe word de rest is ontzettend lief en aardig. En vooral vaste cliënten. Dat is wel fijn.
Als het zo zwart op wit staat zou ik ook aangeven dat je hier niet voor getekend hebt en dat dus niet doet.
Ik wacht de reactie morgen (hopelijk) wel even af. Het zou nl. ook een stukje onwetenheid van deze dame kunnen zijn. Zij werkt pas sinds kort in deze functie. Maar de functieomschrijvingen en mijn contract zijn heel duidelijk gelukkig. Als zij vindt van niet, dan zit ik gelukkig in mijn proeftijd en kan ik bedenken wat ik dan doe. Morgen en dinsdag 4 adresjes die ik in ieder geval af ga, want de cliënten kunnen daar ook niets aan doen. Trouwens, het is er maar eentje die dan niet bij mij zou horen, de andere 3 wel.
Het leek idd bij de coördinator te liggen. Volgende week begint er een nieuwe. Ik ben ondersteunend en niet voor de grote schoonmaak 2 van mijn cliënten zijn inmiddels vervangen voor anderen. Ik heb nu 4 vaste adresjes en vind het best zo. Ik heb veel invaladressen gehad de afgelopen weken. Ik merkte dat dat me toch even te veel was. Ik ging van niets (9 jaar thuis) naar 3 volle dagen. Zo gauw ik er zelf aan toe ben, kunnen er weer meer adressen bij gepand worden. Erg fijne regeling zo!