Wonen is geen gunst, maar een recht!

Discussie in 'De lounge' gestart door ruelF, 22 okt 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ruelF

ruelF Niet meer actief

Beste mensen,

Ik zit met een probleempje. Ik ben student en ik woon in een studentenwoning (zeecontainer). Ik heb geen flauw idee waar ik straks heen moet. Mijn ouders en familie laten me lekker alles zelf op lossen. Ik denk dat het het beste is om samen te wonen met mijn semi ex-vriend (die relatie is nog een beetje onduidelijk, maar qua steun en vertrouwen wel redelijk stabiel). Ik stond al 3 jaar ingeschreven bij studentenwoningweb, maar dat kan ik niet meenemen naar de normale woningmarkt en daardoor sta ik nu dus nergens langs genoeg ingeschreven om voor een woning in aanmerking te komen...
    Ik kan mijn kindje echter niet geboren laten worden in een zeecontainer en de particuliere huur is of te moeilijk om binnen te komen (we hebben nu op een superhuis gereageerd, maar dat hebben 200 anderen ook gedaan) of het is gewoon te duur (we hebben ongeveer 5 a 600 euro te besteden aan huur... en dat is nog als we samen doen). Ik woon nu in Amsterdam en heb ook al op andere plekken gekeken, maar dat is even erg (behalve Friesland of Groningen, maar daar ken ik niemand). Ik wil graag in de omgeving van Amsterdam wonen, maar liever niet in de stad zelf.

Ik ben ten einde raad... :cry:

POST SCRIPTUM
    Bij de woningbouw kom je als zwangere vrouw niet in aanmerking voor een voorrangsregeling.

2. Ranjeewha18

Ranjeewha18 Niet meer actief

Hoi wij zijn ook studenten,

wij hebben het zo gedaan.. wij stonden een jaar in geschreven. Naar de geboorte, hebben we Sam erbij gezet. En toe waren we oppeens van nummer 176 naar 2de plek gegaan.
    Bij de woning bouw hebben we al onze inkomsten op papier gezet.. Zo zagen ze dat we genoeg binnen kregen..

wij hebben een 3 kamer woning en wij zijn maandelijks 300 euro kwijt (minder maar me vriend gaat daar over ;) )

wij wonen in Almere, 20 minuten van Amsterdam

3. peetje24

peetje24 Fanatiek lid

3 feb 2007
    3.355
    0
    0
    docente
    hoi,

wat een rotsitiuatie zeg. Ik ken je hele situatie natuurlijk niet, maar kun je eventueel niet terug naar je ouders?

Ik weet niet hoe het met je zwangerschap is gegaan, maar dat je geen voorrang krijgt bij de woningsstichting is bekend. Kun je echt niet in de zeecontainer blijven? Ik neem aan dat het geen echte zeecontainer is maar een prefab studentenhuis, of is het wel een echte zeecontainer?

Informeer eventueel bij de gemeente welke mogelijkheden er zijn. Ik snap dat het heel lastig is, maar misschien is thuiswonen je enige optie tot je afgestudeerd bent en een baan hebt om de huur te kunnen betalen.

succes

4. Minimuisje

Minimuisje VIP lid

8 jul 2006
    8.361
    0
    0
    Zuid - Limboland
    Ik zou ook even langs de gemeente en woningvereniging gaan om te vragen hoe je kansen zijn en hoe je het het beste kan oplossen om zo snel mogelijk toch in aanmerking te kunnen komen voor een woning.

Het is nooit makkelijk om een huurhuis te kunnen krijgen... Succes ermee!

5. stef

stef Fanatiek lid

19 apr 2006
    3.084
    31
    48
    Heel herkenbaar.
    Wij woonde particulier en toen ik bevallen was moesten we daar plotseling uit! Kaye was net twee weken oud :(
    Wij konden ook geen andere woning vinden dus zijn we bij me ouders voor 10 maanden ingetrokken!
    Tsja je moet toch wat met een kleintje.
    eigelijk ben ik daar erg blij mee geweest wel zwaar maar je heb alles voor je kind over!

En nu sinds 4 maanden wonen we in een mooie 4 kamer flat via de woningbouw!
    Jah mijn enige advieds is voor je veel regeren via woningbouw dat is gewoon het beste!
    En naar de woningbouw gaan? nee doen ze echt niet aan mee! Hier in utrecht teminste niet!
    En idd zodra je kindje geboren is kan je misschien wel snel omhoog gaan op de lijst voor een huisje maar nog geen gerantie dat je snel een huisje heb helemaal niet in amsterdam/utrecht/den haag!

Succes ermee!

6. acire

acire Fanatiek lid

ik heb het huisje waar ik zit na 3 maanden inschrijving gekregen omdat het een jongerenwoning is en de procedure anders gaat dat bij gewone woningen.
    ze kiezen gewoon iemand uit.
    ik zit nu dan wel in een 2-kamerwoning maar dat is best even te doen nog.
    hier ook genoeg jonge moeders die zo een woning hebben gekregen.
    misschien is er zoiets bij jou ook wel?
    hier is het ook niet zo dat je eerder in aanmerking komt op een grotere woning krijgt als je een kindje krijgt :(

ander kun je misschien particulier gaan wonen als je daar het geld voor hebt?
    via direct wonen.
    is wel iets duurder, maar niet onbetaalbaar.

7. mamaatjevan5

mamaatjevan5 VIP lid

30 sep 2007
    5.584
    2
    38
    hoi hoi

hier in almere toch vlak bij a'dam heb je urgentiewoningen, krijg je binnen 1 jaar een gepaste woning toegewezen

ik zal als ik jou was eens contact opnemen met woningstichting goede stede

succes en groetjes nathalie

8. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.272
    6.801
    113
    Hoe kan dat nou? Omdat er een persoon bij kwam? Je hebt toch huurbescherming?

Mijn moeder heeft ook huurders. Nu verkoopt ze haar huis. Maar ze mag de huurders er niet uit zetten. Die mogen blijven totdat ze zelf weggaan. En eigenlijk ook wel zo eerlijk.

Meid, moeilijk hoor. Ik ga eens mijn oren en ogen open houden voor je.

9. stef

stef Fanatiek lid

19 apr 2006
    3.084
    31
    48
    Nou wij hadden geen contract bij die persoon.
    En het was onderhuur dus als hij de huur opzegt bij de woningbouw zijn wij het gewoon kwijt!

10. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.272
    6.801
    113
    ok, dan snap ik het.

11. DaisySanches

DaisySanches VIP lid

20 jan 2007
    12.361
    0
    0
    Amsterdam
  12. loopy

loopy Fanatiek lid

23 apr 2007
    3.564
    0
    0
    kantoor
    gouda
    wat een ellende :( en als je studeert valt het ook niet mee om een berg bij te verdienen, als je ook nog een baby hebt. of werkt je vriend er nog wel extra bij?

oh ik lees net dat het eigenlijk je exvriend is.

is particuliere huur een optie? advertentie op marktplaats?

misschien moet je anders eens zoeken op de website www.alleenmaarzwanger.nl daar staan links voor jonge zwangere vrouwen die het even niet alleen kunnen... bij een ex wonen lijkt me ook geen leuke situatie

13. Juul76

Juul76 Bekend lid

20 nov 2006
    768
    297
    63
    Nee hoor, zelfs als je onderhuurt bouw je rechten op! Het is zelfs mogelijk dat de wbv je, wanneer je kunt aantonen er een x-aantal jaren te hebben gewoond, er laat wonen en het contract met de "echte huurder" ontbindt.

14. loopy

loopy Fanatiek lid

23 apr 2007
    3.564
    0
    0
    kantoor
    gouda
    ben misschien onnozel hoor, maar ik dacht dat onderhuur eigenlijk illegaal was!

15. Juul76

Juul76 Bekend lid

20 nov 2006
    768
    297
    63
    Ja, dat is inderdaad zo. Maar degene die onderverhuurt is in overtreding, veel woningcorporaties vinden dat degene die onderhuurt net zo goed een slachtoffer is. Die zitten natuurlijk ook niet voor hun lol in onderhuur, vaak nog tegen 2 keer de normale huurpijs....

Ik zeg niet dat dit altijd zo is, maar de tendens is dat woningcorpoarties er steeds vaker op deze manier naar kijken.

16. mamalieske

mamalieske Fanatiek lid

14 sep 2006
    2.356
    0
    0
    Tja je hebt een lastige situatie maar dat je geen voorrang meer krijgt als zwangere vind ik eigenlijk in de tegenwoordige tijd niet meer als normaal.
    Is natuurlijk niet zo leuk voor jou maar wel zo eerlijk voor al die andere mensen die ook al lang op een huisje wachten.
    Als mensen gaan scheiden zit je ook nog maanden bij elkaar op de lip of je bedenkt met je naasten een andere oplossing.
    In mijn vorige woonplaats was de gemiddelde wachttijd op een huisje als je alleenstaand was ruim 6 jaar! Als dan elke zwangere voor gaat dan krijgt niemand meer een huis.

Als voorbeeld:
    Mijn moeder heeft een jaar bij mijn tante ingewoond (ze stond al 5 jaar samen met mijn vader ingeschreven, gelukkig maar) dit omdat ze van mijn vader ging scheiden na een hand gemeen, en ook dat krijgt geen voorrang meer tegenwoordig.
    Mishandeling is dus al geen urgentie meer, dus logisch dat een zwangerschap (waar je zelf voor kiest) dat ook niet is.

Ik snap dat je in een rot situatie zit maar ik wilde dus wel even reageren op je een beetje geërgerde Post Scriptum, om ook een beetje begrip te kweken bij je voor andere mensen die op een huur huisje wachten, je bent vast niet de enige in amsterdam die in de shit zit.

17. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    idd lullig zat, maar net wat mamalieske al zegt, je bent echt de enige niet en je kan niet verwachten omdat jij "toevallig" een kindje krijgt, jij voorang hebt cq krijgt op andere die net als jij zitten te springen op woonruimte...

ex van een vriend van me woont al jaren op een 2 kamerfl. met vriend en inmiddels 2 kids...

geen pretje hoor, oudste is al 6 en jongste 9 mnd, maar denk maar niet dat ze urgentie krijgen om te verhuizen naar een ruimere woning...

zij slapen nu in de woonkamer op een slaapbank, en de kids in de enige slaapkamer die er is, kleine meid heeft nog nooit een eigen slaapkamer gehad (dat is triest hoor) nu heeft haar vader eindelijk een woning toegewezen gekregen en zal de kleine meid als ze bij haar vader is eindelijk eens een keer een eigen plekje hebben...

daarmee bedoel ik dus te zeggen wat er net ook al gezegd is, er zijn er zoals jij duizenden die wachten op fatsoenlijke woonruimte, en in de tussentijd zul je moeten roeien met de riemen die je hebt.... :(

succes

18. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    een vervelende situatie, maar je had na je studentenwoning sowieso door 'gemoeten' naar een andere woning, dus ik snap niet zo goed waarom je je nog nooit hebt ingeschreven.

daarbij vind ik een zeecontainer helemaal geen absurde plek om te wonen. vrienden van mij wonen er ook en die hebben echt 10 keer meer luxe dan ik ooit gehad heb in mijn studentenkamer!

daarbij vind ik dat we tegenwoordig toch een beetje verwend zijn geraakt qua woningeisen. vroeger woonden hele gezinnen op 2 en 3 kamerflatjes, nu willen we allemaal minimaal een eigen douche.

begrijp me niet verkeerd, de samenleving gaat er op vooruit en dus is het heel normaal dat mensen mee groeien, maar persoonlijk vind ik niet dat je een hele slechte uitgangspositie hebt.

ik zou zeggen als de wiedeweerga bij verschillende woningbouw verenigingen inschrijven en tot die tijd lekker in je huidige woning blijven.

zie het van de zonnige kant: je hebt tenminste een dak boven je hoofd!

19. Mvjason

Mvjason Fanatiek lid

30 sep 2007
    1.677
    0
    0
    mama
    Utrecht
    als je zo,n 600 permaand aan huur kan opbrengen kan je toch ook vrije sector gaan wonen

een woning vinden gaat niet zo snel hoor heb 5 jaar moeten wachten voor me boven wonging

heb eerst een jaar met me zoon en man bij me ouders gewoont dat is echt geen pretje

suc6 ermee

20. Mams136

Mams136 VIP lid

26 jun 2007
    22.837
    0
    0
    achterhoek
    hier ook...geen voorangsregeling.
    we hebben al wel een woning maar absoluut niet geschikt om een kind groot te brengen
    ma schiet ook niet op, en je bouwt ook geen punten op ofzo, geen nummertjes. gewoon elke keer loten en dus ELKE KEER PECH!

Deel Deze Pagina