Wonen naast het spoor

Discussie in 'De lounge' gestart door Olympia, 20 feb 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ysabella

Ysabella VIP lid

27 jan 2017
    9.042
    16.548
    113
    Ik heb vroeger naast het spoor gewoond bij Utrecht centraal. Nooit meer, mijn bed trilde gewoon als er ‘s nachts een goederentrein langs reed. :roflmao:

Nu wonen wij 10 minuten lopen bij een snelweg vandaan, die horen wij altijd als de wind op een bepaalde manier waait en daar heb ik dan weer geen last van.

2. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.836
    18.566
    113
    Vrouw
    Toen ik nog thuis woonde bij m'n ouders, woonde ik vlakbij het spoor.. aan het geluid wen je wel. In de loop der jaren is er ook veel verandert, zo mogen treinen niet meer zo hard voorbij razen (als er ook een station is) met name de goederentreinen.
    Moet wel zeggen dat het veel trillingen in de grond geeft en mogelijke scheuren in de muren van je huis.....

3. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.020
    5.230
    113
    Ik zou het absoluut niet willen. Hoe mooi het huis verder ook is. Vroeger ging ik wel eens logeren bij iemand die aan het spoor woonde. En als je lekker rustig in de tuin wilde zitten kwamen er ook regelmatig verschillende treinen.

Bedenk ook dat het spoor steeds drukker aan het worden is. In vergelijking met het buitenland hebben wij een overbezet spoornet.

En dat zijn niet alleen personentreinen. Er is een toenname van goederenvervoer in de nacht. Het familielid waar ik vroeger logeerde heeft nu in de nacht zeer regelmatig vervoer van gevaarlijke of giftige stoffen door haar tuin. De buurt wist van niets en zijn er absoluut niet blij mee. Maar je doet er niets aan. Als dat vervoer (of die goederentreinen vol auto's of militaire voertuigen ooit verkeerd gaat heb je mooi een probleem).

4. chantal1985

chantal1985 Niet meer actief

Het meeste is al wel gezegd. Wij voelen de goederentreinen soms als ze voorbij komen, het huis trilt dan wat. Met open raam hoor je de intercity’s. De stoptreinen (die op het station vlakbij ons huis) stoppen, hoor ik niet. Het slijpen kondigen ze vaak aan (bij ons niet altijd helaas), en dat hoor je idd goed. Het ligt er echt aan hoe druk het spoor is waaraan je gaat wonen.
    Ik heb ook eens langs een trambaan gewoond, precies op een scherpe bocht. Dat gaf ook flink wat geluid.

5. zeilbootje

zeilbootje Fanatiek lid

15 jan 2014
    2.771
    1.363
    113
    Ik zou me niet zozeer druk maken over geluidsoverlast. Alles went uiteindelijk ;).

Waar ik me wel druk over zou maken is dat de NS en ProRail tot een jaar of 20 geleden zich nooit zo druk maakte om milieuverontreiniging. Ze gebruikten veelal voor het milieu schadelijke stoffen die ook voor mensen niet altijd even goed uitpakken. Bijvoorbeeld PAK van de houten bielzen en zware metalen van slijtage van de bovenleiding. Er bestaat een kaart met bekende verontreinigingsplekken in Nederland (daar werkt mijn man mee), en die concentreren zich voor een groot gedeelte rondom spoor en stations (naast natuurlijk industrie, benzinepompen etc).

Vero0504 vindt dit leuk.
  6. Soturi

Soturi Fanatiek lid

24 sep 2016
    3.622
    3.551
    113
    Vrouw
    Wij kijken uit op een overweg. Die zal denk ik een 100 meter van ons af liggen. Daar heb ik geen last van. Ook niet met ramen open. Maar hier rijden dan alleen boemeltjes. 1x per halfuur de ene kant op en 1x per halfuur de andere kant op. Ze komen hier kort na elkaar langs, want ze kruisen bij het station hier.
    De overwegbellen vind ik overigens ook niet eens zo hard. Sowieso stoppen die met geluid maken zodra de spoorbomen volledig naar beneden zijn.
    Het slijpen heb ik hier nog nooit gehoord. Maar we wonen hier nog maar 1,5 jaar.

Hiervoor woonden we in een flatje. Qua afstand denk ik net zo ver van het spoor af. Maar daar zat sowieso nog een heg tussen en misschien ook wel een geluidswal. Het station lag er ook achter.
    Daar kwamen wel goederentreinen langs en af en toe ook een internationale trein. En daarnaast de boemeltjes. Ook hier heb ik geen overlast van gehad. Ik vond het vrij snel wennen.

7. anica

anica Fanatiek lid

3 dec 2009
    4.528
    240
    63
    Taarten bakken
    zwolle
    Net meteen gekeken ik woon 150 meter van een overgang en elke 5/7 minuten een trein, dus naast de trein ook de overgang.
    Ik irriteer mij niet snel ergens aan en hier ook niet aan, ik hoor het wel maar vind het niet storend.
    En dat is best gek, ik heb een burn-out en kan heel slecht tegen prikkels, dit is een behoorlijke prikkel maar geen last van gek genoeg.
    Het blaffen van mijn eigen teckel of andere honden kan ik dan weer niet uitstaan haha

En ik heb totaal geen angst voor mijn meiden, geen haar op hun hoofd die er aan denkt om bij het spoor te spelen.

qua soort treinen hoor ik geen verschil, volgens mij reiden hier geen goederen treinen, of wel, ik hoor het niet.

8. Mien30

Mien30 Fanatiek lid

6 jul 2015
    1.714
    468
    83
    Vrouw
    Wij woonden 100 meter bij het spoor vandaan en 400 meter bij het station. Ik heb er nooit iets van gemerkt, je bent er aan denk ik. Alleen het toeteren viel op.

9. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.788
    18.961
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Wij wonen 100 meter van het spoor. Er komen hier ook geregeld goederentreinen langs. Dat hoor je wel. Althans: ik hoor het eigenlijk meestal niet meer. Maar als we mensen op bezoek hebben die het niet gewend zijn, horen die het wel.
    Soms voel ik het ook. Maar mijn man voelt het niet en de kinderen heb ik er nooit over gehoord. In ons vorige huis woonden we 200 meter van het spoor en voelde ik het ook. Kennelijk ben ik er gevoeliger voor, want als ik in bed lig voel ik de trilling al voordat ik het hoor.

Er ligt bij ons wel een geluidswal tussen, dus het is niet zo dat horen en zien je vergaat hoor. Je kunt gewoon je gesprek blijven voeren. Zowel binnen als buiten in de tuin. Heel soms remt er een trein en als je dan buiten zit, moet je wel je stem iets verheffen om er bovenuit te komen. Maar op het stuk waar wij wonen, moet er zelden geremd worden. Alleen als er problemen zijn bij de spoorwegovergang verderop.

En soms trillen de ramen bij ons in de kozijnen. Maar ik denk dat dat meer iets zegt over de ramen, haha. Als onze kinderen op bepaalde plekken in de woonkamer springen, trilt het ook. En we kunnen gesprekken mensen buiten letterlijk verstaan als we binnen zitten. We laten dit jaar de kozijnen en ramen vervangen. Dan hoop ik in ieder geval de buren niet meer te horen als ze op hun oprit staan. En ik verwacht dat we dan de treinen ook nauwelijks meer horen.

10. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.788
    18.961
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Overigens heb ik met mijn ouders in een huis gewoond waar 2x per half uur een bus langs kwam (gewone stadsbus) en geregeld een vrachtwagen voor bevoorrading van de winkels verderop. Dat hoor je net zo goed als een trein. En ook daarbij soms trillingen.

11. Zomerbloem

Zomerbloem Fanatiek lid

19 mrt 2018
    2.122
    2.577
    113
    Vrouw
    Hier 25 meter van een spoor en z'n 50/75(?) Van een station. Nergens last van..

Maar ik denk wel dat het eraan ligt waar. Bij een heel druk station zou je er meer last van hebben denk ik.

12. FatihaSakura

FatihaSakura Actief lid

28 jun 2020
    229
    117
    43
    Vrouw
    Noord-Brabant
    Mijn ouders wonen naast een drukke spoorlijn (er zit alleen een grasveld en een weg tussen). Het huis van mijn ouders is wel goed tegen geluid geïsoleerd en voornamelijk de ramen. In de zomer wanneer de ramen open staan hoor je het wel heel duidelijk. Alleen zijn wij het heel erg gewend en letten wij er eerlijk gezegd niet op. Een zware goederentrein in de nacht is wel vervelend, maar ik weet nog dat ik altijd daarna gewoon weer in slaap viel. Als je super gevoelig bent voor geluiden of een slecht geïsoleerd huis hebt, dan zou ik daar wel rekening mee houden.

13. nijn37

nijn37 Fanatiek lid

13 aug 2006
    2.705
    2.383
    113
    Mijn oma en opa woonden vroeger aan het spoor. Bij hen liep het spoor voor het huis, aan de overkant van de straat dus. Als wij daar op bezoek waren, hoorden wij de trein vaak al niet eens meer. In de achtertuin had je er weinig last van omdat het spoor aan de voorkant liep, het huis zat er dan dus tussen. Een oom en tante hebben ook een tijd vlakbij het spoor gewoond, ongeveer dezelfde afstand tot het huis, maar dan aan de zijkant (zij woonden in een hoekhuis). Daar hoorde je de trein wel meer dus als je in de tuin zat. Het ligt er dus ook wel aan hoe de ligging van je huis ten opzichte van het spoor is.

Zij hadden trouwens van die witte kunststof kozijnen in hun (huur)huis. Daar zat op een gegeven moment een roestbruine aanslag op die er niet meer af te krijgen was. Dat kwam van het spoor. Dus het zorgde wel voor vervuiling.

Overigens woonden opa en oma vlakbij het station. Als wij dan met de trein naar de stad gingen, zetten we daar de fiets neer en liepen naar het station. Vervolgens gingen we altijd aan dezelfde kant in de trein zitten, want oma stond dan voor het raam te zwaaien wanneer we voorbij hun huis kwamen. Jeugdsentiment :)

14. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.960
    15.002
    113
    Hier wonen we dichtbij de snelweg, omdat we heel ons leven al in dit dorp wonen horen wij het nauwelijks meer ondanks dat onze slaapkamer nog enkelglas is.

Pas wanneer ik in een omgeving ben ver uit de buurt ervan "mis" ik het pas, vind het dan ook wel heerlijk om het niet te horen.

Woningen zoals in de route van Utrecht (vanaf rotterdam gezien dan, met de trein) moet ik niet aan denken. Collega van me woonde vlak naast t spoor die had van t geluid geen probleem maar wel van de stofdeeltjes wat al eerder genoemd werd. Maar goed, hier trek je ook de roet elke maand van de ramen en je tuinmeubilair.

Ik ben zelf een onwijs lichte slaper dus voor mij zou een spoorbaan of busbaan geen succes zijn. Snelweg is een redelijke constante ruis. Nu ik typ hoor ik m wel, maar t verdringt zich naar de achtergrond.

Maar ik schrik al wakker als er een vrachtwagen toetert op de snelweg en kom vervolgens weer rot in slaap.

Hopelijk dit jaar de kunststof kozijnen :thumup:met gelaagd glas (dubbel of triple...nog niet gekozen)

15. bunchy

bunchy VIP lid

21 aug 2009
    6.677
    515
    113
    Nooit en te nimmer bij spoor of groter weg

QUOTE="Olympia, post: 23519604, member: 118415"]Wij zijn ons aan het oriënteren op een ander huis, en toen kwam er een huis voorbij wat vlak bij een spoorlijn staat.
    Het is voor ons niet perse een kanshebber, maar het riep wel veel vragen bij me op.

Dus nieuwsgierig: wonen er hier leden dicht bij een station of spoorlijn?
    Heb je er veel overlast van of niet? Merk je bijv verschil tussen stoptreinen en intercity's?

Je ziet soms dat tuinen heel direct aan een spoorlijn grenzen, mij lijkt dat best eng, zeker met kinderen.
    Zou dat voor jullie een no-go zijn?[/QUOTE]

Deel Deze Pagina